Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gode råd søges til opstart (og dumme spørgsmål stilles)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Birkerød
Tilmeldt 30. Mar 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle sammen 

Jeg er på nippet til at starte min egen virksomhed, som kommer til at være et nanobryggeri (mikrobryggeri, bare mindre) og til dette formål skal jeg bruge nogle råd af folk der har startet egen virksomhed før.

Til at starte med, er det en hobbyvirksomhed, fordi jeg slet ikke regner med at tjene penge nok til at leve af det, så jeg er ret sikker på at jeg skal registrere mig som en enkeltmandsvirksomhed, spørgsmålet er om jeg skal momsregistreres eller ej.

Jeg deler lige den her tråd op i mine dumme (nybegynder) spørgsmål, og så dem jeg er mere sikker på, men bare skal bruge gode råd til.

Dumt spørgsmål 1:

Hvad vil det helt konkret sige at kunne trække moms fra?

Jeg ved godt at det betyder at jeg kan trække moms fra ting jeg køber til virksomheden, i dette tilfælde fx. malt, humle, brygudstyr osv. Men hvordan forgår det i praksis? 

Lad os sige at jeg fx. køber 1 kg malt fra en leverandør. Af prisen er fx. 20 kr momsen på varen. De 20 kr skal jeg da stadig betale til min leverandør ikke? Og hvis jeg skal betale dem til min leverandør, hvordan får jeg så pengene igen, så at sige? Hvor og hvordan skal jeg registrere den moms jeg har "betalt" osv. 

Som jeg forstår det, betyder momsregistrering også at jeg skal opkræve moms af folk jeg sælger ting til, er det korrekt? Hvordan betaler man så de x antal moms kr. til SKAT?

Ikke dumt spørgsmål 1:

Hvad ville jeres råd være i forhold til momsregistrering, på en ret lille opstarts-virksomhed? Kan det overhoved betale sig, eller bør jeg vente til jeg har fået det hele op at køre og fået nogle faste kunder?

Er det for eksempel 

Dumt spørgsmål 2: 

Hvis jeg vælger at momsregistrere min virksomhed, er der så specifikke krav, i forhold til det momsregnskab jeg skal have?

Er et Excel skema med køb osv for eksempel fint, eller skal jeg have et decideret program til at holde styr på det?

Sidste spørgsmål:

Som hobbyvirksomhed eller enkeltmandvirksomhed, skal man så årligt indberette hvad man har købt og solgt i løbet af året? Eller skal man bare have papirer der dokumenterer det hele, hvis SKAT eller andre nu gerne vil vide det?

Håber nogle kan svare på de her spørgsmål, jeg har nemlig ikke kunne finde disse svar selv :)

MVH

Christopher

Tilmeldt 18. Apr 07
Indlæg ialt: 1508
Fra  GrN.dk Skrevet kl. 13:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Excel er fint i starten, men du kan overveje at anvende et program eller online ydelse til at holde styr på dit regnskab.

VH. GrN.dk

IT ++ GrN.dk - Flutter Mobil-Apps, Linux Servere, Webservere Litespeed, Wordpress, Drupal, Laravel, Systemintegrationer, Datakonvertering, Datahentning, Prototypeudvikling, Bash, R-Script, Python.

Tilmeldt 15. Mar 16
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 13:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Christopher.

Først og fremmest er der ikke noget der hedder dumme spørgsmål :) 

Dumt spørgsmål 1:

Når man snakker om moms er der 2 slags, Salgsmoms og købsmoms

Salgsmoms er den moms du opkræver når du sælger en vare og købsmoms så det modsatte. 

De to bliver modregnet, for at finde ud af om du skal betale penge til skat eller have penge tilbage.

Eks. du har købt varer for 1000 kr. inkl moms. 

Men du har kun solgt varer for 500 kr. inkl moms.

Så har du en købsmoms på 250 kr og en salgsmoms på 100 kr hvilket skulle betyde du skal have 150 kr tilbage fra skat. 

