Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ApS konkurs, moms - kassekredit

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 27. Mar 17
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 20:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har de sidste 8 år drevet et Aps med produktion.

De sidste 3 år har været rigtig vanskelige. Jeg har derfor løbende igennem de sidste 3 askediget alle medarbejder og slanket virksomheden på alle tænkelige måder.

Dette er sket med sparring fra "Early warning"/væksthuset

Jeg er nu kommet dertil, hvor jeg ikke kan se fremtidsperspektivet i virksomheden. Og må derfor lukke ned over de næste 6 måneder.

Det vil jeg gøre ved at sælge de aktiver vi har (varerlager, varemærke etc).

Der ligger et underskud i virksomheden på ca. +1.000.000 kr.

Mine 2 spørgsmål (som nok hænger lidt sammen)er følgende:

1. Da virksomhedens leverandører alle betales up-front inden vi modtager produktion, vil min eneste gæld udover den til banken være en kommende skyldig moms fra første halvår af 2017. ca. 400.000 kr. Alt nuværende moms, A skat, AMB og tidligere overskuds skat er betalt og moms regningen kommer først efter den erklæret konkurs

- Kan skat komme efter mig personligt for den moms?

(info: i hele 2016 betalte jeg ikke mig selv løn, men brugte istedet det sidste af min personlige opsparing. - i 2017 giver jeg mig selv 25.000 kr. per måned for at kunne betale min families regninger - så jeg mener ikke at der på nogen måder er tale om at jeg som ejer ikke har handlet ansvarligt i henhold til udgifterne)

2. Min plan er som nævnt at sælge vores varemærke, der vil derfor derefter efter salget af dette ikke længere ligge ordre i virksomheden og der vil derfor ikke længere være grundlag for at forsætte eller betale fremtidige kreditore og løn. 

Men kan jeg indgive konkurs, hvis der stadigvæk kan trækkes på kassekreditten?

Jeg hæfter personligt i Banken for mit bank arrangement og ønsker selvfølgelig at komme ud med så lille en gæld som muligt. 

Håber det giver mening.

Vh, Gert. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:28
Hvor mange stjerner giver du? :

gert298:

1. Da virksomhedens leverandører alle betales up-front inden vi modtager produktion, vil min eneste gæld udover den til banken være en kommende skyldig moms fra første halvår af 2017. ca. 400.000 kr. Alt nuværende moms, A skat, AMB og tidligere overskuds skat er betalt og moms regningen kommer først efter den erklæret konkurs. 

- Kan skat komme efter mig personligt for den moms?

(info: i hele 2016 betalte jeg ikke mig selv løn, men brugte istedet det sidste af min personlige opsparing. - i 2017 giver jeg mig selv 25.000 kr. per måned for at kunne betale min families regninger - så jeg mener ikke at der på nogen måder er tale om at jeg som ejer ikke har handlet ansvarligt i henhold til udgifterne)

alt andet lig nej. Kun hvis de kan påvise du bevidst er kørt videre efter et punkt hvor du klart burde indse, du ikke ville kunne betale ny gæld. Jeg synes dog du skal få en revisorvurdering, for hvis du allerede nu satser på at skabe en momsgæld på 400.000 samtidigt med du betaler dig selv, selv den mindre løn på 25 t per måned så ville der måske måske - kunne være en lille risiko Vent på andre

gert298:

2. Min plan er som nævnt at sælge vores varemærke, der vil derfor derefter efter salget af dette ikke længere ligge ordre i virksomheden og der vil derfor ikke længere være grundlag for at forsætte eller betale fremtidige kreditore og løn. 

Men kan jeg indgive konkurs, hvis der stadigvæk kan trækkes på kassekreditten?

Jeg hæfter personligt i Banken for mit bank arrangement og ønsker selvfølgelig at komme ud med så lille en gæld som muligt. 

Hvordan "sælge dit varemærke - de penge går jo ind i selskabet i alle fald? Der må jo ikke betales noget uden om selskabet, så dermed kommer der jo lidt penge ind til moms og bank osv?
Når du erklærer dig konkurs (koster noget sikkerhedstillelse mener jeg) så lukker naturlgvis kassekredit og ja, så hæfter du jo personligt for bank gælden som du beskriver det

Igen, hvis kreditorer helt bredt, kan hævde at du bevidst forsætte gældsstiftelse af al art, efter du havde klart for dig, at du ikke ville kunne betale den gæld, så er det du kan være ude i hæftelsesgennembrud og personlig hæftelse. Derfor måske klogt at have en revisor med ind over på så tidligt tidspunkt som muligt, for dine tanker som er så klarer - Du kan IKKE betale alle for første halvår 2017 - men du forsætter jo - kunne pege gal vej

God vind med det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Mar 17
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 20:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John.

Mange tak for dit svar.

