Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor finder man tavshedsaftaler til brug ved salg af opfindelser?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Odder
Tilmeldt 26. Jun 10
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 13:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle.

I det sidste års tid har jeg gået og arbejdet med en opfindelse og har selvfølgelig gjort alt det forarbejde som normalt bliver foreslået herinde.

Jeg har:
- lavet markedsundersøgelser for at finde ud af om det er behov/marked for det (det er der)
- undersøgt om der er taget patent på lignende produkter (det er der ikke så vidt som jeg kan finde ud af det)
- lavet 2d og 3d animations videoer der forklarer/viser hvordan produktet fungerer
- lavet en prototype der beviser at konceptet fungerer

Nu er jeg så kommet dertil hvor jeg snart er nået langt nok til at kunne fremvise ideen overfor potentielle investorer/købere.
Jeg er ikke helt klar endnu da den første prototype gik i stykker og jeg skal have fremstillet en ny. (problemer med kvaliteten af det første 3D prints materiale)

Men så snart prototype 1.2 er oppe og køre vil jeg fremvise ideen for potentielle investorer/købere og her får jeg brug for en tavshedsaftale.
Kan jeg selv udarbejde sådan en eller er der nogen skabeloner man kan bruge som er offentligt tilgængelige?
Er der noget særligt jeg skal huske at inkludere eller noget som er specielt vigtigt at huske at få med?

På forhånd tak for svar :)

Tilmeldt 15. May 16
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 14:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Det har du ikke brug for, ingen vil stjæle din ide. Det er en meget normal men ubegrundet paranoia du har.

Tag patent på ideen.

Fra Odder
Tilmeldt 26. Jun 10
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 14:08
Hvor mange stjerner giver du? :

BPCOO jeg har ikke råd til at tage patent. Det er derfor jeg søger investorer.. :)

Tilmeldt 15. May 16
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 14:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Men investorer har ikke interesse i at stjæle din ide og de vil som hovedregel ikke underskrive sådan en aftale. Hvis de ikke finder dig eller din ide interessant i den udgave du fremviser. Men 2 måneder efter bliver vist noget der ligner meget og som har et stjerne team bag sig, så vil de ikke kunne hoppe på den vogn pga. et stykke papir. De skriver ikke under på noget..

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 14:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Tit spilder man mest sin tid og sine penge på patenter, men ikke altid. Den vurdering kan jeg ikke lave for dig. Ved at få en partner til at betale for dit patent mister du jo op til 50% af hele opfindelsen upfront.

Ved bare at starte en produktion med det samme i stedet for at vente 2-5år kan du potentielt nå længere end du kan med et patent. Du forudsætter jo at hele markedet vil købe dit produkt når du har patent, men tit er det kun måske 20% af markedet der gør det. Og du har allerede en partner der ejer 50% så du arbejder på at betale i dyre domme for at vente en årrække på måske at få 10% af markedet. Selv med konkurrenter på markedet kan du tit opnå mere end det med firstmover vilkår. Men du kender dit produkt bedst.

Det du leder efter hedder er nok en non disclosure agreement, der findes i forskellige udformninger.

Held og lykke med produktet.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12653
Skrevet kl. 15:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Daniel Bøgel:
undersøgt om der er taget patent på lignende produkter (det er der ikke så vidt som jeg kan finde ud af det)

Det er altså ikke nok bare at se på om der er lavet et patent på noget lignende, Der skal laves en rigtigt nyhedsundersøgelse af en professionel, det vil sige om der er grundlag for patentering.  Udover nyhedsundersøgelse, skal de almindelige krav til en et patent også kunne opfyldes såsom bl.a opfinder højde.

http://www.dkpto.dk/information/selvbetjening/serviceydelser/patent-ydelser/nyhedsundersoegelse/ 

Prøv at få hjælp hjæp opfinder rådgivningen.  https://opfind.nu   inden du søger en investor.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:58
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Ravn:

Daniel Bøgel:
undersøgt om der er taget patent på lignende produkter (det er der ikke så vidt som jeg kan finde ud af det)

