Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dannebrog i firmalogo

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Midtjylland
Tilmeldt 13. Nov 12
Indlæg ialt: 96
Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,
Det skal siges, at jeg HAR forsøgt at finde svar på nedenstående på Amino. Der er dog en tvist i mit tilfælde som gør, at svaret umiddelbart ikke har været at finde.
"Danske firmaer, der producerer varer af dansk oprindelse, kan som udgangspunkt benytte stutflaget som mærkning på deres produkter.

Det er som udgangspunkt tilladt at anvende Dannebrog i form af stutflaget i firmalogoer, varemærker eller på salgsvarer, emballage eller i varereklamer, såfremt der er tale om danske firmaer og produkter af dansk oprindelse.

Anvendelse af Dannebrog (stutflaget) i firmalogoer for udenlandske firmaer eller produkter af udenlandsk oprindelse må derimod efter Justitsministeriets opfattelse anses for uberettiget."

Hvis vi så tager min case:

Jeg er ved at starte et tøjbrand - en virksomhed registreret og drevet i Danmark. Planen er at mit tøj bliver designet i Danmark, af danskere og produceret i Portugal eller et andet EU-land. Selve materialerne/metervarer vil nok også ende ud med at blive købt i udlandet - altså udenlandske materialer (bomuld f.eks.)

Så altså... SKAL produktet være både designet og produceret i Danmark udelukkende med brug af danske materialer for at produktet kan betegnes som værende af dansk oprindelse? 

Hvor går grænsen? Hvornår er et produkt af dansk oprindelse, som Justitsministeriet kræver, for at man kan gøre brug af Dannebrog i et firmalogo?

(Jeg har forsøgt at kontakte Justitsministeriet, men de er ikke vendt tilbage)

På forhånd tak.

Mvh
Morten 
Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 317
Skrevet kl. 01:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Holstebro
Tilmeldt 15. Apr 14
Indlæg ialt: 172
Fra  Gamestore.dk Skrevet kl. 09:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg forstår det også således.

Dansk oprindelse : Skal være produceret i DK

Blot at designe og sælge det i DK er ikke nok :)

Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Apr 17
Indlæg ialt: 330
Skrevet kl. 11:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Morten Jeppesen:

"Danske firmaer, der producerer varer af dansk oprindelse, kan som udgangspunkt benytte stutflaget som mærkning på deres produkter.

Det er som udgangspunkt tilladt at anvende Dannebrog i form af stutflaget i firmalogoer, varemærker eller på salgsvarer, emballage eller i varereklamer, såfremt der er tale om danske firmaer og produkter af dansk oprindelse.

Anvendelse af Dannebrog (stutflaget) i firmalogoer for udenlandske firmaer eller produkter af udenlandsk oprindelse må derimod efter Justitsministeriets opfattelse anses for uberettiget."

Sådan jeg forstår det, så skal produktet være produceret i landet, og rettighederne til produktet skal være ejeret af et dansk firma. Men at de skriver "produkter af udenlandsk oprindelse" dette kan fortolkes forskelligt, er det designet eller fremstillingen? Med oprindelsen, mener de så ideen eller slutproduktet, hønen eller omeletten?

Hvis du ejer produktions virksomheden, men at den så ligger i et andet land, så er det jo stadig en danskejet produktionsvirksomhed, og alt indholdet i produktionen er dansk, på nær beliggenhed og måske arbejdskraft.

Hvis min kæreste og jeg tog på rundrejse i et år, og så fødte et barn undervejs, så vil barnet jo stadig være dansk produceret (bare for at give et eksempel på hvor dårligt Justitsministeriet har formuleret sig)

Jeg tror ikke du må bruge det. Jeg er sikker på de mener, produktionen for slut produktet skal ligge i Danmark. Men er meget nysgerrig angående dette, håber du skriver på tråden, når du har fundet et endeligt svar.

De skriver som "udgangspunkt" det viser jo bare, at selv hvis du lever op til disse krav, så kunne der måske være noget andet, der spiller ind til, at de ikke vil give dig tilladelse, og dermed bed dig om at fjerne det, hvis du har brugt det.

Måske også derfor de ikke har svaret dig, da et skriftligt svar fra dem, kunne fortolkes som en accept/afslag, som de dermed juridisk set, i fremtiden, måske fortryder? Eller også har de bare ikke tid til at svare dig.

