Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

2 ydelser, en virksomhed? momsfri eller ikke.. hjælp?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Nov 15
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 16:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvilken konstellationskal jeg vælge, og er noget momsfritaget eller ej..?
 
Hej alle sammen, jeg håber i kan hjælpe.
Meget kort forklaring. Jeg har sagt jobbet op, for at forfølge drømmene om at leve helt som selvstændig!
I første omgang, har jeg fået en deltidsstilling som leder i et trænings center, så jeg stadig har lidt at leve af.
 
Mit gamle arbejde har spurgt, om de kan bruge mig på konsulent basis, når de er presset på opgaver.
Derudover, har jeg muligheden for at lave personlig træning i centeret, for at supplere op. Jeg overvejer derfor at starte en virksomhed op, til at varetage disse to jobs.
 
Mine 2 spørgsmål går på.
 
1) Personlig træning, er det momsfritaget eller ikke? På det store internet, er det lidt modsigende svar. Flere steder står der 1 til 1 undervisning ikke er , men at hold træning er - andre gange er det hele fritaget.
 
2) Kan jeg yde konsulent arbejder (rekruttering) og personlig træning i samme virksomhed?
2,5) Hvilken virksomheds form vil være bedst til dette?
 
Note... I øjeblikket har jeg et holding selskab, som ejer 50% af min driftvirksomhed.
TILFØJELSE!!!:
Jeg spurgte selvfølgeligt også inde på iværksætternetværk. Her kom dette kløgtige svar: 
"1 korrekt som udgangspunkt - hold træning momsfrit - personlig enkeltvis ikke momsfrit - Du skal søge mere specifikt svar ved at beskrive mere om hvad der sker - men AOF træner gymnastik fittness momsfri - personlig ikke - søg specifkt svar og betal dig evt fra det
2 ja
3 Personlig virksomhed da der vel ikke er risiko
+
Pas meget på med at nu fakturere dem du tidl var lønmodtager hos fra et selskab, det kan give store skatteproblemer https://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html"
Her kommer min uddybelse, som måske er relevant. 
" John Hannover tak for svar- hjælpsom som altid :) !

Puha.. så fornemmer jeg faktisk, at mit spørgsmål reelt set er endnu mere besværlig. Lad mig lige forsøge at uddybe forholdene på de 2 jobs så...


Gamle job: 
Jeg har sagt helt op. Jeg vil dog gerne hjælpe dem, hvis de har brug for hjælp. Jeg sætter selv min timepris og så kan de takke ja eller nej. Jeg oplyser derfor en opgave f.eks koster 5000, hvorefter jeg sender en faktura på dette. 

Trænings center:
Som udgangspunkt, fungere personlig træning i netop det center, ved at klienterne betaler direkte til centeret. Derefter viderbetaler centeret hele beløbet til mig.
Jeg kan dog godt få lov, til at sende dem faktura fra mit eget selskab, hvis jeg hellere vil det. - Hvorfor vil jeg så det, frem for "bare" gå få en højere mdr løn og de så ordner det kedelige papir arbejde.

Fordi både det gamle job og undervisningen, skal ses som noget ekstra da jeg vil have fokus på min virksomhed. På den måde, kan jeg spare lidt penge op i den nye 'konsulent virksomhed', som måske kan komme mig til gode i fremtidige investeringer. 
Det er hvertfald tanken :)"
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Runeb.Laursen:
Gamle job: 
Jeg har sagt helt op. Jeg vil dog gerne hjælpe dem, hvis de har brug for hjælp. Jeg sætter selv min timepris og så kan de takke ja eller nej. Jeg oplyser derfor en opgave f.eks koster 5000, hvorefter jeg sender en faktura på dette. 

Trænings center:
Som udgangspunkt, fungere personlig træning i netop det center, ved at klienterne betaler direkte til centeret. Derefter viderbetaler centeret hele beløbet til mig.
Jeg kan dog godt få lov, til at sende dem faktura fra mit eget selskab, hvis jeg hellere vil det.

stadigt ikke sådan at jeg bare tør sige - helt OK at fakturere fra et selskab

Gamle job sagt op - men forsætter i princip samme til en timepris - er det faktuelt selvstændig virksomhed eller fakturering bare

Nyt "job" - kunderne betaler centeret og du kan FÅ LOV TIL AT FAKTURERE hvis du heller vil det - kunne også stadigt lyde lidt fishy

Du kan nok med fordel se om en revisor vil give dig clear light - Det er som udgangspunkt farligere at fakturere fra et selskab end at gøre samme fra personlig virksomhed skattemæssigt. http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html  (skat kan også give bindende svar men vent nu lidt til du har mere overblik, for så fanger svaret)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)