Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har du et godt råd til mig?

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)
Tilmeldt 1. Apr 13
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 09:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg håber nogle kan hjælpe med lidt råd og vejledning i en lidt "irriterende" sag.

Historik.

Jeg havde planer om at sælge min forretning og planlagde derfor at tage ud på markeder/messer mv. med rest produkterne.

Jeg kontakter de forbindelser pr. sms (henvendelse kan KUN ske via sms eller email) og spørger til pladser, og vi fører en dialog via sms omkring beliggenhed osv, og  dialogen forsætter igennem nogle dage ind over weekenden også, da vi hver især svarer når det passer ind.

Jeg siger ja tak til nogle pladser og modtager faktura herfor MEN sælger springer fra at købe min butik og jeg kan derfor ikke tage på disse markeder/messer og må derfor melde fra, hvilket jeg gør med det samme. Betalingsbetingelser er 2 dage ellers sælges de til anden side.

Herefter får jeg en sur email fra arrangøren om at hans tid ikke er til "sjov" og han sender mig efterfølgende en faktura på 6000 kr for "online-hjælp og diverse" i forbindelse med salget af hans pladser samt weekend tillæg for sms korrespondance osv.

Der står ingen steder om at han tager betaling for at bruge tid på at "sælge" sine pladser og at man skal betale ved afmelding. 

Skal lige sige at det hele foregår indenfor 5-7 dage alt inkl.

Jeg bestrider selvfølgelig fakturaen med det samme at jeg modtager den men han mener at der er sendt 90 smsér og ligeså mange emails, hvilket jeg slet ikke kan få til at hænge sammen før end at han sender historik. Her kan jeg se at han sender 3-6 emails af den samme ud til gamle email adresser som vi ikke har benyttet i mere end 6 år, og når han sender en sms så får han sendt den samme 3-4 gange. Jeg gør ham opmærksom på dette, at det er ham der har sendt emails og smsér ud i den mængde og ikke mig (selvfølgelig er der foregået en sms- korrespondance når man ikke kan ringe ham op) og forklarer ham at det må være hans system, og afslutter med at så må sagen være afklaret og løst.

MEN så kommer der en rykker for betalingen.

Jeg kontakter så en advokat som siger at han højest sandsynligt ikke går i fogedretten for 6000 kr og sålænge jeg har bestridt/modsat mig fakturaen skriftligt skal jeg bare lade ham være.

Jeg modtager stadig massevis af emails fra ham om alt muligt for jeg tør næsten ikke bede ham slette vores data hvis jeg nu bringer hans temperament endnu mere i kog......... men syntes godt nok det er langt ude at hvis man lever af at sælge markedspladser og folk vælger at annullere at man så bare kan sende dem en faktura på et beløb og ting der slet ikke er hold i. det svare lidt til at hvis en kunde ringer til mig for råd og vejledning omkring en bluse også hun ender ud i at hun rent faktisk ikke kan passe den bluse jeg har, så sender jeg hende en faktura på tiden jeg har brugt på hende i telefonen..........

Jeg er rystet....... men hvordan ville i råde mig til at forholde mig?

Fra Skive
Tilmeldt 6. Apr 16
Indlæg ialt: 302
Fra  SAH - Consult Skrevet kl. 09:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg modtager stadig massevis af emails fra ham om alt muligt for jeg tør næsten ikke bede ham slette vores data hvis jeg nu bringer hans temperament endnu mere i kog

Du er nød til at være hård og forklare ham at du ikke er interesseret i hans *spam*. 

Efterfølgende kunne du evt. sætte et email filter op således hans mails "timer out" og kommer tilbage med "undelivered".

Tilmeldt 1. Apr 13
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 10:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for dit svar - det vil jeg få gjort med det samme - havde slet ikke tænkt på det ;-)

Jeg tænker så også rent juridisk hvordan jeg skal forholde mig.

Fra Skive
Tilmeldt 6. Apr 16
Indlæg ialt: 302
Fra  SAH - Consult Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Som jeg forstår på dig, havde i ingen aftale (mundtlig eller skriftlig) om betaling af "konsultation", ergo har han ikke noget at komme efter. De 6000 kr eller hvad det var kan jeg hvertfald ikke se hvorfor du skulle betale.

