Jeg driver en virksomhed, der løser undervisningsopgaver for kunder, rundt om i landet. Jeg har en ansat som har været en del af teamet i snart 4 år. Indenfor de seneste 14 dage, har personen mødt for sent hos en kunde 2 gange, og her sidste gang havde han en adfærd der medførte at kunden ønskede at foretage en alkometertest. Det bør nævnes at pågældende har sukkersyge og et af symptomerne på "anfald" kan være en ånde der lugtmæssigt kan forveksles med acetone. Pågældende nægtede at udføre alkometertesten, og blev herefter bortvist af kunden, og jeg blev gjort opmærksom på at kunden gerne ville fortsætte samarbejdet, men ikke ønskede pågældende medarbejder til at løse deres opgaver. Deres udgangspunkt er at når en person ikke ønsker at deltage i alkometertesten, så er personen beruset. Jeg overvejer nu, hvad skridtet overfor medarbejderen bør være. Jeg mener ikke jeg kan fyre medarbejderen, når der ikke ligger konkrete beviser for at denne er mødt påvirket. Jeg tænker en advarsel, med indskærpelse af mødepolitik, samt alkoholpolitik, vil være på sin plads, men er lidt i syv sind... |
Hej
Du bevæger dig i et meget kompliceret juridisk område, hvor et fejltrin kan komme til at koste dig rigtigt mange penge. Jeg vil anbefale dig at du drøfter sagen og evt. sanktioner med en advokat med speciale i ansættelsesret.
Mit egent bud er at du skal give en skriftlig advarsel, hvor i du oplyser om konsekvensernes ved gentagende overtrædelser. Om du overhoved kan tvinge en medarbejder til at tage en alkotest er et rigtigt godt spørgsmål specielt set i lyset af den omtalte sygdom. Endnu en grund til at rådføre dig med en ekspert.