Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rejseudgifter v. investering

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Højbjerg
Tilmeldt 9. Nov 12
Indlæg ialt: 9
Fra  Højrup Trading ApS Skrevet kl. 19:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg har et ApS, hvor jeg overvejer at investere noget af overskuddet i aktier. 

Jeg har en del aktier privat og plejer at deltage i generalforsamlinger osv. 

Vil jeg kunne fratrække rejseudgifter i ApS'et hvis jeg tager til en generalforsamling? Fly, hotel osv.

Umiddelbart tænker jeg selv ja, da jeg jo tager til en generalforsamling for at vurdere ledelsen, fremtiden for investeringen osv.

Eller er det en forkert tankegang?

Mvh. Alex

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:50
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg vil i alle fald sige, det skal være rigtigt mange aktier du ha og de skal ligge i selskabet INDEN du bruger selskabets penge på at tage til generalforsamling med fly osv. Ellers skal du klart regne med at skat forkaster den. Når jeg skriver have inden så er det i høj grad for, at der jo ikke er fradrag for opstart som sådan, og måske du aldrig køber aktierne osv. 

 
Udgør aktier en væsentlig del af din indtjening og dine rejser kan forretningsmæssigt begrundes = de tjener klart mere på selskabets aktier end du bruger på fly og andet til generalforsamlinger, så vil du sikkert ikke få rod med det.

I øvrigt er det oftest bedst at investere privat. Selskabets 22% selskabsbeskatning rammer dit overskud - og det er lagerbeskatning for sådanne noterede aktier og før du så selv kan få pengene er der igen udbytteskat personligt med mindst 27% op til ca 50.000 kr = personbeskatning i princippet med ca 42% af alt udbytte op til de der ca 50 t og så over det - først selskabskat 22% og så 42% aktieskat = topskat. 
Generelt skal du nok bare bare holde aktieinvesteringen i det private

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 22:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Heldigvis er der andre regler hvis du ejer 10% eller mere, selvom der er noteres på børsen.

Disse regler som John næver glæder kun ved næringssktier.

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 22:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Men du betaler 27/42 procent i skat når du hiver dem personligt ud af et selskab .

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Yousef M. Tantouri:

Men du betaler 27/42 procent i skat når du hiver dem personligt ud af et selskab .

Du svarer i masser af tråde med rene skud fra hoften. Aktier ejet personligt beskattes af udbytte og værdistigning med 27% af ca 51 t (dobbelt for ægtepar) og 42% derudover. 

I selskab beskattes de inden man kan få pegene ud selv med 22% selskabsskat derudover. 

Yousef M. Tantouri:

Heldigvis er der andre regler hvis du ejer 10% eller mere, selvom der er noteres på børsen

Disse regler som John næver glæder kun ved næringssktier.

Dels hvilken lov henviser du her til - læg lige link  til "selv om de noteres på børsen?"- - Næringsaktier er ret enkelt vel defineret som aktier, der er erhvervet som led i handelsnæring. Se ABL § 17, stk.1. og:

Hvem her tror du i øvrigt ejer mere end 10% af et børsnoteret selskab via deres ApS. Det er helt sort snak du er ude i.

Tror du ikke du tænker på IKKE noterede aktier (i egne små datterselskaber) uden skat til holding - som der jo slet ikke er tale om her når trådstarter vil flyve rundt og deltage i generalforsamlinger for at vælge de rette aktier.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Højbjerg
Tilmeldt 9. Nov 12
Indlæg ialt: 9
Fra  Højrup Trading ApS Skrevet kl. 16:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tak for godt svar John!

Fortsat god dag!

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)