Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Midlertidig overtagelse af Aps?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 3. May 17
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 21:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Sagen er som følgende :

Min kæreste arbejder på et thai restaurant.Hun er selv fra Thailand.

Den nuværende ejer ønsker ikke længere at drive restauranten grundet personlige forhold, så vidt jeg kunne forstå.Hun har derfor spurgt min bedre halvdel, om hun ikke ønsker at overtage den

Min kæreste har altid været en business type girl og er nu meget indstillet på at gøre det.

Jeg har kigget på lønsedlerne og det er en ApS virksomhed.

Indtil jeg kommer med andre spørgsmål(skal mødes med ejeren sidst på ugen), ville jeg sige, at det ikke drejer sig om en de facto overtagelse, i hvert fald ikke i de første 3-6 måneder.

Min kæreste kan ikke dansk endnu, men hun har selvfølgelig talt på thailandsk med ejeren, da de jo kommer fra samme land, og hun har sagt til mig, at ejeren i første omgang kun vil lave en ejerskifte til betalingsterminalen, men ingen overdragelse af ApS.Kun hvis min kæreste ønsker dette, efter denne periode på nogle måneder, eller hvor længe de aftaler.

For mig virker det lidt mystisk, at man ejer virkomsheden, men laver en ejerskifte af betalinsterminalen.Eller der der noget, jeg misser her?

Hvad er faldgrubene her?

Den nuværende ejer vil forstat stå som ejer, men selve drivelse af restauranten(og indtægterne) er min kærestes job efter denne ''overtagelse''.

Nogle gode inputs?

Jeg mødes med pågældende i denne uge.

Vh.

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 22:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Sådan som deter opsat er der ikke tale om midlertidig overtagelse af Aps, men snarere forpagtning af restauranten.

Dette kræver at din kæreste/du drier resauranten som en selvstændig virksomhed.

Skal I benytte samme terminal, kræver deten ny aftale, da der ertale om en anden juridiskperson.

I bliver herudover nødt til at udarbejde en kontrakt vedrørende oragtningen, ev kombineret med betingelserne for en senere peranent oertaelse af restauranten.

Tilmeldt 3. May 17
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 06:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar.

Som jeg har forstået det, så vil den nuværende ejer fortsat står som ejer i den aftalte periode.
Huslejen står fortsat i hendes navn.

Men min kæreste skal drive virksomheden.
Og hæfte for alle omkostningerne.Hun vil sende pengene for husleje til ejeren (da huslejen er i hendes navn) samt et måndeligt beløb for lån af inventar, som jeg har forstået det.

Jeg har læst frem og tilbage om ApS.
Er det korrekt forstået, at ejeren har 50.000 kr stående i restauranten, enten som kontant eller værdi?
Ville det ikke være lidt mystisk at forære ens restaurant til en anden, bare fordi man ikke orker mere?

Eller det månedlige beløb til lån af inventar er nok det, hun tænker, skal erstatte de 50.000?

Men, som sagt, jeg mødes med hende i denne uge.

Vh.


Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes som Arguins det lyder som forpagtning og slet ikke som overtagelse af det ApS som den gamle ejer stadigt ejer og er forpligtet overfor. Det betyder også at alle aftaler ligger i det ApS - inkl. betalingsautomat, husleje og alt andet - ansættelser osv

Skal noge over på din kæreste som forpagter, så skal hun have eget selskab (her vil personlig virksomhed være for stor risiko) og det skal så forhandle med ejer af bygning, betalingsautomat og ansatte og alt andet, om noget skal flyttes over.

Det her er ikke noget du eller kæresten skal rode med selv, I skal have en jurist med ind over. Har I ikke råd til det, evt splittet med ApS ejeren, så skal I holde fingrene væk

www.ditselskab.dk adv Jacob Tøjner eller som jura rådgiver www.JuraSkat.dk Lars Ole Jensen er bare to forslag men I kender måske selv nogen

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. May 17
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 17:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for rigtige gode inputs.

Som jeg har forstået det fra min kæreste, så vil den nuværende ejer kun lave en ejerskifte af betalingsterminalen på nuværende tidspunkt.

Selve drivelse af restauranten i den aftalte periode falder på min kæreste, herunder betaling af husleje(via aftale med ejeren, altså ejeren står som fortsat lejer på papiret),lån af inventar, løn, osv.

Hvis det ikke går godt og hvis min kæreste ikke er tilfreds med hvordan det er gået efter den aftalte periode, så vil ejeren overtage igen.

