Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Værdi af fri bil og afskrivning

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 9. Oct 14
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 10:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er blevet i tvivl om, hvor meget jeg skal beskattes for, når jeg har fri bil. I Ligningsloven står der:

"Stk. 4. Den skattepligtige værdi af en bil, der er stillet til rådighed for den skattepligtiges private benyttelse af en arbejdsgiver som nævnt i stk. 1, sættes til en årlig værdi på 25 pct. af den del af bilens værdi, der ikke overstiger 300.000 kr., og 20 pct. af resten. Bilens skattepligtige værdi beregnes dog mindst af 160.000 kr."

Her hæfter jeg mig ved "bilens værdi" og om man her må medregne afskrivninger? Kan man løbende opdatere bilens værdi pr. måned og beregne den skattepligtige værdi heraf? Det vil jo give en noget lavere beskatning at gøre det på denne måde, end blot at beregne den skattepligtige værdi ud fra bilens værdi ved årets begyndelse og umiddelbart er det korrekt efter formuleringen i Ligningsloven.

Eksempel ved en værdi på kr. 300.000:

Skattepligtig værdi v. 25% af kr. 300.000,-: kr. 75.000,-

Skattepligtig værdi v. afskrivning på månedsbasis kr. 66.976,-

Det er ikke en formue, men en god timeløn for et ret begrænset stykke arbejde, hvis det da er tilladt.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal tage udgangspunkt i nyvognsprisen. Den gælder så de første 3 år, hvorefter beregningsgrundlaget nedsættes til 75% - dog mindst 160.000 kr. Så nej - du kan ikke løbende indregne afskrivninger.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46433
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Der sker hverken årlig eller, som du vil, en månedlig afskrivning når vi taler beskatningsgrundlaget.

Det er 100% nyvognspris 3 første år - og først derefter nedskrives det til 75% af den oprindelige pris, dog minimum 160.000 kr  - som skattegrundlag - uanset hvad firmaet har for afskrivninger (jeg mener der findes faste beskatningsværdier på en række biler til visse formål - leasing o.l. men udgangspunkt er at de svarer til bilens nypris)

For brugt bil er beskatningsgrundlaget i princip samme, nemlig købsprisen - dog min 160.000 kr

Firmaets afskrivning har ikke betydning for skattegrundlaget

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Oct 14
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er da tosset, for det er jo ikke bilens reelle værdi. Men jeg kan ved nærlæsning godt se, at det er sådan, reglerne er.

Tak for svarene. :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46433
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Søren Wahlgren:

Det er da tosset, for det er jo ikke bilens reelle værdi. Men jeg kan ved nærlæsning godt se, at det er sådan, reglerne er.

Tak for svarene. :)

enig og alligevel nok ikke helt - for 25% er sikkert sat så skatten set over en årrække bliver korrekt og for at simplificere. Der reguleres så efter 3 år ned til 75% 

En bils réele værdi er jo heller ikke nødvendigvis den skattemæssigt afskrevne. Meget simpelt eksempel: En brugt bil til 13.200 kr ville så ikke udløse nogen form for skat af fri bil

En forsimplet regel er det klart, men den er nem at regne med og let forståelig.


HUSK hvis du er selvstændig og selv ejer firmaet der stiller bilen til rådighed, så er det ikke kun skatten du selv betaler, du betaler også bilen og driften - minus skat i firmaet oveni.

Det betyder det koster meget mere end bare skatten af fri bil. (det skal nok sammenholdes med at en ansat ofte både betaler skat af fri bil og får mindre i løn når der stilles fri bil til rådighed)

vh John

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Oct 14
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 11:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Umiddelbart ville det logisk give mening, at skattegrundlaget blev beregnet ud fra bilens aktuelle værdi, for hvis jeg nu efter et år sælger bilen og køber en anden, men ellers identisk bil, vil det jo være dennes pris (som rundt regnet kan antages at være den oprindelige bils værdi minus afskrivning) der blev til skattegrundlaget.

Men det er nok fordi, jeg anvender den forkerte præmis for min logik. I sidste ende drejer det sig om at få penge i statskassen og her er jeg sikker på, den nuværende model er optimal. :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46433
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Søren Wahlgren:
Umiddelbart ville det logisk give mening, at skattegrundlaget blev beregnet ud fra bilens aktuelle værdi, for hvis jeg nu efter et år sælger bilen og køber en anden, men ellers identisk bil, vil det jo være dennes pris (som rundt regnet kan antages at være den oprindelige bils værdi minus afskrivning) der blev til skattegrundlaget.

Men det er nok fordi, jeg anvender den forkerte præmis for min logik. I sidste ende drejer det sig om at få penge i statskassen og her er jeg sikker på, den nuværende model er optimal. :)

Nej hvis du køber en bil og sælger efter et år, så er det nypris for bilen oprindeligt - efter nyprislister som gælder. Først hvis en bil er over 3 år gammel ved anskaffelsen, er det brugtprisen. Det viser lidt hen til at de 25% er sat som % fordi det er snit af værdi første 3 år. 

ingen tvivl om skat handler om at få penge i statskassen og ingen tvivl om man kunne have andre metoder. Den aktuelle pris er så bare ikke skatteafskrvningsgrundlag og man skulle ud i alen lange lister over alle nye bilers aktuelle pris år 2, 3 4 osv og samme for brugte. Skattemæssig værdi er ikke = aktuel værdi

Så kunne det jo også være de 25% skat ville hedde noget andet osv - så det er og bliver en forsimpling med det klare formå at få penge i skattekassen - som med al skat

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Oct 14
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 12:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, hvis der er tale om en ny bil, men ikke hvis den er over 3 år gammel. Her vil det med den nuværende model være en fordel at skifte bil årligt, hvis man da ser bort fra udgiften hertil.

Men som skrevet, handler det jo bare om at få penge i kassen (og for mig om at lægge så lidt som muligt i den). :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46433
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg er ikke sikker på det er en fordel at skifte brugt bil hvert år når den er 3 år gammel. Enten skifter du til en billigere og ofte dårligere bil og mindre skat hvis den stadigt er over 160.000 kr - eller også koster det samlet mere at skifte brugt bil hvert år. Men ja - skat er om at få penge i kassen

Husk bare i alle fald - at du ikke, hvis du er selvstændig kun betaler skatten - du betaler stadigt selv i firmaet selve bilen så det kan slet ikke sammenlignes med en ansat som får en fri bil (uden lønnedgang osv). Fri bil koster både skatten og en evt lønnedgang for en ansat, og for en selvstændig, skatten + bilen og dens drift efter skat

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Oct 14
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 12:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis jeg skifter til en hypotetisk identisk bil, er den jo ikke dårligere, men netop identisk. Forskellen ligger alene i, at beskatningen vil være anderledes.

Jeg er klar over, hvad det koster at have bil i eget firma, men det kan nu sagtens være fordelagtigt. Man kan jo trække drift og afskrivning fra.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)