Det er altså ikke nok bare at se på om der er lavet et patent på noget lignende, Der skal laves en rigtigt nyhedsundersøgelse af en professionel, det vil sige om der er grundlag for patentering.  Udover nyhedsundersøgelse, skal de almindelige krav til en et patent også kunne opfyldes såsom bl.a opfinder højde.

http://www.dkpto.dk/information/selvbetjening/serviceydelser/patent-ydelser/nyhedsundersoegelse/ 

Prøv at få hjælp hjæp opfinder rådgivningen.  https://opfind.nu   inden du søger en investor.

helt enig. Mener i øvrigt også det kan give problem med at overhovedet søge et patent, hvis først du har vist det hele frem for investorer - for så er den jo kendt den teknik og idé

Du kan læse om fortrolighed her, men kom i bund med alle undersøgelser og en patent ansøgning hvis du vil den vej INDEN du går til en investor med tegninger og modeller http://johnhannover.blogspot.dk/2015/02/fortrolighedserklring-nda.html 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Apr 17
Indlæg ialt: 330
Skrevet kl. 15:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu kender jeg ikke dit produkt, så vælger at gå ud fra, at den lever op til alle patent krav, men jeg deler din "paranoia" som BPCOO kaldte det.

Nok har han ret i, at folk sjældent vil underskrive på noget. Så skal du i hvert fald have en god salgs tale inden du forlægger dem en "non disclosure agreement". Få en advokat til at udforme den, ellers risikere du bare, at tilføje noget eller formulere dig på en måde der ikke er gyldig i lovgivningen.

Hvis der er penge i det, så er der også folk der vil stjæle, kopier, fremstille og nå på markedet før dig. Måske bedre for dig, at sælge din ide til en investorer,  og så tag pengene, måske penge og procenter af efterfølgerne salg i en periode. Kommer meget an på produktet.

https://opfind.nu er en god side at starte med, og undersøg om det evt. er patent eller måske copyright du har brug for.

John Hannover udtrykte sig lidt forkert, man mister først retten til at tage patent, hvis produktet før er blevet snakket om i et offentligt forum (enten af dig selv eller andre, dette er lige meget), online eller den lokale cafe og lignede. Men hvis du sidder i en garage eller andet ikke offentligt sted og snakker om dit produkt, f.eks. dit eget hjem eller lukket kontor. Så er din opfindelse er stadig offentligt ukendt og du kan stadig tage patent.

Husk patent rettigheder ikke gælder globalt, så underøg hvor du vil tage patent, dit marked, er det dansk, europæisk, amerikansk, kinesisk osv. Hvem er din målgruppe, og hvor er det største marked. Der er en dyr process, er det pengene værd? Og mens du venter på patent, så er der måske nogen der finder på det samme eller lignede, og vælger at at komme på marked eller offentliggøre deres produkt, hvilke gør at du mister rettigheden til at tage patent.

Kan huske en historie, der handlede om en person, som ville tage patent på nogle plastik kugler der skulle bruges til at hæve sunket eller sænkende skibe op. Den blev ikke godkendt, fordi den allerede var blevet brugt i et Anders And blad, og dermed ikke nytænkende.

Held og lykke

Mvh Allan

Fra Universet
Tilmeldt 19. Jan 08
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 18:02
Hvor mange stjerner giver du? :

mener du ikke en hemmeligholdelses aftale, Den kan du Google. Ellers er det nok kun, at have indleveret beskrivelse af et patent = Patentansøgningen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Allan Møller Rantaniemi:
man mister først retten til at tage patent, hvis produktet før er blevet snakket om i et offentligt forum (enten af dig selv eller andre, dette er lige meget), online eller den lokale cafe og lignede. Men hvis du sidder i en garage eller andet ikke offentligt sted og snakker om dit produkt, f.eks. dit eget hjem eller lukket kontor. Så er din opfindelse er stadig offentligt ukendt og du kan stadig tage patent.
Gælder det også hvis man offentliggør alt om det til en ekstern partner - i lukket rum naturligvis - uden denne indgår forpligtelse i NDA osv?

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)