Ejeren er desuden villig til at hjælpe min kæreste(os) med leverandører osv så i denne periode.Hun vil da også tale med udlejeren med at få sat huslejen lidt ned...For mig er det bare mystisk.Hvis hun ikke orker mere, hvorfor hun sælger den ikke?

Det er som om hun virkeligt vil af med sit restaurant.

Men, som sagt, jeg kender ikke så meget til hendes planer, kun det, jeg har hørt fra min kæreste.

Hvad er risici ved en forpagting, hvis det er dét, hun tænker?

Kan man overhovedet lave en ejerskifte af betalingsterminalen, men fortsat være ejer af Aps?

Vh

Tilmeldt 3. May 17
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 17:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg fortsår det sådan, at ejeren, for at vise at hun er troværdig, fortsat vil stå som ejer(nok for at beskytte min kæreste???), men, da det er min kæreste, der driver restauranten og står for alle omkostningerne, vil lave en ejerskifte for betalingsterminalen, så al omsætningen går på min kærestens konto.

Er det så naivt???

Men, lad os sige, vi gør det.Hvordan er det ift SKAT, da min kæreste ikke er ejer, altså jurdisk person, derfor hun ikke kan hæve løn som Aps ejer&ansat?

Hvordan skal de eventuelle penge, forudsat restauranten giver overskud selvfølgelig, der kommer ind på hendes konto, argumenteres overfor SKAT?

Vh.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil stadigt sige gå via en jurist helt klart

Hvis det stadigt er det gamle ApS der ejer restauranten, og det er tale om en forpagtning, så bør det kraftigt overvejes at oprette et selskab til dette, for at beskytte mod risiko, men det bliver nu ikke let at få bank osv på plads lige umiddelbart

Der er vel ikke tvivl om, at din kæreste bliver momspligtig så enten skal hun have personlig virksomhed = 100% personlig hæftelse for alt - og der føre regnskab som alle andre virksomheder - indtægter minus udgifter og så betales skat af overskuddet og resten er kærestens - eller i selskab ansættes hun og får løn med skatteindberetning

Der skal med andre ord føres et helt normalt fuldt regnskab

Fastholder - gå til en jurist

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. May 17
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 18:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Til det første...Du siger, at det er smartest at oprette et selskab og i det her nye selskabs navn, skal forpagtningen laves? Hvad for nogle risiko?Gæld i det gamle Aps?

Til det andet og ifm at oprette et selskab...Det er nok det bedste at oprette et Aps end en enkeltsmandvirksomhed, da ved Aps man kun hæfter for indskuddet?

Man kan ikke bare lave en ejerskifte af terminal til en alm.person, vel?Kun til en juridisk entitet, dvs det selskab, vi nok bliver nødt til at oprette?

Puha...Det er godt, jeg fandt amino.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:20
Hvor mange stjerner giver du? :

DenKun:
Du siger, at det er smartest at oprette et selskab og i det her nye selskabs navn, skal forpagtningen laves? Hvad for nogle risiko?Gæld i det gamle Aps?
ja i det nye og nej ikke problem med gæld i det gamle, ud over at det gamle jo nok har lejeaftalen og meget mere og går det galt så ryger det jo ud - og dermed også forpagtningen. Først og fremmest risiko for ny gæld i det nye selskab der forpagter. Evt ansatte - indkøb, aftaler med gamle ApS og meget andet som risiko

DenKun:
Man kan ikke bare lave en ejerskifte af terminal til en alm.person, vel?Kun til en juridisk entitet, dvs det selskab, vi nok bliver nødt til at oprette?
man kan givet lave ejerskifte til personlig virksomhed CVR - helt som til selskab CVR - se forskel på personlig virksomhed og selskab http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html  men der kan vel være meget mere som skal overdrages - ved det slet ikke, det er bestemt ikke ukompliceret det I vil, uden I har god baggrund i det

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. May 17
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 01:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Når man nu ejer og er ansat i sit eget ApS, betaler man jo almindelig skat, ikke?

Men hvad med selve Aps'et?
Skal dette ikke beskattes?
Eller kun hvis selskabet har overskud?

Dvs...Man hæver løn hver måned, men lægger samt penge til side for selskabskatten?

Eller beskattes Aps'et, kun ved overskud?
Og, efter 25 % er betalt, kan resten udloddes som udbytte?
Hvis man, som sagt, hæver et fast månedligt beløb som løn, men finder ud af, at de sidste 2-3 mdr giver gode indtægter, kan man så hæve et højere løn de resterende måneder, så der ikke et overskud i ApS, som skal beskattes efterfølgende?
Vh.

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)