Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ApS bogføring af datter selskabsresultat, skat

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Oct 13
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 16:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er helt ny mht. til årsregnskab, så håber I kan hjælpe mig lidt på vej.

Jeg stiftede i 2016 2 stk. ApS, et holdingselskab med tilhørende datter selskab, datterselskabet er sambeskatning med holdingselskabet.

Hvordan bogføres og betales skatten?

Datter selskabet havde i 2016 et overskud på 3.200 kr. før skat, så hvor jeg er i tvivl er om jeg direkte skal beregne 22% skat og lade datterselskabet betale, således at datters egenkapital er 52.496 kr. (50.000 + 3.200 x (1-22%)) eller om datterselskabets resultat på kr. 3.200 skal bogføres i holdingselskabet, og holdingselskabet afholde skatten.

I holdingselskabets balance har jeg bogført datterselskabet til kostpris.

Holdingselskabet har ca. 2.000 kr. i finaniselle udgifter.

Tilmeldt 3. Feb 16
Indlæg ialt: 64
Skrevet kl. 20:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej. Du bogfører skatten i datter. Når selskabsskatten forfalder til betaling i november overføres skattebeløbet til holding (enten fysisk eller via mellemregning). I holding opgøres samlede skat 3.200-2.000 = 1.200 x 22 procent. Denne betales til skat.

For at få det til at gå op bogfører du datters skat som et tilgodehavende i holding. Skyldig selskabsskat i holding er så 1.200 x 22 procent.

Mvh Johnny

Tilmeldt 3. Feb 16
Indlæg ialt: 64
Skrevet kl. 21:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal lige være obs på at regnskabsmæssigt resultat ikke nødvendigvis er lig det skattemæssige resultat. Eksempelvis har fu ikke skattemæssigt fradrag for stiftelsesomk herunder de 670 kr. som betales til Erhvervsstyrelsen.

Mvh Johnny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Husk også at holding ud over de 2000 finansielle burde have noget til lovpligtig arbejdsskadeforsikring, med mindre den alene er tegnet i drift og der har begge CVR numre med på policen - (hvor du så evt kan dele betalingen ud på begge - eller se stort på det og holde det som udgift i drift alene, bare du har begge CVR på den lovpligtige)

Venlig hilsen John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)