Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Arduino el. Lign. Til prototype.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Mar 17
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 20:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg søger den billigste styreplatform til en lille og forholdsvis simpel opgave der kort fortalt går ud på følgende:

En pid-regulator skal via et Peltier køleelement holde en prøvekop på en konstant temperatur på 8 grader.

I denne prøvekop placeres en prøve med en temperatur i omegnen af 30 grader.

En temperaturføler placeres i prøven.

Udlæsningen fra temperaturføleren skrives til en kurve på et lille operatørpanel, så operatøren kan se udviklingen af temperatur over tid (fra 30 til 8 grader over 5-10 minutter).

Både pid-regulator og datalogger (2 analoge temp inputs, 1 digital output, 1 operatørpanel) skal styres fra et central printkort.
Men hvilket microprocessorkort vil kunne varetage denne opgave?






Tilmeldt 28. Apr 16
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 07:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er relativt nemt med Arduino at lave en prototype der kan det som du beskriver..

Til en serieproduktion skal man nok over på noget andet, men til protrotype er det fint.

Din udfordring er nok i selve peltier elementet.

Et peltier element bruger en del strøm og kræver en blæser. Din prøve skal nok

ikke være speciel stor hvis du skal køle det 22 grader på 8 min. Jeg tænker det første ud skal undersøge er om du kan køle din prøve nok, med en eller flere peltier elemeter og det kan du gøre helt uden styring.

Du skal måske overveje at lave noget der skaber god terminsk kontakt med din prøve eks. noget aul der er fræset til at passe din prøvekop og samtidig holde massen på selve din prøvekop lav.

/S

Tilmeldt 21. Mar 17
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 10:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar!

Køle-delen er intet problem. Dette er ren copy-paste fra eksisterende, ikke patenterede systemer.

Men kan arduino'en lave udlæsning til et operatørpanel?

Og hvor finder man hjælp til at komme igang med programmeringen af denne?
Jeg tænker at de to applikationer jeg skal bruge (pid regulator, gerne med autotune og datalogger med kurve) er noget der ligger i biblioteker rundt omkring på nettet?

Tilmeldt 28. Apr 16
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 11:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Mathniel:
Men kan arduino'en lave udlæsning til et operatørpanel?

Ja da

Mathniel:
Og hvor finder man hjælp til at komme igang med programmeringen af denne?

Google er din ven ellers tag fat i en studerende.

Mathniel:
Jeg tænker at de to applikationer jeg skal bruge (pid regulator, gerne med autotune og datalogger med kurve) er noget der ligger i biblioteker rundt omkring på nettet?

Google: arduino pid autotune

Hvis vi skulle udvikle det fra bunden vil vi nok ende op med en AVR, ATmega eller en Pic32.

Inden vi fik set os om havde det nok kostet 25K-50K til produktion.

/S

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)