Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan bogføres kursregulering af unoterede porteføljeaktier i Dinero (realisationsprincippet/lagerprincippet)

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 31. Oct 08
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 14:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer,

Jeg ved fra vejledningen (https://dinero.dk/support/bogfoering-af-kursgevinsttab-paa-vaerdipapirer/), hvordan man kan bogføre sine kursgevinster/tab. ved at bogføre det på to forskellige konti:

Konto: 9030 Positiv regulering af aktier
Konto: 9230 Negativ regulering af aktier
Konto: 51510 Kursregulering af aktier

Hvis man gør det, vil kursgevinster figurere som renteindtægter, som jeg forstår skal beskattes.

Jeg forstår fra et ældre Amino-indlæg (http://www.amino.dk/forums/t/83650.aspx), at man kan vælge realisationsprincippet eller lagerprincippet til beskatning, hvilket jeg forstår betyder at man enten betaler skat af kursgevinsten ved salg (realisationsprincippet) eller hvert år betaler skat af kursreguleringen (som angivet øverst; lagerprincippet).

Er det korrekt forstået?

Hvordan skal jeg (eller skal jeg) bogføre kursregulering af unoterede porteføljeaktier, hvis jeg ønsker at blive beskattet efter realisationsprincippet?

På forhånd tak

Casper

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 15:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du kan vel bogføre kursreguleringen som du normalt ville gøre det, også selvom du først vil lade dig beskatte ved realisering. Så har du et korrekt regnskabsmæssigt resultat.

Så må du føre et skatteregnskab ved siden af. Og så kan du lige justere for udskudt skat.

Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 668
Skrevet kl. 18:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Hvis du er et ApS er det altid lagerbeskatning med 22% - altså bare selskabsskat. Har ikke hørt, at der nogensinde har været tale om realisationsbeskatning som for private.

Jeg ved ikke med enkeltmandsvirksomhed og VSO-ordningen.

Konto 9040 og 9240 er dem jeg bruger (med mindre min revisor har rettet det - hun har ikke opdateret mit dinero-regnskab endnu) 

/anders

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 19:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Der må være tale om et selskab. Du kan ikke i din personlige virksomhed medtage disse værdipapirer.

Et selskab beskattes ikke af kursgevinster på unoterede aktier og på udbytte beskattes kun en procentdel (ikke aktuelt her).

Det betyder, at du skal tilbageføre gevinsten på kursreguleringen ved opgørelse af selskabets skattepligtige indkomst. 

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 21:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person



Du kan bruge realisationsprincippet hvis det er et holdingselskabet der ejer aktierne men du skal have et ejerskab på mindst 10%.

Det er både Unoterede og noterde aktier

Men... hvis du ikke har mindst 10% af aktierne hedder det næringsaktier og dermed skal du bruge lagerprincippet.

Tilmeldt 31. Oct 08
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 09:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak til jer alle for svar.

Der er rigtig nok tale om et selskab (ApS). Selv om jeg kan se at der er lidt forskellig holdning til om man kan bruge realisationsprincippet, så er det min forståelse at det dog er muligt.

Jeg forstår på både J0rgen og Revisoreleven, at det er korrekt at bogføre kursreguleringer på under en særlig konto under renteindtægter, men at det kræver et selvstændigt skatteregnskab. Er det noget der gøres i Dinero, eller i et excelark ved siden af?

Tak for jeres svar og med venlig hilsen

Casper

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 22:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej igen

Det er uden betydning for dig. Kursreguleringer af unoterede anparter/aktier er ikke skattepligtige i dit selskab.

Det betyder at du bogfører kursreguleringen ind som indtægt og når du skal opgøre den skattepligtige indkomst (i et særskilt skatteregnskab) for dit selskab tilbagefører du denne således din skattepligtige indkomst er upåvirket af den positive kursregulering :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Revisoreleven:

Hej igen

Det er uden betydning for dig. Kursreguleringer af unoterede anparter/aktier er ikke skattepligtige i dit selskab.

Det betyder at du bogfører kursreguleringen ind som indtægt og når du skal opgøre den skattepligtige indkomst (i et særskilt skatteregnskab) for dit selskab tilbagefører du denne således din skattepligtige indkomst er upåvirket af den positive kursregulering :)

og til trådstarters spørgsmål om han gør det i Dinero eller i eget ark (f.eks. Excel) så er svaret vel, at et excel ark er godt nok til skattereguleringer eller hvad ville du anbefale?

Venlig hilsen John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 23:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Excel-ark er helt fint. Der skal netop ikke for hans størrelse indsendes noget større kunstværk til myndighederne :)

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)