Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvis jeg køber en varer i udlandet, og sælger den til samme pris i DK - så taber jeg penge?

Side 3 ud af 5 (41 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Morten2k:
Kan nogen be- eller afkræfte at ovenstående er korrekt, eller om man rent faktisk skal have penge op ad lommen?

Stol du trygt på Johns indlæg. Det er korrekt.  

Du beregner selv størrelsens på momsen af den varer som du har købt i udlandet. Der er erhvervelsesmomsen. Som med danske varer du køber kan du trække denne moms fra som købsmoms. Så ja - ingen penge op af lommen.



Uden ønske om at forkludre din opfattelse af hvordan momsen hænger sammen. Så skal du se den som at din købspris ikke er 100 kr men reelt 125 kr fordi du selv skal lægge moms på. Jf. tidligere kan de 25 kr trækkes fra som købsmoms - ligesom hvis du havde købt varen hos et dansk firma.

Når du så sælger til 100 kr inkl. moms (svarende til 80 kr + salgsmoms 20 kr) så sælger du den billigere end det du reelt har givet for varen de 125 inkl moms. DU kan ikke bare se det som 100 kr. i hånden. Du skal have alle transaktionerne med i deres helhed.

Fra København
Tilmeldt 6. Aug 07
Indlæg ialt: 83
Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:
Ovenstående viser jo tydeligt at du ikke har forstået en S.... af hvad der tidligere er skrevet.  Du har åbenbart ikke læst hvad jeg tidligere har prøvet at forklare dig.

Kære Ravn, nu har du brugt en del indlæg på at svine mig til - kan vi ikke lave en aftale om at jeg fortsætter dialogen med dem som kan holde en god tone, ligesom jeg selv - og så behøver du ikke at bekymre dig mere om min åbenlyse elendige fatteevne, når jeg tillader mig at stille spørgsmålstegn ved det som andre skriver til mig.

Jeg ønsker at kunne bruge Amino som et sted hvor man kan tillade sig at stille (dumme) spørgsmål hvis der er noget man gerne vil blive klogere på, og jeg tror at det er i alles interesse at man kan gøre dette uden at blive talt ned til.

Jeg har i øvrigt fuldt ud forstået hvad du har skrevet, og som jeg svare så forholder jeg mig i mit eksempel, ikke til hvilke udgifter der er tale om (moms, told, afgifter osv.) - jeg forholder mig blot til det beløb jeg skal betale og som jeg ikke får igen - sammenholdt med det beløb min privat-kunde skal betale og ikke får igen. Jeg er klar over at der er en god forklaring på at man "ikke kan lave det regnestykke" men det var bare ikke jeg spurgte ind til denne gang. Jeg har fået svar på den del, og takker dig, og andre for hjælpen.

Fra Holstebro
Tilmeldt 15. Apr 14
Indlæg ialt: 172
Fra  Gamestore.dk Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Igen er det vel det samme som at sige, hvis jeg betaler det samme som jeg får i løn, til en anden så mister jeg penge fordi at jeg allerede har betalt skat og lignende.

Det er jo sådan vi har det i et velfærdssamfund, for at sørge for at alle hjulene kan dreje rundt og sikre at der kommer lidt penge i kassen.

Fra København
Tilmeldt 6. Aug 07
Indlæg ialt: 83
Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Mads Nørgaard:
Igen er det vel det samme som at sige, hvis jeg betaler det samme som jeg får i løn, til en anden så mister jeg penge fordi at jeg allerede har betalt skat og lignende.

Som sådan ja - forskellen for mig er at momsen skal aftegnes, selv om firmaet har underskud (modsat SKAT, som man kun betaler når man tjener penge, hvilket er helt fair).

Jeg ved godt at det er forbrugeren der betaler momsen og ikke mig som sælger, men jeg tror bare ikke at en forbruger forholder sig til hvor meget af beløbet der er det ene og det andet - de forholder sig til hvilket beløb de skal give til mig når de køber varen.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 12:12
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Morten2k:
Kære Ravn, nu har du brugt en del indlæg på at svine mig til

Interessant hvor er det lige du ser at jeg bruger flere indlæg til at svine dig til?  Naturligvis må man stille dumme spørgsmål, men det virker på ingen måde til at du har læst eller forstået mine og visse andres indlæg! 

