Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Planer om at åbne gl.dags slikbutik

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 8. Apr 17
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 15:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej
Jeg har fået en ide om at åbne en gl.dags slikbutik i den lille by jeg bor i, men jeg aner INTET om hvordan jeg går igang!!!! Er ganske alm lønmodtager (pædagog)...
Jeg syntes der mangler en ordentlig slikbutik, hvor alt slik er bag disken og det kun er mig som blander. Jeg vil desuden have masser af slushice samt en afd med et stort udvalg af sukkerfrit slik samt eks. lactosefrit slik. Butikken skal kun have åbent fredag-søndag samt helligdage og i forbindelse med højtider/ferie. Jeg bibeholder mit faste job.
Spørgsmål:
Hvad koster det ca at starte op?
Hvad kræver det af tilladelser?
Hvad hvis jeg eks. ønsker at sælge hjemmelavede brændte mandler til jul i butikken - kræver det ekstra tilladelser?
Hvem kan evt hjælpe med en forretningsplan? ( og hvad består den af?)
Kan det løbe rundt når den kun er åbent så få dage???
Håber i har lyst til at svare på mine mange spørgsmål☺👍 Det sætter jeg stor pris på.
Tusind tak
Mange hilsner
Fru Nissen

Fra odense
Tilmeldt 17. Feb 17
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 17:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 4 person

Hej jeg har lige set dit opslag. :-) 

Det lyder som et utroligt spændene projekt.

Jeg kan hjælpe dig med online delen hvis du har brug for det?

Så du kan få en go og skarp Webshop til dit slik. :)

Tilmeldt 26. Sep 14
Indlæg ialt: 330
Skrevet kl. 19:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Fru Nissen:
Kan det løbe rundt når den kun er åbent så få dage??

Nej, det kan den ikke - og grunden til at den ikke kan det, er at du tænker på at lave en koncept hvor du skal blande alt slikket - hvor mange kunder kan du nå på en aften? Hvad nu hvis der kommer 100 kunder indenfor en time, så vil folk jo gå igen, fordi de ikke gider at vente 30 min. på at få slik

Så jeg tror du bliver nødt til at "gentænke" konceptet - generelt er det jo svært at drive en slikbutik på lovligvis pga. diverse supermarkeder sænker prisen på slik.

Hvad det koster at starte op - det er jo svært at sige, det kommer jo an på husleje osv. men generelt inventar til slikbutikker er dyrt, så prøv at kigge i DBA - men samtidig hvis det skal "udstråle" gammeldags slikbutik, så er det nok endnu dyrere at få fat i, fordi du skal til udlandet.

Men ellers prøv at finde nogle af de store slikbutikker og hør hvor svært/let det er at drive sådan en butik - du kan jo også se hvor mange butikker der lukker igen, fordi det er rigtig svært at få til at løbe rundt, samtidig skal du konkurrere med store supermarkeder som bare dumper prisen for at få kunder ind, og andre slikbutikker som måske ikke følge loven mht. sukkerafgifter osv.

Om du kan få det til at løbe rundt ved siden af dit normale arbejde, er sikkert muligt - men hvornår havde du tænkt dig at holde fri? Hvis du arbejder fra 08:00 - 14:00 - og skal være i butikken fra 16:00 - 22 eller 23:00 fredag, og måske 12:00-23:00 om lørdagen og 12:00 - 21:00 om søndagen og så op på arbejde om mandagen fra 08:00 - 14:00, så går der nok kun en måneds tid før enten du er blevet skilt, fået stress osv :-)

Men Jesper fra Sliknet som også er herinde, kan sikkert fortælle meget mere...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Fru Nissen:

Hej
Jeg har fået en ide om at åbne en gl.dags slikbutik i den lille by jeg bor i, men jeg aner INTET om hvordan jeg går igang!!!! Er ganske alm lønmodtager (pædagog)...
Jeg syntes der mangler en ordentlig slikbutik, hvor alt slik er bag disken og det kun er mig som blander. Jeg vil desuden have masser af slushice samt en afd med et stort udvalg af sukkerfrit slik samt eks. lactosefrit slik. Butikken skal kun have åbent fredag-søndag samt helligdage og i forbindelse med højtider/ferie. Jeg bibeholder mit faste job.
Spørgsmål:
1 Hvad koster det ca at starte op?
2 Hvad kræver det af tilladelser?
3 Hvad hvis jeg eks. ønsker at sælge hjemmelavede brændte mandler til jul i butikken - kræver det ekstra tilladelser?
4 Hvem kan evt hjælpe med en forretningsplan? ( og hvad består den af?)
5 Kan det løbe rundt når den kun er åbent så få dage???

Håber i har lyst til at svare på mine mange spørgsmål☺👍 Det sætter jeg stor pris på.
Tusind tak
Mange hilsner
Fru Nissen

1 Som personlig virksomhed hvor du tager den personlige risiko, næsten intet - som selskab lidt i fast omk http://johnhannover.blogspot.dk/2015/09/hvadkosterfirma.html  Derudover naturligvis lokale leje og varer + udstyr - det tror jeg ingen her tør gætte på, men nok ganske mange penge

2 Kun at din butik ligger hvor der må drives butik af den type - ikke andet hvis alt er præfabrikeret og indpakket

3 ved jeg ikke - måske noget du skal checke med fødevarekontrollen - google det

4 se evt her http://johnhannover.blogspot.dk/2014/10/forretningsplan-og-budget.html 

