Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Behøver man starte virk hvis man tjener mindre end 50k?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Sep 16
Indlæg ialt: 105
Fra  GD online Skrevet kl. 15:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er i tvivl OM jeg skal starte en virksomhed eller om jeg faktisk ikke behøver.

1) Sælger linkbuilding som ydelse som en hobby pt, men kan faktisk tjene ret godt på det, har jeg fundet ud af. Men jeg ved ikke om jeg kommer til at tjene over 50.000 på 12 måneder.. men hvad hvis jeg gør? Skal jeg så momsregistreres og starte en enkeltmandsvirksomhed fx?

2) Hvis jeg nu starter en enkeltmandsvirksomhed og tjener under 50.000 kroner på 12 måneder, behøver jeg så ikke betale moms? Og hvad hvis virksomheden starter stille og jeg ikke betaler moms de første 5 måneder, men så tager det pludselig fart - skal man så betale moms for hele året, selv de 5 måneder, hvor man ikke indregnede dette i kundens faktura?

Håber I forstår, hvad jeg mener! Er meget i tvivl!

Har søgt meget på nettet, men synes ikke jeg får et klart svar på lige netop dette.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12652
Skrevet kl. 15:15
Hvor mange stjerner giver du? :

tommyanders212:
Men jeg ved ikke om jeg kommer til at tjene over 50.000 på 12 måneder

Du er forkert på den,  Der er tale om 50.000 i omsætning indenfor en 12 måneders periode som er grænsen for hvornår du skal lade dig moms reg.   Fortjeneste om omsætning er to forskellige ting.

Tilmeldt 12. Sep 16
Indlæg ialt: 105
Fra  GD online Skrevet kl. 15:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay - men har du et svar på spørgsmålene?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 15:42
Hvor mange stjerner giver du? :

tommyanders212:

1) Sælger linkbuilding som ydelse som en hobby pt, men kan faktisk tjene ret godt på det, har jeg fundet ud af. Men jeg ved ikke om jeg kommer til at tjene over 50.000 på 12 måneder.. men hvad hvis jeg gør? Skal jeg så momsregistreres og starte en enkeltmandsvirksomhed fx?

Du skal momsregistreres når du på et rullende år omsætter (ikke tjener) for mere end 50.000 kr., og denne omsætning vel at mærke ikke er undtaget i momslovens § 13.

tommyanders212:

2) Hvis jeg nu starter en enkeltmandsvirksomhed og tjener under 50.000 kroner på 12 måneder, behøver jeg så ikke betale moms? Og hvad hvis virksomheden starter stille og jeg ikke betaler moms de første 5 måneder, men så tager det pludselig fart - skal man så betale moms for hele året, selv de 5 måneder, hvor man ikke indregnede dette i kundens faktura?


 

Hvis du er momsregistreret, så skal du betale moms af al din momspligtige omsætning!

Tilmeldt 12. Sep 16
Indlæg ialt: 105
Fra  GD online Skrevet kl. 15:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret - men bliver nødt til at specificere, for alle steder bliver der ikke gravet dybt nok her:

"Hvis du er momsregistreret, så skal du betale moms af al din momspligtige omsætning!" -> Det forstår jeg. Men hvad nu hvis jeg starter året med IKKE at være momsregistreret, og jeg har 5 kunder, der betaler uden moms. Efter 6 måneder tager det fart og jeg har nu omsat for 60.000 kroner. NU skal jeg så momsregistreres? Eller hvad? Og skal jeg så betale moms af de 5 kunders produkter fra begyndelsen af året? 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 15:53
Hvor mange stjerner giver du? :

tommyanders212:

Tak for svaret - men bliver nødt til at specificere, for alle steder bliver der ikke gravet dybt nok her:

"Hvis du er momsregistreret, så skal du betale moms af al din momspligtige omsætning!" -> Det forstår jeg. Men hvad nu hvis jeg starter året med IKKE at være momsregistreret, og jeg har 5 kunder, der betaler uden moms. Efter 6 måneder tager det fart og jeg har nu omsat for 60.000 kroner. NU skal jeg så momsregistreres? Eller hvad? Og skal jeg så betale moms af de 5 kunders produkter fra begyndelsen af året? 

