Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvis jeg køber en varer i udlandet, og sælger den til samme pris i DK - så taber jeg penge?

Side 2 ud af 5 (41 indlæg)
Fra Holstebro
Tilmeldt 15. Apr 14
Indlæg ialt: 172
Fra  Gamestore.dk Skrevet kl. 12:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Køber du en vare uden for EU bliver du jo pålagt at betale dansk moms lige så snart at varen kommer ind i landet, så det er også forkert det du skriver.

Køber du en vare indenfor EU så er der fri handel og momsen (så fremt at du er momsregistreret) skal du derfor ikke betale ved dit indkøb men, stadig når at du sælger.

Det virker da ikke dumt, det er samme princip med skatten, den virker da heller ikke dumt? Reelt er det jo en forskatning af dine varer, hvis ikke du kan lide at bo i et velfærdssamfund, ja så det er da dumt men, nu har nu også fået gratis skolegang osv osv osv :P

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 11:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Undskyld Ravn, kan godt se jeg lige fik mit svar gjort lidt kludret.

Jeg ville naturligvis have sagt:

Du skal som forbruger som udgangspunkt betale moms uanset hvor du køber varen.

Køber du udenfor EU betaler du moms ved indførsel til EU, uanset hvilket EU land det er.

Køber du f.eks. på Ebay i Tyskland har sælgeren lagt tysk moms på, på tror det er 22%. Disse 22% kan du få tilbage mod at du betaler 25% dansk moms. Når du sælger varen videre betales der 25% moms minus den moms du allerede har betalt.

Jeg forstod det oprindelige spørgsmål som, hvorfor skal jeg betale moms af varer købt i EU, og svaret er at der er moms i hele EU, og hvis moms satsen ellers havde været helt ens, så ville der ikke være nogen forskel i om varen købes i Tyskland eller Danmark hvis der er nul avance.

I praksis er du sur over at vare prisen på 80kr reelt koster 98kr. på Ebay.de , men samme vare koster 100kr. i din shop i Danmark. Det der gør Danmark til et dyrt handelsland er at mange ville sætte prisen til 125kr. og påstå de har givet 100kr. for varen selv om de får de 20kr. retur i momsrefusion.

Er det ikke rigtigt når jeg sætter det op sådan? Ellers er jeg da stået helt af...

Fra København
Tilmeldt 6. Aug 07
Indlæg ialt: 83
Skrevet kl. 12:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Mads Nørgaard:

Køber du en vare uden for EU bliver du jo pålagt at betale dansk moms lige så snart at varen kommer ind i landet, så det er også forkert det du skriver.

Jeg har bare læst noget andet, men jeg vil meget gerne vide hvis det de skriver ikke er korrekt!

Citat fra https://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/moms-ved-import.html

-----

Momsregistreret køber har ikke nogen momsudgift ved import - men skal  bogføre ERHVERVELSESMOMS ved køb fra momsregistrerede fra EU (ikke fra private i EU) og for uden alle fra uden for EU. 

Det er ren statistik så længe det er ting man ikke delvist skal bruge privat.

------

Mht. at sammenligne forskellige ting som nogen nævner - jeg er klar over at der er forskellige afgifter, men det er egentlig ikke så meget det, som jeg ønsker at fokusere på - jeg vil gerne holde det helt simpelt:

Hvis jeg køber en vare udenfor EU til en pris på 100,- alt. inkl. (det beløb jeg skal ligge på desken)

og sælger varen i Danmark for 100,- alt. inkl. (det beløb min kunde skal ligge på desken)

- så har jeg mistet 20,-

Det er det jeg finder lidt ulogisk - at jeg skal sælge varen 25% dyrere (fra forbrugerens synspunkt) end jeg selv har givet for bare at gå i nul.

Fra Holstebro
Tilmeldt 15. Apr 14
Indlæg ialt: 172
Fra  Gamestore.dk Skrevet kl. 12:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu skal du læse igennem hvad jeg skriver og hvad JohnHannover skriver. Jeg skriver at du bliver pålagt momsen i DK  hvis du køber uden for EU.

John Hannover linket du har sendt gælder INDEN for EU. Det er 2 vidt forskellige ting.

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 13:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja men det er jo det jeg prøver at sige, det er jo ens for alle i Danmark og næsten ens for alle i EU, hvor normalmoms er på 22-26%. Det gør stort set ingen forskel.

Alle i Eu vil jo blive pålagt den moms ved indførsel.

Køber du en vare i Kina for 100kr. og sælger den for 100 plus moms så betaler din kunde 25kr. til staten og 100 til dig. Så taber du intet.

Køber din kunde selv varen til 100kr. i Kina, så vil tolden kræve 25kr. i moms og 165kr. i gebyr. I alt 290kr. for varen.

Men ja afgiften på varer i EU skal betales og hvis du vil sælge videre som du siger, uden at pålægge dine kunder afgiften eller avance, så taber du penge.