Mht. at betale min egen løn det næste halve år. Så vil jeg være tvunget til at arbejde med produktion/drift , da de sidste af vores ordre først er til levering i august. Så snart de er leveret, så vil jeg stoppe med løn og det er vel også der konkursen skal indgives?  

Mht. Til salg af varermærket, så vil den fortjeneste selvfølgelig gå ind i virksomheden, som alt andet salg. Ligeledes vil salget overdrages til køber når sidste order er leveret ultimo august.

Giver det svar på, hvorfor der er nødvendigt at forsætte til august og vil det ændre noget?

Endnu engang tak.

Gert.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:14
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg forstår godt tankerne ja - og kan ikke komme nærmere end at hvis man forsætter drift og gældssætning efter det punkt hvor det er helt klart at du ikke kan betale den ny gæld, så kan der ske hæftelsesgennembrud i forhold til alle former for gæld som udgangspunkt http://denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Jura/Selskabsret/h%C3%A6ftelsesgennembrud  

Det er dog helt klart at det skal være klart tydeligt der er spekuleret over at forsætte drift (med løn eller uden for den sags skyld) på bekostning af kreditorer man ved man ikke kan betale - ligesom der MÅSKE kan være problem hvis du bevidst spekulerer i at skabe ½ mio gæld til moms osv - for at kunne køre videre efter det punkt du ved der skal lukkes - og dermed f.eks betale kreditorer og holde værdi af væremærke oppe, for penge moms skulle have?

Vent på andre eller tag mere råd fra f.eks. revisor

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Mar 17
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 21:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Endnu engang tak for et godt svar, John.

Fra Middelfart
Tilmeldt 13. Sep 12
Indlæg ialt: 416
Skrevet kl. 21:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du reelt er konkurs og ved det nu så vil det vel være forfordeling af en enkelt kreditor at levere ydelser til ham som der ikke er penge til.
Ligeledes drager du jo også selv fordel af det da du får løn selvom du ved pengene ikke er der.

Tilmeldt 27. Mar 17
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 22:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for din kommentar Sunbao.

Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår hvad du mener, men lad mig uddybe.

-Virksomheden har pt. ordre liggende til løbende produktion og levering indtil August måned. For at kunne levere disse ordre vil det kræve at virksomheden/jeg forsætter driften i den periode. Såfremt disse ordre ikke realiseres vil tabet for alle være større.

Håber det giver mening.

Tak.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:33
Hvor mange stjerner giver du? :

gert298:
Såfremt disse ordre ikke realiseres vil tabet for alle være større
ja - dog er det jo sådan, at lige nu er moms betalt (eller ikke så højt oppe) osv - men du betaler så alle kreditorer mm og tager selv løn frem til 1/7 - og øger måske værdi af dit varemærke som du sælger, på bekostning af moms, som du virker lidt til allerede nu at have bestemt, ender som eneste egentlige kreditor med godt 500.000 tilgode -= det er moms som finansierer den drift du godt ved fører til, at du opkræver moms - og bruger, og som moms derfor ikke får - og hvor du har indset det går til konkurs.

Samtidigt vil du bruge indtægter på at forfordele banken formentlig, da du skriver den skal ned fordi du hæfter personligt - måske en noget skæv fordeling - kreditorer forud - bank får penge - du får løn, moms betaler

Jeg ville nok betale mig fra en sikker hjælp her hvis ikke andre tør vove at være mere faste i kødet om - go eller no-go

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Mar 17
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 23:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John.

Jeg kan godt forstå hvad det er du mener.

For min egen forfængeligheds skyld, vil jeg dog pointere at jeg aldrig har undladt at betale nogen former for skat, moms eller på nogen anden måde kørt virksomheden "uren". Jeg er af den klare overbevisning at de penge vi betale i skat og moms er en vigtig del af det samfund vi lever i her i landet. 

Dog har du helt ret i af jeg ønsker min personlige gæld skal være så lille som mulig. Det tænke jeg de fleste ville ønske, især med børn osv. Og mht. "du for løn" så har jeg samlede over de sidste 2 år fået mindre end 100.000 kr. Resten har jeg lånt fra mine forældre for at prøve at få virksomheden til at overleve. Alle mine medarbejder har dog fået løn, barsel og fuld opsigelse efter alle regler.

Jeg vil tage dine gode imput med videre når jeg søger noget rådgivning. En mulighed kunne evt. være at bede om at overgå fra halvårs moms til måneds afregning, så ville de sidste indtægter blive fordelt lige.

Tak igen.

Gert

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:10
Hvor mange stjerner giver du? :

gert298:
Jeg vil tage dine gode imput med videre når jeg søger noget rådgivning. En mulighed kunne evt. være at bede om at overgå fra halvårs moms til måneds afregning, så ville de sidste indtægter blive fordelt lige.
det vil de også hvis du bare gemmer momsen de første 5 mdr og den ellers falder ens hen over perioden - bare gemmer selv - men klart at månedsmoms måske er mere "motiverende" Stick out tongue

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)