For lige at gøre det endnu mere besværligt, er du ikke nødvendigvis nødsaget til at momsregistrere dig hvis din fortjeneste er mindre end 50.000 kr ex moms om året. 

https://startvaekst.virk.dk/opstart/faa-overblik-over-skat-og-moms/moms-ved-start

Spørgsmål 1:

Jeg ville vente med at moms registrerer mig da der ikke er nogen grund til det og du så i bund og grund kan beholde din salgsmoms i virksomheden.

Dumt spørgsmål 2:
Som udgangspunkt er der vidst ikke regler for hvordan du registrere det, men alt efter hvor regnskabskyndig du er, så kan det godt betale sig at bruge et program som Dinero/Billy, for at gøre det så nemt som muligt for dig selv som muligt. 

Jeg er ret sikker på at du uanset virksomhedsform skal opgive et regnskab for din virksomhed for at Skat ved hvor meget du har tjent. Ved brug af førnævnte programmer, kommer dine salg og køb automatisk ind under den rigtige kategori og får den rigtige moms sats

Det kan blive en dyr affære at have få revisor til at kigge sit regnskab, hvis det kun er bogført lidt løst. Hvorimod du kan spare nogle penge inden opgivelse ved at have det bogført korrekt fra start :) 

Jeg håber det kunne besvare nogle af dine spørgsmål og hvis jeg har sagt noget forkert, at der så er en af de kloge folk på Amino der kan rette mig. 

God vind med projektet

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 15:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Chris18:
Til at starte med, er det en hobbyvirksomhed, fordi jeg slet ikke regner med at tjene penge nok til at leve af det, så jeg er ret sikker på at jeg skal registrere mig som en enkeltmandsvirksomhed, spørgsmålet er om jeg skal momsregistreres eller ej.

Har du med salg eller fremstilling af fødevare skal virksomheden godkendes af fødevarestyrelsen, Stat med at spørge dem om en hobby virksomhed overhoved kan blive godkendt som fødevare producent

Vær opmærksom på at der er at du skal have godkendte produktionslokaler / samt udstyr som er godkendt til fødevareproduktion før du må starte din produktion.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 15:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:
Det var måske en god ide at du startede med at læse det link du selv henviser til -  Det er omsætning og ikke fortjeneste der max må være 50.000 DKK før der kræves en moms registrering
ja godt forslag Smile og den anden fejl er at der ofte ikke bare skrives fortjeneste men om året. Det er som Ravn skriver OMSÆTNING og det er ikke bare om året men på en hver 12 mdr periode på tværs af år. (mange tænker jeg starter først 1/7 så jeg når ikke 50.000 kr - jeg venter med registrering til 1. jan)

Dertil kommer at mange tror de 50 t er en bundgrænse man lige kan nappe og SÅ registrere sig, men det faktisk i princip på forventning man skal registrere. Det er når det er åbenlyst ens omsætning vil overstige 50.000 kr på en hver 12 mdr periode. Et kort råd kunne være, at man ofte med fordel kan registrere sig fra start, og i alle fald bør gøre det, når ens omsætning rammer 4.000 kr på en måned og stiger svagt, for så er det ret åbenlyst man vil krydse græsen

For sen registrering kan betyde moms af alt man har solgt + tilsvarende i bod.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 20:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Til Thomas Rasmussen og Christoffer:

Jeg kan ikke få de meget vigtige regnestykker til at passe. Thomas skrev:

"De to bliver modregnet, for at finde ud af om du skal betale penge til skat eller have penge tilbage.

Eks. du har købt varer for 1000 kr. inkl moms. 

Men du har kun solgt varer for 500 kr. inkl moms.

Så har du en købsmoms på 250 kr og en salgsmoms på 100 kr hvilket skulle betyde du skal have 150 kr tilbage fra skat. "

Varer købt for kr. 1000 inkl. moms = min regnemaskine siger at moms udgør kr. 200 (ikke kr 250)      Altså kr. 800 + moms 25% kr. 200 = kr. 1.000.

Varer solgt for kr. 500 inkl. moms = min regnemaskine siger at moms udgør kr. 100 (ikke kr 250)      Altså kr. 400 + moms 25% kr. 100 = kr. 500.

Købsmoms 200 minus salgsmoms 100 = kr. 100 (ikke kr. 150).

Skal man fange den med momsen, er det efter min opfattelse vigtigt at man er helt inde i principperne.

mvh

Jørgen

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)