Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Topskat udløst af feriegodtgørelse ved jobskifte

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Mar 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 21:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej iværksættere

Jeg er både lønmodtager og selvstændig og har i dag ved åbning af selvangivelse for 2016 fået en ubehagelig overraskelse. Sagen er den, at jeg skiftede lønmodtagerjob 31.12.16 og derefter fik feriegodtgørelse for 25 dage for ferieåret 2017/18, 10 dages rest for 2016/17 samt nogle ikke afholdte feriefridage udbetalt. Alt dette er så af SKAT medregnet i min indkomst for 2016, selvom det ville have indgået for 2017, hvis jeg ikke havde skiftet job. Det betyder, at jeg ryger et godt stykke over topskattegrænsen, der jo udløser 15 pct. ekstra. En grænse jeg ellers ville have holdt mig lige under. På den måde har jeg, så vidt jeg kan se, udsigt til at skulle betale yderligere ca. 10.000 kr. i skat, udelukkende på grund af jobskifte som har boostet indkomsten kunstigt for 2016.

Har jeg misforstået noget, og er der mon noget, jeg kan gøre ved det?

Dbh

U.R.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror ikke du kan gøre noget. Beskatning af feriépenge sker i forhold til indtjeningsåret ved udbetaling - og er de tjent i 2016 og udbetales på den baggrund .AL løn beskattes jo som udgangspunkt i indtjeningsåret - helt som her. 

Du tænker måske, at du ikke ville have betalt skat hvis du var forsat i lønjob, men der er der jo for en funktionær tale om ferie med løn og det er lidt anderledes her får du jo løn udbetalt under ferien og den betaler du jo så skat af på det tidspunkt du får rådigheder over den - ved løn under ferie.

Hvis ikke det blev beskattet ved udbetaling, så var ferien jo skattefri, og al indtjening beskattes altid i indtjeningsåret - når den udbetales uanset hvornår. Det koster ca 15% mere i skat når den rammes af topskat

Du kan ikke gøre noget ved det - du kan ikke rette ratepension eller andet for 2016 nu

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Mar 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for svar. Det er også den konklusion, jeg er nået til. Ganske vist er pengene først udbetalt 20. januar 2017, men det er optjeningsåret, som de beskattes i.

Dbh

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 29. Feb 16
Indlæg ialt: 315
Fra  Andelsbolig.nu Skrevet kl. 09:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du havde været opmærksom på det i 2016, havde en pensionsrådgiver kunnet hjælpe dig med et indskud på pension.

Klaus Folmann

Andelsbolig.nu

Rådgivning, vejledning og sparring til andelsboligkøbere og andelsboligforeninger - Klaus Folmann

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Jep netop som i mit første svar kunne pension i 2016 have løst topskatten formentlig - også uden pensionsrådgiver, for at indbetale på en ratepension er jo ret problemfrit. Problemet er, at ret få er klar over at feriepenge ved udbetaling beskattes i optjeningsåret desværre. 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)