Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lån af større beløb til webshop

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 16. Feb 17
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 16:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg er 19 år, går i 3g og driver en webshop sammen med min ven/partner, som også går i 3g. Shoppen har vi drevet i lidt over 4 år og har en månedlig omsætning på et to cifret tusinde beløb.

Efter sommerferien går vi fuldtid med shoppen, og i den anledning har vi planer om at låne penge, for at kunne vækste hurtigere.

Lidt information om os:

- Vi bruger lige nu i gennemsnit 4-5 timer om dagen på at arbejde med shoppen.

- Vi har en stor viden indenfor købmandskab køb og salg. Vi har styr på vores leverandører og kommende leverandører

- Vi er stærke indenfor SEO, konverteringsoptimering, købmandskab, design og tekstproduktion. Andre aspekter har vi nogenlunde styr på, men vi er stadig i en process i at lære andre vigtige aspekter som Adwords, mail osv.

- Vi startede shoppen med under 6.000 kroner, som er de eneste penge der er skudt ind i shoppen. 

Vores vision er, at webshoppen skal blive vores levevej. Så når vi har fået vores studenterhuer på, så vil vi begynde at arbejde fra morgen til aften.

Vi har allerede en stor viden og erfaring indenfor e-handel og vi har en kørende shop med omsætning. Vi er derfor ikke helt grønne i den branche, som vi vil låne penge til. Men vi er grønne på området, når vi snakker om lån af penge. 

Vi vil gerne låne 250.000 - 300.000 kroner. Pengene vil primært blive brugt på lager. Vi har en plan over hvordan pengene skal fordeles og forvaltes. Vi regner med at kunne betale lånet tilbage efter 2-4 år.

Jeg har læst lidt rundt omkring, men nu vil jeg gerne høre jeres holdning, råd, tips og anbefalinger. Hvad er smartest at gøre i denne situation og hvad skal man være opmærksom på?

Nogle ting jeg selv har gået og tænkt lidt over:

- Er bankerne mere påpasselig ift. lån når man er 19 år?

- Hvordan har bankerne det med at låne penge til webshops og mere netbaserede forretninger?

Hvis du selv sidder og har lånt penge til din webshop, vil jeg meget gerne høre fra dig. 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 23. Feb 13
Indlæg ialt: 169
Fra  Smykkelivet.dk I/S Skrevet kl. 18:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Valdur:
- Er bankerne mere påpasselig ift. lån når man er 19 år?

Kommer an på din situation. Du har ikke mulighed for at få et godt betalt job (skulle det nu fejle), hvilket snakker ned. Omvendt er du kun 19 og har mange år til at kunne betale tilbage. Med et beløb på 300.000 trækker det nok ned, men her skal du bare argumentere for at du har styr på din privatøkonomi (hvis dette er tilfældet?

Jeg ville anbefale at i begge tager SU-lånet ud. Sammen kan i måske trække 30k for et halvt års studie (hvis i er færdige til sommer). Langt bedre rente.

Valdur:
- Hvordan har bankerne det med at låne penge til webshops og mere netbaserede forretninger?

For små beløb, ikke så godt. For 300.000, burde det være noget der kan vække deres interesse. Lokale banker er nok mere risikovillige, hvis i er villige til at skifte bank privat også.

Valdur:
Hvis du selv sidder og har lånt penge til din webshop, vil jeg meget gerne høre fra dig. 

Det største råd jeg kan anbefale er at samle jeres case overskueligt, således at i har styr på mødet med banken. I skal vise forretningsplanresultatopgørelse, balance, en plan med finansieringen und so weider.  

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 18:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Der var nok flere ting i burde spørge/ undersøge før lån til lagerbeholdning kommer på tale.

Kunne i evt. få længere betalingsfrist hos leverandørerne ? - måske har i brugt de samme i mange år, og dermed opnået en del goodwill..

Vil det overhovedet give mening med større lager ? Vil det øge jeres omsætning med x 4-5 stykker, eller kunne i i stedet købe oftere.

Er det realistisk at i kan øge omsætningen - og dermed indtjeningen med 3- 5 gange for at i begge kan leve af den - blot fordi i bruger flere timer + større lager ?

Blot lidt at tænke over - lån bør så vidt mulig være sidste udvej - Og helt sikkert ganske vanskeligt, jeres unge alder, og manglende faste indtægter taget i betragtning.

Go vind med projektet

Tilmeldt 16. Feb 17
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 20:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Laugesen:

Kunne i evt. få længere betalingsfrist hos leverandørerne ? - måske har i brugt de samme i mange år, og dermed opnået en del goodwill..

Det er desværre ikke muligt at få en betalingsfrist hos leverandørerne, og det er heller ikke den type metode vi ønsker at anvende.

Vil det overhovedet give mening med større lager ? Vil det øge jeres omsætning med x 4-5 stykker, eller kunne i i stedet købe oftere.

Det vil for os give bedre mening med et større lager, da vi agerer i en branche, hvor det er vigtigt med et bredt udvalg. Her vil vi hellere stå med et bredt udvalg fra start af, så vi kan få mest ud af vores besøgende og skabe en øget konverteringsrate.

Er det realistisk at i kan øge omsætningen - og dermed indtjeningen med 3- 5 gange for at i begge kan leve af den - blot fordi i bruger flere timer + større lager ? 