 

Morten2k:
jeg forholder mig blot til det beløb jeg skal betale og som jeg ikke får igen - sammenholdt med det beløb min privat-kunde skal betale og ikke får igen. Jeg er klar over at der er en god forklaring på at man "ikke kan lave det regnestykke"

Er ked af at sige det men ovenstående viser jo endnu en gang at du ikke har forstået hvordan moms fungere eller også formulere du dig så vi andre ikke forstår hvad det egentlig er du mener. 

ved import fra 3. lande

Én privat kunde køber en vare til 100 DKK og bliver pålagt  25 % dansk moms ved import samlet pris: 125 DKK

Et firma køber en vare til 100 DKK bliver ikke på lagt moms.  ved salg pålægges 25 % moms:  Samlet pris 125 DKK

 

I dit eksempel vælger firmaet  at sælge varen til 100 DKK inkl. moms (80 DKK + 25 DKK i moms ) er deres tab 20 DKK.  

 

Fra København
Tilmeldt 6. Aug 07
Indlæg ialt: 83
Skrevet kl. 12:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:
Er ked af at sige det men ovenstående viser jo endnu en gang at du ikke har forstået hvordan moms fungere eller også formulere du dig så vi andre ikke forstår hvad det egentlig er du mener. 

Jeg er (fortsat) helt med på dit eksempel, og momsregler i øvrigt - og kan kun igen sige: Det var ikke det mit spørgsmål gik på. Jeg ønskede at sammenligne den endelige udgift jeg havde til at købe et produkt uden for EU - med den endelige udgift en forbruger har ved at købe produktet efterfølgende af mig. Om man synes det giver mening at lave den sammenligning eller ej er en subjektiv vurdering - men det var det jeg spurgte til.

Mit ønske var at få svar på om der var nogen fradrag eller andet som havde overset - det var der ikke, og jeg takker endnu en gang for hjælpen.

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 12:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Jeg bliver altså i tvivl om ikke det er Morten der har ret!

Moms er ikke en omsætningsskat, det er en MERomsætningsskat.

Jeg er næsten sikker på jeg forstår hvad Morten mener, det er korrekt at som Ravn siger at varen går til firmaet uden at blive momset i tolden, derfor ser det ud som om der betales 25% til skat når varen sælges.

Jeg mener det der sker i praksis er, at når Morten køber en vare i Kina til 100 kr. så indeholder disse 100kr. 20kr. der regnes som købsmoms, sælger morten varen for 100kr. går det derfor lige op. Sælger han varen for 125, får han dermed 20kr. i avance der pålægges 25% i moms. Så moms betalingen udregnes efter hvor meget varen stiger i pris. MERomsætningsskat.

Uanset hvad der er korrekt ifølge skat, er jeg sikker på at rigtig mange laver fejl på dette punkt, sikkert også indenfor skats egne rækker.

Jeg synes det er rigtig godt set Morten.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 12:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Mr. A:
at når Morten køber en vare i Kina til 100 kr. så indeholder disse 100kr. 20kr. der regnes som købsmoms,

Nu går det da helt galt for dig.

betales den kinesiske leverandør 100 DKK for varen er det jo altid ekskl. moms!  

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 12:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Morten2k:
Det var ikke det mit spørgsmål gik på. Jeg ønskede at sammenligne den endelige udgift jeg havde til at købe et produkt uden for EU - med den endelige udgift en forbruger har ved at købe produktet efterfølgende af mig.

Nedenfor kan du læse hvad det egentlig er du selv startede med at spørge om. 

"Hvis jeg køber en varer til 100,- inkl. told i udlandet - og sælger den i Danmark til samme pris (altså 100,- inkl. moms). Så mister jeg jo 20,- fordi at jeg skal afregne moms. Er det rigtigt forstået?"

Du mister 20 DKK på salget fordi du sælger varen til end lavere pris end du har indkøbt den til.  Du køber varen til 100 DKK i Kina og Sælger den i Danmark til 80 Ekskl. moms.

Fra København
Tilmeldt 6. Aug 07
Indlæg ialt: 83
Skrevet kl. 12:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:
Du mister 20 DKK på salget fordi du sælger varen til end lavere pris end du har indkøbt den til.  Du køber varen til 100 DKK i Kina og Sælger den i Danmark til 80 Ekskl. moms.

Helt rigtigt ja - og der bliver så pålagt 20,- så forbrugeren skal give mig 100,- i hånden - ligesom jeg gav Kina 100,- i hånden. Alle er enige - tak for hjælpen.

Side 3 ud af 5 (41 indlæg)