Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har du et godt råd til mig?

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)
Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 09:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Han kan ikke kræve betaling for sms og email korrespondance - så er der mange der pludselig kan sende fakturaer rundt :) Du SKAL netop skrive til ham og sige at han ikke skal sende til de forskellige email adresser og at han ikke skal sende markedsrelaterede ting som I ikke har interesse i. Du skal ikke være bange for at gøre ham sur (det er han åbenbart i forvejen). Hidser han sig op så gør han bare sin situation værrer - ellers kan du altid sætte hans emails i et spamfilter.

Du har ret i at man skal kunne framelde sig sådanne mails og han kan ikke kræve at det skal gøres på en bestemt måde.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Lindgaard-Sørensen:
Han lever af at sælge pladser og dem vil han kun sælge via sms, email eller online betaling

Jeg vil mene, at hvis han lever af at sælge pladser og du giver ham en ordre på nogle pladser og så hopper fra, så har han ret til kompensation for de penge han dermed ikke kommer til at tjene.

Man har kun ret til kompensation hvis der er lidt et tab. Så i et tilfælde hvor pladsen er solgt til en anden i stedet har sælger ikke noget tab og derfor heller ikke ret til kompensation.

Uanset hvor klokkeklar en aftale er i et BtB forhold, så kan man aldrig få kompensation/erstatning med mindre der er et påviseligt tab.

Lindgaard-Sørensen:

 

Det er korrekt forstået at det IKKE er lejen at han gør krav på men for sms og email korrespondance og hans brugt tid i forbindelse med salget af stadepladser som vi desværre måtte springe fra..........

Personligt ville jeg nok tage denne sag med ophøjet ro. En sælger der kræver betaling for sit eget salgsarbejde og ikke selve salget? det ligger som regel i jobbeskrivelsen for en sælger, at man på en eller anden måde skal bruge tid og ressourcer på at få salget i hus.

 

Men nu har du fået fakturaen og er nød til at foretage dig et eller andet. Du har allerede gjort indsigelse mod fakturaen, så det skulle da kun være i det tilfælde hvor det ikke er sket skriftlig, at jeg ville skrive endnu en mail og gentage din indsigelse.

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

Man har kun ret til kompensation hvis der er lidt et tab. Så i et tilfælde hvor pladsen er solgt til en anden i stedet har sælger ikke noget tab og derfor heller ikke ret til kompensation.

Uanset hvor klokkeklar en aftale er i et BtB forhold, så kan man aldrig få kompensation/erstatning med mindre der er et påviseligt tab.

Jeg synes I er nogle stykker der læser det her som fanden læser biblen Smile

Trådstarter skriver at han har givet JA skriftligt om pladser til en der lever af at sælge pladser. Hvis denne har lidt et tab ved trådstarters annulering, så er der erstatning. 
At en anden har fået pladsen kan jo være solgt via andre på den messe?

Jeg er i øvrigt ikke spor sikker Jesper - men er du sten sikker på hvis jeg sælger en ting - og sælger så pludseligt efter købet B2B siger nej tak - så kan jeg ikke få erstattet det tab? I denne situation kan man da ikke være i tvivl om, at selvom det skulle være samme sælger der har solgt pladsen til en anden på et senere tidspunkt, så kunne han måske ha solgt den ekstra alligevel.

Jeg er ikke overbevist om at en sælger der har solgt en ting (en plads) og mister den indtægt ved annullering ikke har ret til kompensation for det tab. Også selv om denne så siden kan sætte nyt arbejde i gang (og her kommer måske det med hans forklaring om tid) og lykkes med at sælge den til en anden.

Er du stensikker på, at hvis en sælger bare kan sætte et helt nyt arbejde igang og komme af med en vare til en anden, så mister han ret til kompensation for den mistede fortjeneste ved annuleringen? 

Sælgeren har noteret sin fortjeneste men tvinges så ud i helt forfra arbejde måske. Køber du "grøn strøm" af en sælger der dermed får 500 kr for aftalen af el-selskabet - og så annullerer du B2B - så får du da regning for mindst de 500 kr - selvom de da sælger strømmen til nogen andre. Salget er gjort og sælgeren skal have sin pris 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Du bestiller en stand og modtager en faktura med betalingsfrist på 2 dage og tydelig angivelse af at standen sælges til anden side hvis betalingsfristen ikke overholdes.