5 formentlig meget svært men læg en budget som vist i 4

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Apr 17
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 07:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for dit input og ja, der er helt sikkert rigtigt mange ting der skal tænkes igennem...
Jeg tror nu at konceptet med det er mig som blander slikket godt kan lade sig gøre.... byen jeg bor i er en mindre by UDEN en decideret slikbutik, der er lidt bland selv slik i 2 af de 4 supermarkeder, sælger det for henholdsvis 10,95 og 7,95..... jeg hører fra mange (voksne) at de syntes slikket er kedeligt ( altid det samme), hårdt/tørt/gammelt samt uhygiejnisk da man ingen kontrol har med de mindre børn som ikke lige husker handsken når de lige snupper en smagsprøve uden mor ser det.
Jeg tror ikke jeg vil opleve 100 kunder på en time - måske vil der være travlt den første tid pga nyheden, men så må både jeg, min mand og 15 årige søn hjælpes ad...
Ja, det bliver hårdt - i starten vil min mand og jeg deles om "vagterne" så vi også kan holde fri indimellem - heldigvis har flere tilbudt at træde til med hjælp indimellem.
Det er et lokal samfund i det jydske hvor folk i byen støtter op om de lokale butikker og jeg håber på jeg kan holde prisen på omkring 9,95 eller 10,95 og stadig tjene på det???? Men jeg har svært ved at gennemskue hvor jeg som butik kan handle billigt slik OG overholde reglerne???
Vi har butikker i byen som sælger is og dyrt chokolade så det vil jeg ikke tilbyde....
Derimod er tanken at jeg vil have 6-8 forskellige slush ice!!!! Maskinerne er mega dyre, men tænkte jeg evt kunne lease dem det første år, da jeg jo ikke ved om jeg eksisterer i 3 år...... nogle der kan anbefale et sted med slush ice maskiner?????
Mht til inventar - tænker IKEA har nogle fine reoler og disken med bland selv slik kan bygges selv ( dvs af manden).... lokalet er ikke så stort hvilket er fint, huslejen ligger på ca 3500-4000,- men kan nok forhandles lidt ned, der er ikke den store rift om butikslokaler i byen......
Hvis jeg gerne vil have nogle bestemte produkter fra eks Toms - kan jeg så købe direkte fra dem?????
Tusind tak fordi i gider kommenterer på mit indlæg det betyder så meget👍👍👍
Mange hilsner
Fru Nissen

Tilmeldt 8. Apr 17
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 07:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John
Tusind tak for input og fine links til dine gode råd👍👍👍
Mange hilsner
Fru Nissen

Tilmeldt 11. Sep 12
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 09:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er ikke for at skyde din ide helt til jorden, selvfølgelig kan det lade sig gøre.

Men lad os sige der kommer 100 kunder på en dag forbi og køber slik for 20kr per person. = 2000 kr i omsætning på en dag.

Hvis din dg nu er 50%, så er det 1000kr. på en dag. Lad os sige faste udgifter er 10.000kr / måned (husleje, leasing af slushice mv.), det er 833kr. per åbningsdag. Så har du 167kr tilbage hver åbningsdag til løn.

Det kan da godt være, at du mener 100 kunder om dagen er for lavt sat. Der er bare en grund til butiksdøden i de små byer. Måske er 20kr i gennemsnitskøb for lavt? Du har bare ikke noget, som folk ikke kan købe i Netto ell. lign., hvis vi skal være realistiske. Og her koster noget chokolade eller slik jo deromkring.

Hvis jeg var dig ville jeg finde på noget andet, du kommer til at tabe penge på det her. Ellers skal du have noget, som folk kommer for. Noget du kan tage en ordentlig pris per køb for. Noget hvor folk ikke føler sig dumme, hvis de giver 3 gange så meget for deres slik som i Netto.

Tilmeldt 8. Apr 17
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 10:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for alle input....

Har fået endnu en idé til slikbutikken.....CANDYFLOSS :-) 

Er der nogle som har erfaringer med dette? Tænker avancen er rimelig på dette produkt - men ret mig endelig hvis jeg tager fejl :-)

Rigtig god dag

Fru Nissen

Fra Horsens
Tilmeldt 31. Jan 11
Indlæg ialt: 527
Fra  De skøre kugler Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Når du spørger, så vil jeg tilslutte mig de andre der "advarer" dig.

Jeg tror ikke det på nogen måder kan lade sig gøre.

I bedste fald kan du få det til at løbe rundt så du ikke taber penge, men jeg tror ærlig talt ikke du kan tjene noget på det.

Synes ovenstående indlæg fra Audit viser det meget godt.

Hvor mange køber slik en søndag i din by? Er det ikke mest en fredagsting, og så måske også lidt lørdag? Det betyder at regnestykket tipper mere over mod "lad være"

Men lav en forretningsplan, og se hvad den siger. Husk at være meget skarp på at få alle udgifter med. Der er mange når man laver butik. Og hvis du bruger for mange penge i opstarten, så kommer du til at løbe efter forrentningen af disse, selv om du har en nogenlunde drift...

Held og lykke med iværksættertrangen :-) 

Fra Horsens
Tilmeldt 31. Jan 11
Indlæg ialt: 527
Fra  De skøre kugler Skrevet kl. 11:26
Hvor mange stjerner giver du? :

PS:

Mit indtryk er at der er rigtig god avance på candyfloss (når du har anskaffet dig maskinen) men temmelig dårlig avance på slik og chokolade osv.


Side 1 ud af 2 (13 indlæg)