Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af ny virksomhed - Hvad med fradrag?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Nov 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg står og leger med idéen om at skulle starte min egen virksomhed. Men når jeg sidder og junglere rundt med tallene, mangler jeg lidt info omkring hvad man kan få fradrag for af startomkostnignerne og om hvad der kan anses for at være en desideret startomkostning.

Min tanke er at lave en form for café/undervisningssted, hvor man kan i visse perioder, sidde og nørde ved disse pc´er, også på et senere tidspunkt er der undervisning på dem.

Men mit spørgsmål ligger ikke i, hvorvidt denne ide er gangbar (den er mere kompeks end beskrevet ovenfor), mere om det økonomiske.

Jeg tænker jeg vil opstarte det som et IVS, eftersom jeg helst ikke vil risikere familiens økonomiske sikkerhed i denne "drøm".

Håber I har et par gode indspark med info.

På forhånd tak :) 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Typisk opstartsomkostning uden fradrag for skat er stiftelsen af det IVS, evt advokathjælp til den stiftelse, rådgivning omkring stiftelse osv

Opstart med fradrag som typisk - fixe lokalet, købe stole, maskiner osv

Tag banken lidt i ed inden start da IVS og café ikke er en favorit cocktail med mindre der er lidt sikkerhed - og læs meget gerne for egen skyld disse 12 råd om IVS http://johnhannover.blogspot.dk/2016/06/10-anvisninger-inden-du-stifter-ivs.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Nov 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 17:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Tænker at jeg gerne vil have en række aftaler i hus inden jeg starter, så sikkerheden er i orden.

Jeg vil gerne have koblet en række lokale skoler på projektet, og det er noget jeg kan gøre uden nogen egentlig omkostninger

Men når man snakker fradrag i denne forstand. Er det så 1/3 af omkostningerne som fradrag eller hvordan hænger det sammen?

Mvh ANders

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Andersgade88:

1

Jeg vil gerne have koblet en række lokale skoler på projektet, og det er noget jeg kan gøre uden nogen egentlig omkostninger. 

2

Men når man snakker fradrag i denne forstand. Er det så 1/3 af omkostningerne som fradrag eller hvordan hænger det sammen?

1 ingen anelse - er vel mest eget arbejde

2 Fradrag har man i IVS jo kun ved at man trækker udgifter fra i indtægterne. Fører det samlet til underskud, så gemmes det til senere år med underskud, og ellers er det jo blot indtægter minus udgifter = overskud * 22% skat som selskabsskat, med mindre du tager løn ud af overskuddet, og så er det ca 42%

Fradraget har ikke en selvstændig værdi som sådan - læs evt http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/ivs.html inden du går videre med café i IVS form og risikerer at slå dig, eller overvej en partner/makker der kan lidt om regnskab og café osv

vh John Hannover

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Nov 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 18:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen.

Ved godt det ikke er en selvstændig værdi. Det er mere fordi jeg ville vide hvad % det var man fik som fradrag. Eftersom jeg ved at renteudgifterne på et lån f.eks. er 33% af udgifterne man kan trække fra.

Det første var ikke ment som et spørgsmål, men mere blot en konstatering, eftersom jeg vil have lavet aftaler med en række kunder, inden jeg laver nogle større investeringer. :)

Har nogenlunde styr på nogle områder at økonomi, og vil gerne lære mere. Min moder er revisor, så der kan man også få lidt sparing. Der er mere med det økonomiske i et firma. Hvor jeg gerne vil lære mere. For er forholdsvis god med tal (er matematiklærer). Det er nok mere reglerne/lovene.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Andersgade88:
Ved godt det ikke er en selvstændig værdi. Det er mere fordi jeg ville vide hvad % det var man fik som fradrag. Eftersom jeg ved at renteudgifterne på et lån f.eks. er 33% af udgifterne man kan trække fra.
Du skal slet ikke tænke i fradrag i personlig indkomst eller i rente. Mest for, at du ikke skal tænke i, at hvis jeg har en række udgifter inden jeg starter, så får jeg nogle penge retur af skat til at financiere udgifterne, for det gør du ikke i et IVS

Det korte svar er - 22% er det som en udgift sparer helt direkte hvis du har indtægter der overstiger udgifterne. Har du ikke indtægter der overstiger, får du ikke betalt penge tilbage af skat

Meget simpelt:

Salg 100 kr udgift 0 kr = overskud 100 kr - skat 22 kr - tilbage 78 kr

Eller Salg 100 kr udgift 50 kr = overskud 50 kr - skat 11 kr - skat sparet af de 50 kr i udgift 11 kr = 22% - forudsat du ikke for ever har underskud Stick out tongue

---------------

DU kan hæve løn og så nedsætter du overskud og betaler ikke selskabsskat af den del - men lønnen koster dig ca 42% forudsat du ikke har topskat. Udbytte koster som minimum det samme.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)