Du betaler ikke inden udløbet af betalingsfristen og standen sælges til anden side.

Dermed har sælger af standen ikke mere noget krav mod dig.

Den sælger som du har været i kontakt med og andre som lever af at sælge, får kun deres provision hvis salget gennemføres. Som sælger må man være forberedt på at "varen" nogen gange skal "stoppes ned i halsen" på køber, for eksempel ved at der skrives eller hvis det er muligt, tales en masse for at gennemføre salget.

Det ved enhver sælger og sælgeren her er jo dum, at han bruger så meget krudt på at skrive til dig selv om han jo er helt klar over at salget ikke blev til noget.

På det grundlag der er tale om her, får sælger ikke en advokat til at indgive en stævning, men han kan selvfølgelig selv udfylde blanketten og starte en småsag, der jfr. mit tidligere indlæg "Selvmøder er selvmorder", ikke har store chancer.

mvh

Jørgen

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 12:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Jesper_nl:

Man har kun ret til kompensation hvis der er lidt et tab. Så i et tilfælde hvor pladsen er solgt til en anden i stedet har sælger ikke noget tab og derfor heller ikke ret til kompensation.

Uanset hvor klokkeklar en aftale er i et BtB forhold, så kan man aldrig få kompensation/erstatning med mindre der er et påviseligt tab.

Jeg synes I er nogle stykker der læser det her som fanden læser biblen Smile

Trådstarter skriver at han har givet JA skriftligt om pladser til en der lever af at sælge pladser. Hvis denne har lidt et tab ved trådstarters annulering, så er der erstatning. 
At en anden har fået pladsen kan jo være solgt via andre på den messe?

Vi snakker om en specifik genstand i form af en plads på en messe (jeg går stærkt ud fra det ikke er tilfældigt hvor på messen man havner). Hvis den specifikke genstand sælges til en anden, så er der som udgangspunkt ikke lidt et tab.

 

I det konkrete tilfælde har man jo nærmest i sine betingelser gjort det klart at man ikke er bundet af aftalen før man reelt har betalt. Trådstarter skriver; "Betalingsbetingelser er 2 dage ellers sælges de til anden side". Upåagtet af man siger Ja, ligger der jo endvidere i betingelserne at man ikke får pladsen med mindre man betaler senest 2 dage efter selve Ja'et.

 

Hvis sælger har lidt et tab i det konkrete tilfælde fordi han mister en salgsprovision som nu i stedet (måske) går til en anden sælger, så kan jeg ikke se hvordan den pågældende sælger kan påvise "påregnelighed" (et element som ligeledes skal være opfyldt for at have ret til kompensation/erstatning) overfor den køber/trådstarter som hopper fra aftalen. 

 

Jeg kan kun se kompensation/erstatning komme på tale, hvis der er aftalt enten i handelsbetingelser eller direkte med sælger, at der skal betales et aflysningsgebyr eller lign.

Cookie - John Hannover:

Er du stensikker på, at hvis en sælger bare kan sætte et helt nyt arbejde igang og komme af med en vare til en anden, så mister han ret til kompensation for den mistede fortjeneste ved annuleringen? 

Sælgeren har noteret sin fortjeneste men tvinges så ud i helt forfra arbejde måske. Køber du "grøn strøm" af en sælger der dermed får 500 kr for aftalen af el-selskabet - og så annullerer du B2B - så får du da regning for mindst de 500 kr - selvom de da sælger strømmen til nogen andre. Salget er gjort og sælgeren skal have sin pris 

Jeg er sikker på at man kun har ret til kompensation/erstatning, såfremt der er et påviseligt tab! Og man lider ikke et tab, heller ikke i BtB, hvis en specifik genstand sælges til en ny køber til samme pris.

Årsagen til man kommer til at betale for "grøn strøm" eller andre lignende tilfælde i det hele taget, er at man som køber har accepteret nogle specifikke betingelser om at en annullering koster X kr. Ikke fordi sælger har lidt et tab.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14996
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 15:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Af sådanne sager her, er der altid 3 versioner. Der er den ene parts version, den anden parts version og sandheden.