Mvh Allan

Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Apr 17
Indlæg ialt: 330
Skrevet kl. 13:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Oprindelsesmærkning
Der er ikke lovkrav om tvungen oprindelsesmærkning af tekstilvarer i Danmark.
• Oprindelseslandet er det land hvori den største værditilvækst er sket. For beklædning vil oprindelseslandet være det land hvori konfektioneringen (syningen) er foretaget.
• Ifølge markedsføringsloven må man i Danmark ikke mærke tekstiler således at forbrugeren vildledes m.h.t. oprindelsesland, eks. tøj solgt under et kendt dansk varemærke, typisk dansk navn, det danske kongehus eller Dannebrog og er produceret i udlandet.
Oprindelses mærkning
• Danish Design er i orden så længe varen er designet, men ikke nødvendigvis produceret i DK, men samtidig anbefales at der mærkes med import.
• ”Made in Denmark” vildleder forbrugeren hvis kun designet er foretaget i Danmark og produktionen er foregået uden for DK
• Made in EC må ikke anvendes da en lang række lande ikke anerkender EU som et land (hvad det heller ikke er). Man risikerer varen stoppes af de lokale toldmyndigheder.

-----

Overstående er kopieret herfra, og det er blevet brug i et AMU kursus. (formoder det er juridisk korrekt, da jeg fandt mange lignende formuleringer, mens jeg nu her søgte omkring dette)

https://materialeplatform.emu.dk/materialer/public_downloadfile.do?mat=25886604&id=25886602.

-----

Sandsynligvis du bryder markedsføringsloven, har lige siddet og læst lidt i den, men jeg er ikke jurist, så vil ikke vedhæfte nogle paragraffer. Formoder det kommer an på hvordan du bruger Dannebrog. Hvis du sætter dit logo (med Dannebrog), på tøjet, som en mærkat, sammen med måske vaske oplysninger/produkt indehold/ tøj størrelse osv., så tror jeg dit logo vil bryde dansk og europæisk lovgivning, da en forbruger vil blive vildledt til at tro, at det er produceret i Danmark.

Og formoder du havde tænkt på at bruge Dannebrog netop der på de mærkater.

Tror nok du må bruge det som firma logo, uden af at skal have en tilladelse. Har ikke kunne finde nogle gældende love omkring dette, hvilket sikkert også er derfor, at de udtrykker sig så svagt på deres hjemmeside. Du må så bare ikke sætte dit logo på tøjet, og der er sikkert nogle regler for hvordan du må reklamere for produktet også.

Mvh Allan

Fra Midtjylland
Tilmeldt 13. Nov 12
Indlæg ialt: 96
Skrevet kl. 09:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Til eventuelt interesserede er der nu - langt om længe - kommet svar fra Justitsministeriet: 

Ved e-mail af 28. april 2017 har du rettet henvendelse til Justitsministeriet vedrørende brug af Dannebrog i et firmalogo for et nyt tøjbrand.

Justitsministeriet kan i den forbindelse oplyse, at der ikke er fastsat et sam- let regelsæt for anvendelsen af Dannebrog. De gældende bestemmelser herom er spredt i en række specielle forskrifter, herunder kongelige resolu- tioner, en række administrative enkeltafgørelser og sædvane.

Danske firmaer, der producerer varer af dansk oprindelse, kan som ud- gangspunkt benytte Dannebrog i form af stutflag i deres firmalogoer og på deres produkter mv.

Anvendelsen af Dannebrog i firmalogoer for udenlandske firmaer eller produkter af udenlandsk oprindelse anses derimod for uberettiget.

Det er ikke i Justitsministeriets praksis nærmere fastsat hvilke kriterier, der skal være opfyldt, for at der er tale om et dansk firma og et produkt af dansk oprindelse. Det vil i hvert enkelt tilfælde bero på en konkret vurde- ring.

Det fremgår af din henvendelse, at det er hensigten, at din virksomhed vil blive registreret og drevet i Danmark. Dermed vil kravet om, at der skal være tale om et dansk firma, være opfyldt.

Hvad angår kravet om, at det pågældende produkt skal være af dansk op- rindelse, kan Justitsministeriet oplyse, at dette efter Justitsministeriets op- fattelse f.eks. ikke anses for opfyldt i forhold til et produkt, som alene er designet, men ikke fremstillet, her i landet. Det er i den forbindelse ikke i sig selv afgørende, hvor materialerne stammer fra, så længe produktet er fremstillet i Danmark.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)