Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Konsulent arbejde, lønmodtager eller noget helt tredje

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. May 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har fået mulighed for at yde noget konsulent bistand i en virksomhed. Der er ikke nogen fast aftalt arbejdsmængde, og det er mig selv der fastsætter hvornår tingene skal leveres til virksomheden. Det vil altså sige at en måned kan det være der 10 timers arbejde en anden måned er der 0 timers arbejde og i en tredje måned kan der være 50 timers arbejde. Virksomheden vil gerne have mig til at sende fakturaer.

Desuden ligger virksomheden i et andet EU-land.

Jeg har læst at SKAT har vise regler for hvornår man er lønmodtager, honorarmodtager og hvornår der er tale om erhvervsmæssig virksomhed. 

Kan jeg på baggrund af ovenstående oprette firma eller skal jeg udføre arbejdet hos virksomheden som lønmodtager/Honorarmodtager?

/Thomas

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Som du beskriver det ville jeg ikke være så bange for bare at få pengene som honorar som du så naturligvis opgiver til skat (og som udlændingen måske indberetter i sit land på dit navn og adresse - det gør vi i DK men det varierer givet)

Vil du hellere have CVR som personlig virksomhed og fakturere så sker der næppe noget der heller i sådan et tilfælde - men det kan jo give lidt mere administration og evt bogføring af eksportmoms

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Jul 16
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 08:47
Hvor mange stjerner giver du? :

fejl

Tilmeldt 2. May 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Mange tak for dit svar. Jeg har lige lidt flere opklarende spørgsmål.

Jeg forstår ikke helt din sætning "som udlændingen måske indberetter i sit land på dit navn og adresse". Jeg er dansker og bor i Danmark, men min kunde ligger i et andet EU land.

Jeg har læst mig til at man ikke skal lægge moms på konsulent timer som er udført hos en erhvervskunde i udlandet. Er det korrekt forstået?

Hvornår skal man være momsregistret? Jeg vil ikke få noget at gøre med private kunde i mit firma.

mvh

Thomas

Tilmeldt 9. Aug 11
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 17:36
Hvor mange stjerner giver du? :

du kan fakturere mig, så fakturerer jeg kunden.. skriv i min inbox

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:41
Hvor mange stjerner giver du? :

twit:

Hej John,

Mange tak for dit svar. Jeg har lige lidt flere opklarende spørgsmål.

Jeg forstår ikke helt din sætning "som udlændingen måske indberetter i sit land på dit navn og adresse". Jeg er dansker og bor i Danmark, men min kunde ligger i et andet EU land.

Jeg har læst mig til at man ikke skal lægge moms på konsulent timer som er udført hos en erhvervskunde i udlandet. Er det korrekt forstået?

Hvornår skal man være momsregistret? Jeg vil ikke få noget at gøre med private kunde i mit firma.

mvh

Thomas

Hvis du ikke er momsreg men fakturerer som CPR så skal udlændingen MÅSKE/Formentlig indberette det til skat i eget land men du skal selv sørge for skatte indberetning i DK

Hvis du er momsregistreret så skal kunden blot checke din momsregistrering og så betale dig

Du skal momsregistreres ved salg af momspligtig ydelse på forventet over 50 t på 12 mdr

Du bør søge hjælp fra en bogholder/revisor for du har for mange uafklarede spørgsmål og risikerer problem

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)