Du kan tilbyde at betale hans SMS regning på 60 sms'er ala 10øre/stk hvis du vil være flink - det sidste var ment som en joke :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg kontakter de forbindelser pr. sms (henvendelse kan KUN ske via sms eller email) og spørger til pladser, og vi fører en dialog via sms omkring beliggenhed osv, og  dialogen forsætter igennem nogle dage ind over weekenden også, da vi hver især svarer når det passer ind.

Jeg siger ja tak til nogle pladser og modtager faktura herfor MEN sælger springer fra at købe min butik og jeg kan derfor ikke tage på disse markeder/messer og må derfor melde fra, hvilket jeg gør med det samme.

[/quote]om sælger går i fogedretten ved jeg ikke, men sandheden er at der er et salg og du har sagt ja tak til sælger og så forpligter det naturligvis som alle andre B2B køb 100%. Det kan sælger vel også bevise via SMS osv. og du benægter jo ikke at du har godkendt at du bestilte. Hvad betalingsbetingelser så siger er lidt en svaghed for sælger, men udgangspunktet er, at du har bestilt messeplads og en sælger har lavet sit arbejde. Messen mister måske muligheden for at få anden kunde

Du står ikke voldsomt godt når du skriftligt har sagt ja til pladser overfor messen - om sagen kører eller ikke, er rent gæt

Lindgaard-Sørensen:
men syntes godt nok det er langt ude at hvis man lever af at sælge markedspladser og folk vælger at annullere at man så bare kan sende dem en faktura på et beløb og ting der slet ikke er hold i. det svare lidt til at hvis en kunde ringer til mig for råd og vejledning omkring en bluse også hun ender ud i at hun rent faktisk ikke kan passe den bluse jeg har, så sender jeg hende en faktura på tiden jeg har brugt på hende i telefonen

[quote user="Lindgaard-Sørensen"] helt gal sammenligning. Du køber B2B messeplads og det kan aldrig fortrydes - du fik ikke råd men sagde JA til pladser. Den anden situation er B2C handel og fortrydelsesret, så helt gal tanke

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 12:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Ud fra teksten er sælger af markedspladsen enten kommet med yderligere krav for mails, sms etc eller også ønsker han et honorar for dette i stedet for lejen af markedspladsen.

Jeg er som udgangspunkt enig i at b2b er bindende, men hvis sælger ændre på forudsætningerne egterfølgende og uden aftale så stiller sagen sig lidt anderledes

Sælger kan ikke komme med krav om erstatning for brugt tid etc hvis det ikke har været en del af aftalen

Spørgsmålet er så om det er det der er blevet sagt, eller om han fastholder sit krav på lejen og i denne forbindelse henviser til sit brug af tid etc ifm den aktuelle lejesag

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:28
Hvor mange stjerner giver du? :

arguins:

Sælger kan ikke komme med krav om erstatning for brugt tid etc hvis det ikke har været en del af aftalen

Spørgsmålet er så om det er det der er blevet sagt, eller om han fastholder sit krav på lejen og i denne forbindelse henviser til sit brug af tid etc ifm den aktuelle lejesag
helt enig. Læser bare at trådstarter har sagt JA til at leje noget messeplads. Sælger formulerer sig måske skidt - men jeg vil nu mene, at hvis en sælger har solgt noget og dermed fået en indtægt, enten ved selv at få leje, eller ved provision fra messen, så har sælger en sag, i det øjeblik køber springer fra - grundet tab af den garanterede indtægt (som så dækker over sælgers tid osv - skidt formuleret)

Erstatningen kan jo så godt være mindre end den oprindelige messebetaling, da den kun dækker det tab som ordrens annullering giver. Jeg TROR det kan være det som er tilfældet her. (men ja gæt)

Ser måske lidt mulighed i teksten om at hvis ikke der betales efter 2 dage gives pladsen til en anden, men omvendt står der ikke at det fritager for betaling faktisk.Der er nok bare 3 muligheder.