Det vil jeg mene ja. Der er selvfølgelig også penge der vil blive brugt på at outsource områder i webshoppen, på den måde vil pengene ikke kun gå til lager.

Blot lidt at tænke over - lån bør så vidt mulig være sidste udvej - Og helt sikkert ganske vanskeligt, jeres unge alder, og manglende faste indtægter taget i betragtning.

Det er jeg enig i, men jeg synes vi står i en fornuftig situation, ift. det med at låne penge. Vi har allerede en stor erfaring og viden indenfor det felt vi ønsker lån til. Vi har også allerede en fornuftig omsætning, taget i betragtning af vores lille startkapital på et par tusinde. Så på den måde har vi bevist at vi godt kan vækste. 

Tilmeldt 16. Feb 17
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 10:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Andreas 

Tak for dit svar.

Andreas:

Kommer an på din situation. Du har ikke mulighed for at få et godt betalt job (skulle det nu fejle), hvilket snakker ned. Omvendt er du kun 19 og har mange år til at kunne betale tilbage. Med et beløb på 300.000 trækker det nok ned, men her skal du bare argumentere for at du har styr på din privatøkonomi (hvis dette er tilfældet?

Nu siger du, at man skal have styr på privatøkonomien. Bliver det ikke lidt svært at vise en god økonomi, når man ikke har den største økonomi. Nu får jeg SU og har ikke nogen lån. Hvad er det helt præcis du tænker, når du siger at man skal have styr på privatøkonomien? :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Valdur:
Nu siger du, at man skal have styr på privatøkonomien. Bliver det ikke lidt svært at vise en god økonomi, når man ikke har den største økonomi. Nu får jeg SU og har ikke nogen lån. Hvad er det helt præcis du tænker, når du siger at man skal have styr på privatøkonomien?
jo svært men

Långiver og investor vil se på, om din plan og dit budget viser, at du ud over at finansiere, drive og evt betale rente og afdrag i forretningen, har en økonomi som med sikkerhed giver dig den nødvendige mænge penge til dig selv, bolig, mad osv. Det er det såkaldte "rådighedsbeløb"

Jeres flere år med 2 cifret overskud er bestemt skud i rigtigt retning. Hvis i er I/S så hæfter i personligt solidarisk, hvis I driver det som IVS så vil banken kræve at I gør det alligevel. Lidt underligt med 3-4 år med det overskud, når I er TO og først blev 18 sidste år. Hvis andre ejer CVR vil deres økonomi spille ind.

Det er ikke helt let at overbevise en investor eller bank som 19 årig på SU. Det vil kræve, at man dels har budget og plan 100% på plads OG formentlig, at man kan backe den op ved at vise, at man sidste år jo tjente xxx kr man ikke skulle bruge privat, og som er nok til med sikkerhed at finansiere hele lånet og lidt til

300.000 kr lån uden sikkerhed er noget nær en umulighed for en på 19 under SU rent ud sagt. Det vil ofte skulle være i nært netværk man finder en (ret rig) investor der tror på plan og budget

Alternativet er en lean start - forsigtigt frem, opbygge fundament og så sætte sten efter sten stille og roligt under SU tiden. Se evt https://johnhannover.blogspot.dk/2017/03/buy-need-to-have-not-nice-to-have.html 

god vind med det i alle fald   John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 13:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror du måske kan få garanti for lån fra banken via væksthuse i Danmark.

Ellers er der et firma som https://www.lendino.dk/ hvor det er noget nemmere at låne til virksomheder.

Du har vidst ikke nævnt om virksomheden er I/S eller IVS, I skal ikke regne med at kunne få lån i en IVS virksomhed da det er et firma med begrænset ansvar.

Har i et IVS så skal i nok skaffe et personligt lån og som John Hannover siger vil det nok kræve at i får en anden til at stille garanti, f.eks. forældre.

Tilmeldt 16. Feb 17
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 13:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er et I/S vi driver. Det er vores eget CVR, vi stiftede det for to år siden, da vi blev 18 år.

Nu har jeg læst mere om emnet, og jeg tror at det vil blive svært at låne 300.000 kroner på en gang, og især med den alder vi har. Her skal vi have fat i en investor, som tror på os.

Jeg har dog kigget på den anden model, nemlig at starte med at låne et mindre beløb på eks. 100.000 kroner og derefter se hvordan shoppen udvikler sig. Blandingen af at vi går fuldtid, samt vi får en kapital ind, vil kunne gøre at vi vil vækste meget hurtigere

Lad os antage, at vi så begynder at vækste meget hurtigt. Vil man så ofte kunne låne flere penge af banken, selvom man ikke har betalt lånet tilbage? Er banken villig til at låne flere penge, hvis de kan se at det kører godt og vil hjælpe med at øge omsætningen.

Så man kører med denne model: Vi låner et mindre beløb, og øger omsætningen, og derefter låner 100.000 kroner igen og gentager dette. 

Tilmeldt 16. Feb 17
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 13:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Mr. A:

Jeg tror du måske kan få garanti for lån fra banken via væksthuse i Danmark.

Når du siger væksthuse, er der så nogle bestemte du referer til som passer godt ind i vores situation? 

Fra København
Tilmeldt 1. Apr 17
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 18:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg er bankrådgiver, og vil gerne drøfte nærmere, og høre om jeres webshop.

Kan vi evt. skabe forbindelse via LinkedIn?

Mvh Christian

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)