Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

HÆLP til Afstemning af Skattekonto.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. May 10
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 16:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg håber at I kan hjælpe.

Jeg har oprettet en boholdningskonto til Skattekontone. Ved rente og gebyr bogføres de under ikke fradragbrettigede renter og gebyr og mod kontoen er min beholdning Skattekonto.

Problemet opstår ved indbetaling til skattekontoen. Da der ikke altid man betaler til tiden, vil betaling for gamle gæld modregnes i skattekontoen. Men hvordan bogføre man det korrekt hvis skattekontoen skal stemme? Hvis man indsætter pengene i skattekontoen og krediter banken, hvordan definere man hvilken gælds post i skattekonto har betalingen dækket.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 16:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Som du selv skriver, så betales den ældste gæld først. Hvis det ældste f.eks. er gebyrer, må du postere det under gebyrer. Hvis indbetalingerne ikke modsvarer en bestemt post, men er 'skæv', må du postere den nyeste som delvist betalt. Eksempel: Du skylder 1.februar renter 40 kr. og 1.april kommer gebyrer på 100 kr. Hvis du så indbetaler 100 kr., skal du postere de 40 kr. på renter og 60 kr. på gebyrer. I praksis vil jeg anbefale dig at indbetale det hele på en gang, måske endda beløb for beløb. Hvis datoerne er relativt tæt på hinanden og beløbene relativt små, kommer ingen efter dig, hvis du indbetaler det hele, og så bare bogfører dem pr. postering, uanset datoerne/rækkefølgen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:30
Hvor mange stjerner giver du? :

du indsætter på skatte konto debet og kredit bank

Så venter du til skat trækker fra skattekontoen og der kan du se hvad beløbet dækker i kontoudtog - moms, skat, rente, gebyr osv og så udligner du de poster den viser + evt gebyr og rente på konto uden fradrag helt som du beskriver

Nemmest (og mest korrekt) er jo en gang for alle at indsætte det beløb som mangler på skattekontoen for så kan du med det samme vide hvilke poster den samlede gæld på skattekonto dækker - og så betale til tiden fremover - for det andet er jo både arbejde og som du skriver- gebyr og rente uden fradrag = penge ud af lommen OG mere arbejde når regnskabet skal laves med reguleringer

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. May 10
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 20:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for jeres fornemme svar.
Som I begge korrekt nævner, når man klikker frem til indbetalingen i skattekontoen, kan man se hvad pengene er brugt til.
Jjeg har allerede sagt debet skatte konto og kredit bank Og alt afstemmer, men hvis jeg nu efter skattekonto begynder at kontiere i drift debet og kredit skatteskattekonto, vil skattekkntoen ikke stemme. Er dig mig som er helt galt på den?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:30
Hvor mange stjerner giver du? :

jo det burde den. Lad os sige du har kørt 1000 kr debet skattekonto og 1000 kr kredit bank - SÅ trækker skattekonto 500 kr moms - 400 kr gammel skat - 100 kr gebyr 
så bogfører du de 500 og 400 og 100 kr på hver sin konto i status som kredit skattekonto og debet den relevante konto  - momsafregning - skat (uden fradrag) og gebyr uden fradrag osv

Har du stadigt gæld så vil skattekonto bare stadigt så med et minus

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. May 10
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 21:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu forstår jeg det.
Mange tak for hjælpen.

Vh,
Alex

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)