Du må ikke passere grænsen på de 50.000! Det står helt fast!

Hvis du passerer grænsen og "glemmer" at blive momsregistret så vil du højst sandsynlig komme til at betale moms af hele omsætningen. Og finder Skat ud af det før du gør, så kan du risikere en "lille" bod oveni.

 

Men lad os for eksemplets skyld, sige at du efter 4 mdr. kan se du har omsat for 40.000 kr. og du fremadrettet forventer at omsætte for minimum 10.000 kr. mere. Så laver du en momsregistrering.

I det tilfælde vil du ikke skulle ligge moms på fakturaerne af de omsatte 40.000 kr. (NB: du har self heller ikke fradrag i købsmoms op til denne dag), men du skal først ligge moms på fakturaerne fra og med registreringdatoen.

Tilmeldt 12. Sep 16
Indlæg ialt: 105
Fra  GD online Skrevet kl. 16:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Se! Det var en forklaring som uvidende mig kan bruge til noget! Tusind tak! :)

Så jeg kan godt starte min enkeltmandsvirksomhed uden at være momsregistreret og tjene penge, uden at frygte at man pludselig skal betale moms af de penge, som man tjener de første par måneder! Super!

Venter ALLE med en enkeltmandsvirksomhed så ikke til at de når omkring 40.000 med at momsregistrere sig, da man så kan undgå at betale moms i noget tid -- hvis man nu ved (ligesom mig) at man ikke tjener så meget i starten?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Først og fremmest er det OMSÆTNING og ikke tjener som betyder noget her - altså salg og ikke fortjeneste

Dernæst er loven at man skal momsregistrere så snart det er åbenlyst at man vil ramme 50.000 kr på en hver 12 mdr periode, og det betyder man ikke bare uden risiko kan sælge for 40.000 på to måneder, for der kunne det jo være ret åbenlyst man ville komme over de 50 t

Derfor er mit råd, at hvis man rammer 4-5.000 kr omsætning per måned, og ser den stige lidt, så bør man registrere sig

Nej langt fra alle venter så længe de tør. Dels fordi man jo kan trække moms fra alle momspligtige køb, dels fordi det er skidt først at have EN pris og så når man har gang i ting, skulle lægge 25% oveni og endeligt, hvis det er ydelser man sælger, og man har PMV (enkeltmands uden moms) så skal de firmaer der betaler en, indberette det til skat som honorar, hvad nogen synes er lidt besværligt

Så snart man kan regne ud man rammer salg på 50 t på enhver 12 MD periode så bør man senest registrerer sig, men mange registrerer lige fra start

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 12. Sep 16
Indlæg ialt: 105
Fra  GD online Skrevet kl. 17:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Super svar! Mange tak - virkelig brugbart!

For at konkludere:

1) Er der grund til at starte en enkeltmandsvirksomhed, hvis jeg tjener under 50.000 kroner på et år? Hvad er argumentet for at gøre det?

2) Selvom jeg tjener over 50k på et år - kan jeg så ikke lige så godt bare køre min "forretning" privat og blive momsregistreret som privatperson? (For kommer ikke til at have ansatte).

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:03
Hvor mange stjerner giver du? :

tommyanders212:

Super svar! Mange tak - virkelig brugbart!

For at konkludere:

1) Er der grund til at starte en enkeltmandsvirksomhed, hvis jeg tjener under 50.000 kroner på et år? Hvad er argumentet for at gøre det?

2) Selvom jeg tjener over 50k på et år - kan jeg så ikke lige så godt bare køre min "forretning" privat og blive momsregistreret som privatperson? (For kommer ikke til at have ansatte).

1 synes jeg jeg har besvarelset med hvorfor moms kan være en fordel fra start

2 Jamen momsregistreret som privatperson ER lig med enkeltmandsvirksomhed ganske enkelt og dermed CVR 

Hvad med at kaste 55 kr efter e-bog - letlæst om netop personlig virksomhed og komme videre derfra 

http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/personligvirksomhed.html

venligst John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)