Hvis vi ser bort fra det, som er skrevet, og prøver at kigge på fremtiden, så vil du sikkert ikke lukke helt af for muligheden for at deltage på disse messer. Din samarbejdspartner føler sig ikke fair behandlet, så hvordan gør man evt begge tilfredse, ud over at kigge på den hardcore jura.

Jo du kunne prøve at sende ham/hende en mail, beklage at du spildte vedkommendes tid, og forklare din side af sagen. Slutteligt kunne du tilbyde, at du betaler 2.000 kr, og så glemmer begge parter sagen og arbejder videre derfra.

Du vil sikkert opleve, at dem der har messerne, vil sige ja til dit forslag, samtidig vil have respekt for dig i fremtiden, og du vil ikke føle det ubehag, som der kan være forbundet med at have sådan en potentiel sag hængende over hovedet. 

Ergo er det win-win-win for alle, for et relativt beskedent beløb, hvor I kan samarbejde fremover også.

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Jeg er sikker på at man kun har ret til kompensation/erstatning, såfremt der er et påviseligt tab! Og man lider ikke et tab, heller ikke i BtB, hvis en specifik genstand sælges til en ny køber til samme pris
Jeg er ikke jurist men er du bomsikker her? en solgt ydelse som annuleres?

Hvis mit firma bestiller malermester Klat&søn til at male kontoret for en pris af 10.000 kr - og jeg så annullerer. Så går malermester Klat ud og får noget andet arbejde og så kan han intet kræve af mig for at jeg havde booket ham og nu annullerer hans fortjeneste.

 
Takket være han med nyt hårdt arbejde fandt noget andet, gør at jeg intet skal betale for at annullere - men havde han sat sig på røven og ikke skaffet nyt, så skulle jeg har betalt hans tabte fortjeneste i erstatning?

Eller mit firma køber en kopimaskine af Copycarl fro 15.000 kr og annullerer inden levering. Ingen som helst erstatning for den tabte fortjeneste? (vi må gå ud fra han ikke smider maskinen væk men finden anden køber en dag). Bestiller en Mercedes fra Bohnsted B2B og annullerer ordren dagen inden levering - bilen sælges givet til en anden jo.

Ja det kan jo være det er sådan, men jeg synes det er lidt meningsløst og betyder at langt det meste kan man bare annullere da det sikkert enten sælges til en anden, eller den der skulle levere ydelsen nok finder anden indtægt i stedet for det mistede.

Jeg er helt med på der kun erstatning for påvist tab - men jeg mener et tab er påvist, hvis man har et underskrevet salg som giver en fortjeneste -. og det så annulleres. Ikke for hele prisen på bilen osv. men på den mistede fortjeneste i salget der er gennemført

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 18:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis pladsen er solgt til en anden, er der ikke lidt noget tab og kan dermed ikke kræves nogen form for erstatning.

At folk ombestemmer sig er jo netop reguleret i den korte betalingsfrist. Betales der ikke inden 2 dage kan man nå at sælge pladsen til anden side.

mvh Jørgen

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen:

Hvis pladsen er solgt til en anden, er der ikke lidt noget tab og kan dermed ikke kræves nogen form for erstatning.

At folk ombestemmer sig er jo netop reguleret i den korte betalingsfrist. Betales der ikke inden 2 dage kan man nå at sælge pladsen til anden side.

mvh Jørgen

ja det gir fornuft - det var faktisk det første jeg skrev, at det kunne man nok hænge sig op på, men jeg vil så høre dig - Hvis man bestiller noget - med helt normal betalingsfrist og annullerer, er man så fri for en eller anden erstatning, bare man kan vise at den man købte fra skam har fundet anden kunde til at fylde tiden ud, eller anden køber til kopimaskinen?

For så er det da ret frit at annullere. Der er ikke mange der ikke,uanset en maler mister et større job eller en bilforhandler får annuleret en ordre på bil, for solgt den siden eller får fyldt andet arbejde ind

vh John  H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 23:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Til John

Nej man bliver ikke fri for betaling af erstatning hvis man på normal vis bestiller en vare skriftligt og derefter annullerer handlen. Sælger kan fastholde handlen og kræve sit tab ved gensalg erstattet.

Der vil være tale om individuel behandling af hver sag.

mvh Jørgen

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)