  • Betale
  • Forhandle en mindre pris og betale (nok min løsning hvis jeg havde sagt ja til messepladser)
  • Ikke betale og se om der så kommer en tur i retten ud af det i worst case

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Apr 13
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 12:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen.

Pladserne er solgt til anden side og det er IKKE dette han gør krav på.

Han gør krav på at han mener at der foreligger en korrespondance på 93 emails hvoraf kun 2-3 handler om pladserne (faktura osv.) men resten er emails helt tilbage fra 2010 og frem som han løbende sender ud....

Han skriver at han har ydet online hjælp, hvilket han på ingen måde har - og dette begrunder han i at jeg bare kunne bestille/booke online, hvor jeg henvendte mig via sms da jeg havde hans nummer fra "gamle dage".

Han skriver selv at man har 2 dage til at betale ellers sælges pladserne til anden side.

Der er INTET sagt eller skrevet om weekend tillæg for henvendelse på sms, eller korrespondance tillæg. 

Han blev kort og godt sur over at have tilbudt mig nogle pladser som jeg super gerne ville have haft men som jeg måtte afmelde pga sælger sprang fra til købet af min butik. 

Skulle jeg så sende en regning til den person og sige; "hov du har brugt min tid på at se min butik og mit regnskab så jeg skal have 6000 kr af dig" - det kan jeg ikke forestille mig at man kan, for så har jeg godt nok mange penge til gode (joke). 

Han lever af at sælge pladser og dem vil han kun sælge via sms, email eller online betaling, så kan han jo ikke bare forlange betaling for at sælge på denne måde fordi man så annullere aftalen, og sige så skal jeg have penge for at have "forsøgt" at sælge dem til dig eller ???

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Lindgaard-Sørensen:
Han lever af at sælge pladser og dem vil han kun sælge via sms, email eller online betaling

Jeg vil mene, at hvis han lever af at sælge pladser og du giver ham en ordre på nogle pladser og så hopper fra, så har han ret til kompensation for de penge han dermed ikke kommer til at tjene.

Det er som alle handler - Du har så bestilt via en sælger der lever af det - og han taber jo sin fortjeneste når du hopper af, og den har han ret til kompensation for. Om han så formulerer det korrekt aner jeg ikke, men hopper man af en handel, så har den der taber på man hopper af, ret til kompensation for det han taber (ikke for hans timer men det han taber ved ikke at få sine penge fra messerne eller hvem der nu betaler ham)

Han har jo ikke bare forsøgt at sælge dem til dig - han har fået dit JA til at du ville have de pladser - skriftligt SMS eller E-mail (selv om mundtligt var lige så godt bare svært at bevise)

OM han så vil køre en sag, aner jeg ikke

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Apr 13
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 08:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej arguins.

Det er korrekt forstået at det IKKE er lejen at han gør krav på men for sms og email korrespondance og hans brugt tid i forbindelse med salget af stadepladser som vi desværre måtte springe fra..........

Men jeg tør jo ikke skrive til personen/firmaet at han skal slette vores data og lade være at sende "spam" mails i form af markedsrelaterende ting som vi jo ikke har interesse i pga ændringer, da jeg jo risikerer at han koger mere over.

Han sender den samme email til alle de email-adresser vi har haft igennem 10 år og medregner dem som en korrespondance. Altså firmaet har 6 firma email adresser så sender han den samme email til alle 6 adresser og siger at det er en korrespondance på 6 emails hvilket jo kun er EN fordi han ikke har opdateret oplysningerne som vi ellers har gjort under hans hjemmeside.

Herudover troede jeg faktisk at det var lovpligtigt at man skulle kunne framelde sig disse emails men der skal man sende dem en email trods det at man tilmelder sig disse emails via deres hjemmeside.

Det er generende og irriterende at have sådan en sag hængende.

Tænker om man kan sende en modsvarende faktura på at man har brugt tid på at slette hans mange reklame emails?! Men så er der nok først krig.... ;-)

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)