Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

video og billedrettigheder

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 22. Oct 15
Indlæg ialt: 169
Skrevet kl. 18:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino 

Jeg har i længere tid forsøgt at blive helt klog på reglerne for brugen af billeder og videoer jeg ikke selv har stået for. Her tænkter jeg alt lige fra billeder fra en tilføldig google søgning og til et billed fra en 50 cent instagram. Det samme gælder for youtube videoer, alle lige fra små sjove klip med 30 visninger og til en musikvideo fra Metallica.

hvad må jeg bruge og hvad er strengt forbudt, eller kan det overhoved sættes så simpelt op?..

Håber at der som altid sidder en klog og venlig sjæl derude som kunne slynge lidt guldkorn ud! :)

Mvh

Asger 

Tilmeldt 18. Apr 07
Indlæg ialt: 1508
Fra  GrN.dk Skrevet kl. 03:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Som udgangspunkt må du ikke bruge andres materiale uden ejerens tilladelse.

Du kan læse om hvordan folk deler deres materiale på eksempelvis https://creativecommons.org/

Digitalt materiale udgives med forskellige licenser.

Du må for eksempel bruge alt mit videomateriale på youtube (PlantSugar), fordi jeg har givet lov til alle at bruge mine videoer ifølge min youtube-beskrivelse, men sætter pris på, at der linkes tilbage til den originale video, hvis den bruges eller dele af den bruges. :-)

VH. GrN.dk

IT ++ GrN.dk - Flutter Mobil-Apps, Linux Servere, Webservere Litespeed, Wordpress, Drupal, Laravel, Systemintegrationer, Datakonvertering, Datahentning, Prototypeudvikling, Bash, R-Script, Python.

Tilmeldt 1. Jun 11
Indlæg ialt: 265
Skrevet kl. 07:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

I forhold til hvad du må anvende udfra en simple Google søgning, så har Google et rigtig fedt værktøj som gør det hele lettere for dig :)

Når du har søgt, så i menulinjen (Der hvor  du vælger om det skal være billeder, videoer, maps osv.) længst til højre står der "Værktøjer". Hvis vælger denne kan du under punktet brugsrettigheder sortere i alle billederne, så dem med rettighed til at måtte anvendes kun bliver vist, og dem som ikke må bliver frasorteret.

Tilmeldt 22. Oct 15
Indlæg ialt: 169
Skrevet kl. 12:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for svaret :) hvor står det at du har givet lov til at folk kan bruge dine videoer?

Tilmeldt 22. Oct 15
Indlæg ialt: 169
Skrevet kl. 12:49
Hvor mange stjerner giver du? :

amen, det er jo genialt, tak!! :D 

Tilmeldt 22. Oct 15
Indlæg ialt: 169
Skrevet kl. 12:52
Hvor mange stjerner giver du? :

giver det mening at gemme linket til bevismatriale, hvis nu adidas skulle komme og brokke sig over at jeg har brugt jeres logo selvom jeg har fundet det "må anvendes", eller kan jeg stole på at de må bruges? :)

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14993
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 18:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

asger1234:

Jeg har i længere tid forsøgt at blive helt klog på reglerne for brugen af billeder og videoer jeg ikke selv har stået for. Her tænkter jeg alt lige fra billeder fra en tilføldig google søgning og til et billed fra en 50 cent instagram. Det samme gælder for youtube videoer, alle lige fra små sjove klip med 30 visninger og til en musikvideo fra Metallica.

hvad må jeg bruge og hvad er strengt forbudt, eller kan det overhoved sættes så simpelt op?..

Håber at der som altid sidder en klog og venlig sjæl derude som kunne slynge lidt guldkorn ud! :)

Det korte svar er, at du IKKE må bruge noget af det uden tilladelse. Du kan embedde Youtube videoer, men er du i direkte konkurrence med uploaderen, må du heller ikke dette, da det i såfald vil være en overtrædelse af markedsføringsloven.

Jævnfør ophavsretsloven, er det dit ansvar, at indhente tilladelse til brug af værkerne fra ophavsmanden...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14993
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 18:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tobias M:

I forhold til hvad du må anvende udfra en simple Google søgning, så har Google et rigtig fedt værktøj som gør det hele lettere for dig :)

Når du har søgt, så i menulinjen (Der hvor  du vælger om det skal være billeder, videoer, maps osv.) længst til højre står der "Værktøjer". Hvis vælger denne kan du under punktet brugsrettigheder sortere i alle billederne, så dem med rettighed til at måtte anvendes kun bliver vist, og dem som ikke må bliver frasorteret.

Denne metode kan ikke anbefales, da meget af det materiale, som ligger der, er beskyttet af ophavsretsloven.

Alle og enhver kan tilføje fotos til Googles "free use" database, om de ejer rettighederne eller ej, og selvom du har fundet billederne via sådan en søgning, hænger du stadigvæk på regningen, såfremt ophavsmanden opdager krænkelse.

Og det er let idag med de søgemetoder, som der findes...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 22. Oct 15
Indlæg ialt: 169
Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :

tak for jeres svar :) 

Tilmeldt 22. Oct 15
Indlæg ialt: 169
Skrevet kl. 13:42
Hvor mange stjerner giver du? :

hvordan ville det se ud med arktikler, blogindlæg osv. lad os bare bruge en ekstra bladet annoce jeg finder på nettet. må jeg ligge den ind på min facebook side, med link tilbage til dem selvfølgelig. og det samme med et online blog indlæg`? 

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)