Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvorfor alle seriøse iværksættere skal holde en dagbog

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Mar 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Denne post belyser fordelene ved at bruge to minutter hver aften og reflektere over dagens vigtigste begivenheder.

I det meste af mit liv har jeg altid tænkt, at jeg har styr på det. Jeg kender mig selv. Jeg ved hvad jeg skal gøre og hvad jeg er god til. Det har vist sig at være alt andet end sandt. Det er først igennem det seneste års tid, at jeg for alvor har fået øjnene op for, hvad det vil sige at have en høj selvbevidsthed — jeg har nemlig holdt en personlig dagbog.

Mine daglige nedskrivninger er idag et personligt rum for mine tanker, muligheder og problemer. Dagbogen bruger jeg til at vægte fordele og ulemper over beslutninger man dagligt bliver udsat for som iværksætter. Dagbogen er ikke skrevet i et klassisk brev-format, men er derimod mit eget “rod” af noter, lister, sætninger, billeder og meget mere. 
Du tænker måske nu, at jeg har en naturlig interesse for at skrive siden jeg holder en dagbog — det er bestemt ikke tilfældet. Det er alt andet end et ultimatum at have en naturlig interesse for at skrive — tværtimod er dagbogen dit personlige rum, som holder dig fokuseret på det, som betyder noget for dig.

Nedenstående er 4 direkte og entydige fordele ved at holde dagbog for dig:

  1. Et sted for Brainstorming

De bedste Startups og de bedste iværksættere har altid fingeren på pulsen om, hvad der rør sig i markedet. At være innovativ i sin tankegang er ikke blot vigtigt — det er altafgørende. Dagbogen kan være med til altid at udfordre status-quo, sætte mål for sig selv dagligt og konstant prøve at putte sin egen forretning “out of business”. Det er noget sjovere at udkonkurrere sig selv end at blive udkonkurreret af en anden. Dagbogen facilitere denne proces. 

Det klassiske ordsprog “ en iværksætter sover aldrig” er tæt på at være sandt, og seriøse iværksættere er altid på udkig efter det næste “A-ha”-moment, som bringer forretningen op på næste niveau. Brainstorming er blandt de mest effektive metoder til at gøre dette — dagbogen facilitere også denne proces.

Kort og godt: Ved at holde en dagbog vil dine ideer altid være samlet et sted og skaber mulighed for at eksekvere på dem.

2. Skab et reference punkt

Den største fordel og samtidig den største udfordring som iværksætter, er at hver evig eneste arbejdsdag er unik på sin helt egen fascinerende måde. Ofte er der begrænset penge og begrænset ressourcer, hvilket betyder, at perioden ens startup har for at få success er markant lavere end den gennemsnitlige traditionelle forretning. Netop derfor er iværksættere nødt til at arbejde “hurtigere” og hårdere og aldrig frygte “trial and error”. Hver evig eneste lille ændring på produktet eller i din kommunikation vil være en ny “lektie-lært”. Ved at holde en dagbog over disse uundgåelige dag-til-dag opgaver vil du bedre forstå og lære, hvad det var som virkede og ligeså vigtigt: hvad der ikke virkede — dette tillader dig at træffe bedre beslutninger og blive en bedre iværksætter og dermed opnå større sandsynlighed for at få success med dit Startup.

3. Følg din egen personlige udvikling

Der er intet simpelt middel til at måle din personlige udvikling — men din dagbog er dit resumé. Din personlige dagbog inkluderer det som du finder ud af i dagligdagen, dine fejl, dine opture, dine hemmeligheder og dine mål. Når du har skrevet dem ned, giver de dig muligheden for at huske dem og endnu vigtigere at følge op på dem. 
Det er simpelt: du har større sandsynlighed for at lære af dine fejl, hvis du reflektere over dem. Dette er videnskabelig bevist, og hvis du har lavet et “commitment” med dig selv om, at du hver aften skal skrive ned, hvad du har fået ud af dagen så er der større sandsynlighed for, at du også får lavet det du skal — du skal samme aften stå til ansvar overfor din personlige dagbog: “You get the things done”.

Sidst men ikke mindst så er det at holde end dagbog super sjovt. Succes kan nemlig hurtig være glemt — specielt når succes kommer i små doser. Men ligger du alle disse små doser sammen, så vil du blive overrasket over, hvor meget du egentlig har opnået. 

www.reflectly.io er verdens første intelligente dagbog, og har dermed fjernet al friktionen ved at holde en dagbog. 

 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 22. May 15
Indlæg ialt: 154
Fra  Konkurrencer-magasinet.dk Skrevet kl. 14:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jacob.

Ja det er smart med at have en personlig "dagbog". Nu er jeg godt klar over at ordet dagbog er noget 15 årig piger holder for at komme ud med deres følelser.

Personligt bruger jeg 3 forskellige "dagbøger" eller notebøger til at skrive ting ned, i 2 omgange.

1. Først om morgenen, for at se hvilke ting jeg skal have klaret i dag.

2. Om aftene for at reflekterer hvordan dagen gik og hvad jeg kan gøre næste dag for at forbedre min produktivitet.

Desuden er det altid sjovt at kigge tilbage på dem og se udviklingen et år efter. Nogle dage kan føles at man ikke har udrettet noget, man bliver dog overrasket hvor meget man endeligt har nået på et års tid.

Held og lykke med projektet.

Tilmeldt 11. Mar 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 09:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alexander. 

Tak for det! Ja, du har helt ret i at en "dagbog" bringer associationer til unge teenagepiger med kæresteproblemer. Derfor kalder vi det i fremtiden action-dagbog ;) 

du lyder til at praktisere lige præcis det problem vi er igang med at løse - fjerne friktionen ved at holde sig til ilden dagligt. 

Jeg håber du vil prøve Reflectly, og endelig komme med feedback. 

BH

Jakob Brøgger
Reflectly.io

+45 31542292

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)