Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Donationer

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Feb 17
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Jeg har oprettet en enkeltmandsvirksomhed og ønsker at donere 15% af overskuddet af nogle bestemte varer til et velgørende formål (fonden er på Indsamlingsnævnets liste). Jeg har desuden intet med fonden at gøre.

Mit spørgsmål er således:

1. Nu skrev jeg 15% af overskuddet, fordi jeg har hørt, at det er det maksimale man kan donere - passer dette?
2. Hvad/Hvordan bogføres dette?
3. Hvilken form for dokumentation skal jeg gemme? Er det nok med en udskrift af bankoverførslen til fondens bankkonto?
4. Skal mine kunder have mulighed for at se dokumentation for overførslen?
5. Hvor ofte skal pengene doneres? Efter hvert køb, ugeligt, månedligt, årligt?


Er der andet man skal være særlig opmærksom på? Skal nogle bestemte myndigheder have en bestemt form for underretning?

Jeg er helt ny på området og ønsker at komme godt i gang. Har søgt på diverse sider og har ikke mulighed for at kontakte SKAT før mandag, så bær over med mig!

De bedste hilsner

Jonas

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan læse om det her. For alm enkeltmandsvirksomhed gives fradraget som i 2017 er lidt over de max 15 t som personligt fradrag - tages altså ikke i regnskabet som sådan med alt jeg ved OG det er under ligningsmæssige fradrag som jo har et bundbeløb først. Ved donation opgives CPR/CVR og modtager indberetter så til skat så beløbet fremgår af din årsopgørelse under ligningsmæssige fradrag
Det er skrevet ud fra hukommelse men du kan læse mere her https://johnhannover.blogspot.dk/2016/11/fradrag-velgrenhed.html 

og vent og se om andre mener andet

Venlig hilsen John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Feb 17
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 23:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Tak for svar :)

Sådan som jeg forstår det, skal jeg opgive mit CVR nummer til modtager, da jeg er en virksomhed.
Jeg kan højst få fradrag for 15.600 kr (2017, jf. SKAT).
Fradraget er via personlig fradrag for ejeren af virksomheden.
Der er intet bundbeløb.

Hvordan bogføres det via virksomheden?

Jeg afventer og ser om andre byder ind med mere viden :-)

dbh
Jonas

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg mener du skal opgive det som CPR når du er personlig virksomhed og er ret så sikker på det er ligningsmæssige fradrag ganske som angivet i linket Med teksten fra skat

For personlig virksomhed (f.eks enkeltmandsvirksomhed gælder, at det er indehaveren som kan få fradraget. Det er betingelse, at det gives i indehaverens CPR som så indberettes af modtageren. Fradraget er under ligningsmæssige fradrag (ikke i topskat f.eks) i rubrik 55

hvis du mener noget andet må du høre andre men jeg finder helt samme hos Regnsksskolen som også normalt har fint fat i den slags så regn bare trygt med det

 "Personlige virksomheder kan ikke – eller rettere: De bruger ejerens skattefradrag, og bidraget indberettes på cpr-nummeret, ikke cvr-nummeret som ligningsmæssigt fradrag" 

En anden sag er nok hvis du kan føre det ind under markedsføring for så må den ligge i virksomheden. Du vil så skulle kunne løfte bevisbyrden for reklameværdien på den ene eller anden måde

Ellers stadigt vent på andre

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Feb 17
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 09:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Ahhhh okay,

Såfremt man kører det via ligningsmæssig fradrag, er skatteværdien, så vidt jeg ved ca. 30-33% ?
Hvilken løsning, fra et økonomisk perspektiv ville bedst betale sig? Via ligningsmæssig fradrag eller via markedsføring/reklame posten?

Og er du bekendt med nogle eksempler af domme der er afgjort i virksomhedens favør, i forhold til at det er begrundet som markedsføring/reklame?

Jeg beklager alle mine bombarderinger af spørgsmål :-)

dbh

Jonas

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:40
Hvor mange stjerner giver du? :

det som bedst betaler sig er via markedsføring - Nej jeg tror ikke du lige kan bruge domme her - du må tage en seriøs bedømmelse. Hvis du kan sandsynliggøre, at det giver en meromsætning der tillader en fortjeneste (og det er jo let noget med en omsætning på 2 - 3 * de ca 15 t du vil donere) og du ingen forbindelse har til organisationen eller direkte personlige årsager, så vil du næppe have spor problem med markedsføring som baggrund.

Det er vel ikke kravet det skal være dag 1. men det skal være noget du som minimum kan sandsynliggøre. Jeg tror ikke du har problemer i så fald og max risk vil være overflytning fra fuldt personligt fradrag til ligningsmæssigt med bundfradrag, så det er vel til at leve med.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)