Samfundet bliver jo nødt til at samle penge ind til det det koster at vi alle har et ordenligt liv, moms er en af de få gode indkomster vi har. Den kan vi ikke undvære. Det er din opgave som virksomhedsejer at betale moms og dermed sende regningen videre til forbrugeren.

Tilmeldt 6. May 08
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 13:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis vi antager at du er momsregistreret er reglerne kortfattet:

Køber du varer uden for EU, skal du afregne importmoms på 25% af toldværdien + forsendelsesomkostninger. Så et købt på 100 kr. ekskl moms. blive til minimum 125 kr. inkl. moms. Hvis du så sælger varen for 100 kr. incl. moms er det klart at du taber penge...

Køber du varer inden for EU, skal afregne erhvervelsesmoms. Grunde til at sælger kan slippe for for at pålægge moms, er at du på sælgers vegne medtager de 25% i din udgående moms. Købet bliver derfor på 125 kr. inkl. moms. Hvis du så sælger varen for 100 kr. incl. moms er det klart at du taber penge...

I begge tilfælde er der fradrag for købsmomsen på 25 kr.

Tag og læs på SKATs hjemme side: http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=2244577

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 13:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Morten2k:
Det er det jeg finder lidt ulogisk - at jeg skal sælge varen 25% dyrere (fra forbrugerens synspunkt) end jeg selv har givet for bare at gå i nul.

Det er lidt af en komisk debat!

Vi har 25% moms på varesalg i Danmark, og det skal du opkræve og betale! Længere er den ikke!

Når du importerer en vare til 100kr fra lande udenfor EU/eller momsundtaget i EU "får du lov at låne momsen af Skat" indtil næste afregning.

Du betaler moms af indgående moms - udgående moms bortset fra alle finurlighederne.

Hvis du har 0 kr i udgående moms og 25kr i indgående moms skal du betale 25kr til Skat. Hvis du har 25kr i indgående og udgående betaler du 0kr og hvis du har 25kr udgående moms og 0 i indgående får du 25kr tilbage.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 13:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Mr. A:
Køber du en vare i Kina for 100kr. og sælger den for 100 plus moms så betaler din kunde 25kr. til staten og 100 til dig. Så taber du intet.

Det er jo ikke det han gør!  

Han sælger jo varen for 80 DKK + moms ( 100 inkl. moms)   da varen er købt for 100 DKK ekskl. moms får han et tab på 20 DKK

Fra København
Tilmeldt 6. Aug 07
Indlæg ialt: 83
Skrevet kl. 09:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan sagtens se at tallene er korrekte, jeg tror blot det er min grundlæggende holdning at det er skævt skruet sammen at hvis en kunde (privatperson) køber en varer af mig, for samme pris som jeg har betalt - så koster det min virksomhed penge. Men det er et holdnings spørgsmål, og ligegyldigt i den sammenhæng - jeg skulle blot være sikker på at der ikke var nogle fradrag eller lignende som jeg havde overset.

Hvad jeg stadig synes er interessant er at flere skriver at man bliver pålagt moms, og jeg kan også se i linket til SKAT at det står der - MEN, i det link jeg har angivet:

https://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/moms-ved-import.html

Hvis man scroller cirka 1 side ned, er der et billede der tydeligt siger "Køb fra UDENFOR EU til Danmark" --> "Bogføres som moms af varerkøb m.m. fra udlandet, og helt samme tal bogføres under købsmoms. Dermed ingen effekt, ren statistik" Så ja - man bliver pålagt importmoms, men man får samme beløb i fradrag som købsmoms - og skal dermed ikke betale noget.

Kan nogen be- eller afkræfte at ovenstående er korrekt, eller om man rent faktisk skal have penge op ad lommen?

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 09:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Morten2k:
Jeg kan sagtens se at tallene er korrekte, jeg tror blot det er min grundlæggende holdning at det er skævt skruet sammen at hvis en kunde (privatperson) køber en varer af mig, for samme pris som jeg har betalt - så koster det min virksomhed penge. Men det er et holdnings spørgsmål, og ligegyldigt i den sammenhæng - jeg skulle blot være sikker på at der ikke var nogle fradrag eller lignende som jeg havde overset.

Ovenstående viser jo tydeligt at du ikke har forstået en S.... af hvad der tidligere er skrevet.  Du har åbenbart ikke læst hvad jeg tidligere har prøvet at forklare dig.

Det john skriver er helt korrekt.

Når du køber en vare i udlandet  betaler du ikke importmomsen,  men når du sælger varen skal du pålægge dansk moms ergo. 100 + 25% moms = 125 DKK

I dit tidligere regnestykke solgte du varen for 100 DKK inkl. moms ergo får du kun 80 kr. for varen, de 20 DKK er moms.

Side 2 ud af 5 (41 indlæg)