Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fradrag for hjemmekontor?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Apr 16
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle sammen og god påske.

Jeg har prøvet at søge, men synes ikke hverken SKATs hjemmeside eller de resterende resultater er til at blive klog på. Derfor håber jeg at I kan hjælpe.

Konkret har jeg to virksomheder. En med kontor ude i byen, og en hvor jeg gerne vil indrette hjemmekontor. Jeg bor i en andelsbolig og vil gerne bruge ca. 15 kvm af de 130 kvm på kontoret.

Den månedlige andelsydelse er ca. 6000kr, og der kommer selvfølgelig noget vand, el og varme oveni.

Hvordan udregner jeg mit fradrag?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Først skal du sætte dig ind de meget restriktive regler for at have fradrag for kontor i hjemmet - skat er restriktiv http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/fradrag-for-lokale-i-privat-bolig.html  - Dine 15 m2 skal være isoleret fra resten af boligen, ikke fungere som gennemgang til andre dele og må ene og alene indeholde erhvervsmæssige ting, men læs linket for alle regler og praksis

Så kommer noget jeg ikke ved. Jeg ville MENE at en andelsbolig ses som ejerbolig. I lejemål er det relativt enkelt, for HAR man opfyldt alt for at have fradraget, og m2 ligner hinanden i kvalitet, så fradrager man en % svarende til den % der opfylder kravet - og her jo ca 12% af huslejen

Hvis derimod andelsbolig er at se som ejerbolig, så nytter det ikke noget, for så er der skat af udlejningen uden bundfradrag, da det er erhvervsmæssig udleje. I ejerbolig må man derfor alene - igen efter de restriktive regler, tage fradrag for % af forbrug (varme - el) og % af ejendomsskat og værdi af egen leje.

Du må derfor enten som om en ekspert kan svare om andelsbolig her er ejerbolig, men det mener jeg det må være og så vil udlejning være skattepligtig og derfor uden mening
Næste er så om andelsydelsen alene er udtryk for forbrug og derfor er den du kan tage 12% af som fradrag - Jeg ved ikke om en sådan ydelse svarer til forbrug og skatter alene eller om der ligger noget betaling til forbedringer, afdrag og rente for fælles arealer og andet i den. 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)