Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Starte virksomhed, hvor en ven skal arbejde. gældsproblemer? virksomhedsform?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Apr 17
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 17:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay. jeg har gået længe med ideen om at lave en mindre selvstændig virksomhed ved siden af mit fultidsarbejde,

Der er tale om en simpel service virksomhed, hvori jeg vil tilbyde diverse former for arbejde (havearbejde, rengøring, services, klargøring af bil osv osv)..

Nu er det sådan, at jeg har en rigtig god kammerat som jeg faktisk bor sammen med, som jeg meget gernne ville have til at hjælpe med i virksomheden.

Især da han godt kunne bruge lidt ekstra penge...

Problemet for mig er. jeg ønsker ikke at have ''ansatte'' i virksomheden, da jeg kunne forstå på revisor at det var noget af et virvar at have bare en enkelt ansat, og en masse ekstra arbejde..

Jeg ser 2 muligheder for mig.

Enten skal jeg bruge min kammerat til at arbejde i virksomheden, hyret igennem et vikar bureau for at få så lidt ekstra arbejde som muligt ifht papir dokumentation osv..

Problemet med denne model er, at vikarbureauet jo slf skal tjene penge. helt præcis skal jeg beslutte hvad han skal have i timen, og så betale bureauet 0.7 hans timeløn..   Hvis vi eventuelt gik på en opgave. lad os sige vi vedligeholdte nogle udendørs arealer et sted. og arbejdede (urealistisk) 20 timer om ugen der..

fordelte vi arbejdet ligeligt. og tog en timeløn på 200 eks moms.

For mine 10 timer ville jeg modtage/kunne trække ud/aflønne mig selv. 2000. og betale cirka halvdelen i skat.

for hans 10 timer vil han kun blive lønnet 1180 og så betale skat. fordi bureauet skal have de sidste 820kr.

Jeg er godt klar over han så vil få fritvalgskonto, pension, feriepenge osv osv osv. men dette er dog irrelevant for os begge.

Da vi begge er studerende. og jeg er på lærlingeløn og han SU. Firmaet er mest en drøm fra min side, og en slags lommepenge for os hvis der kommer gang i den.

problemet er at min kammerat desværre har en masse gæld. så det er ikke som sådan muligt at starte en virksomhed op på normalvis, af frygt for kreditorrer.

og han må jo ikke bare arbejde for mig uden ansættelse eller noget. så vidt jeg forstår?..

Er det muligt at oprette en virksomhedsform, som vi begge kan ''eje''.. og betale os selv løn fra. men hvor selvom han er ''med'' har jeg en form for særeje. så hans kreditorer ikke kan være et problem for virksomheden?..

Eller er der løsninger jeg ikke kender?.

På forhånd tak. Michael. J

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes din revisor overdriver hvor svært det er at have en medarbejder. Du skal have arbejdsskadeforsikring og indberette til skat, men det er altså ikke ret vanskeligt med et lønprogram. Dermed har du ikke risiko for evt manglende skat fra ham, og hans kreditorer kan ikke kræve hans andel af nogen virksomhed

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)