Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Erhvervsleje kontrakt binding i 5 år?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 8. Mar 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Sagen er den at mig og min kæreste er ved at starte en virksomhed op. Det drejere sig om en enkelmandsvirksomhed.

Vi har fundet en lækkert lokale hvor udlejer skal lave en del før vi overtager.
Han vil så gerne have at vi er bundet i 5 år.

Kan vi komme ud at den binding ved evt et konkurs? Nu hvor det er enkelmandsvirksomhed.

Fra Aalborg
Tilmeldt 3. May 08
Indlæg ialt: 1513
Fra  Blogtrend.dk Lepong.dk Skrevet kl. 21:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Basse

Skal ikke lige kunne svare på dit egentlige spørgsmål om, om i kan komme ud af kontrakten ved en konkurs, men kan ikke forestille mig andet. Det jeg bider mærke i er, at du nævner enkeltmandsvirksomhed og konkurs i samme forbindelse. Da det er en enkeltmandsvirksomhed, så vil en konkurs ikke være på samme måde som hvis det eksempelvis er en ApS eller A/S virksomhed, men ved en konkurs, så erklæres ejeren også personligt konkurs - det vil sige, der bliver ikke indgået en konkurs, før ejeren i og for sig også har "mistet" alt.

Andre, ret mig gerne hvis jeg tager fejl :)

 

Tilmeldt 26. Sep 14
Indlæg ialt: 330
Skrevet kl. 21:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan ikke komme ud af det som enkeltmandsvirksomhed, så lad være med at skrive under på det.

Og husk også at hvis I finder et lejemål hvor der f.eks. er 12 måneders opsigelse, så er det altså meget lang tid hvis nu virksomheden ikke går som forventet. Så ingen lange kontrakter eller opsigelsesperioder med et enkeltmandsfirma

Tilmeldt 20. Feb 15
Indlæg ialt: 108
Skrevet kl. 22:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Basseluft:

Sagen er den at mig og min kæreste er ved at starte en virksomhed op. Det drejere sig om en enkelmandsvirksomhed.

Vi har fundet en lækkert lokale hvor udlejer skal lave en del før vi overtager.
Han vil så gerne have at vi er bundet i 5 år.

Kan vi komme ud at den binding ved evt et konkurs? Nu hvor det er enkelmandsvirksomhed.

Det er svært at komme ud af den, da du ved en enkeltmandsvirksomhed hæfter med alt, hvad du ejer personligt.

For en ny virksomhed er 5 års uopsigelighed lang tid. Jeg ville prøve at forhandle det ned til maks. 3 års uopsigelighed og/eller få skrevet i kontrakten, at lejer kan fremleje lejemålet og bortforpagte sin virksomhed med lejemålet.

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 00:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

For en nystartet virksomhed kan 5 års uopsigelighed absolut ikke anbefales.

Det gælder selvom der både er afståelsesret, bortforpagtningsret og ret til fremleje.

Lejen skal også være fornuftig.

Du bør have en fagmand med til at gennemgå udlejers udkast til lejekontrakt, evt. med henblik på at forhandle bedre vilkår, hvor man evt. tager en forlænget uopsigelighedsperiode op efter et stykke tid.

Hvis både du og din kæreste underskriver en lejeaftale i et personligt ejet firma, hæfter i begge med alt hvad i ejer i tilfælde af konkurs.

Under alle omstændigheder skal i jo bruge en del kapital når i starter en butik i lejede lokaler.

Til udlejer skal betales depositum og forudbetalt leje og der skal vel også indkøbes varer.

Det vil derfor være naturligt at stifte et ApS og både leje butikken og foretage indkøb af varer med anpartskapitalen på kr. 50.000. Er denne kapital ikke nok, kan i låne eller indskyde flere penge i ApS.

Går selskabet konkurs, hæfter i kun for den indskudte kapital og en lejekontrakt med en vis uopsigelighedsperiode, med ret til afståelse, fremleje, forpagtning m.v. er helt normal og kunne komme på tale.

Evt. send en PB hvis i mangler oplysninger.

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Tilmeldt 8. Mar 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 06:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Sagen er denne at vi har forhandlet os frem til 1 år gratis hus leje.

Han sørger så for at få pudset fasade, få nye 3 lags vinduer i samt ny dør, lave nye lofte, nye radiator med nye rør, ventilation og fuld spartel gulvet.

Derfor han vil være sikkert i de 5 år.
Lyder det remeligt?

Tilmeldt 26. Sep 14
Indlæg ialt: 330
Skrevet kl. 07:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Basseluft:
Sagen er denne at vi har forhandlet os frem til 1 år gratis hus leje

Rabat er blot betegnelse for at det var for dyrt for start :-)

Igen, ingen kan svare på om det er rimeligt eller ej eftersom ingen ved hvor stort det er, hvor det ligger osv. osv. det eneste alle er enige i, er du skal ikke binde dig for 5 år med et enkeltmandsvirksomhed eftersom du hæfter for det hele personligt. Så hvis du absolut vil binde dig for 5 år (hvilket stadig er sindssygt meget for en nystartet virksomhed) så skal du lave det i ApS form (jeg er ikke klar over hvordan IVS er stillet)

Jeg har engang bundet mig til 12 måneders opsigelses frist på et lejemål, da jeg engang havde en personligt firma. Er du klar over hvor lang tid 12 måneder er, eftersom man siger et lejemål op, fordi det enten ikke kan løbe rundt eller man gerne vil flytte til nye lokaler.

Hvis det var mig, så vil jeg max. binde mig til 36 måneder binding, og 6 måneders opsigelse, og aldrig i et personligt selskab. 7-9-13, tænk hvis du blev syg dagen efter du havde fået lokalerne, så er det altså 5 års husleje, og de kan komme og nappe alting fra dig, bil, hus osv.

Fra Aalborg
Tilmeldt 3. May 08
Indlæg ialt: 1513
Fra  Blogtrend.dk Lepong.dk Skrevet kl. 14:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Tror det hele må bunde ud i, hvilken risiko i er villige til at løbe - som sagt, når det er en enkeltmandsvirksomhed, så kan den ikke erklæres "konkurs" før ejeren af virksomheden er erklæret personligt konkurs også.

 

Tilmeldt 10. Mar 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 08:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Basseluft,

Undskyld for at bruge din tråd til et andet relateret spørgsmål. Jeg ville dog høre om nogen kan hjælpe i forbindelse med leje af lejlighed til privatforbrug.

 

Vi står i den situation at vi har lejet en lejlighed 1. September 2016i et nybyggeri på Teglholmen.

I vores kontrakt står der følgende:

"Lejemålet er uopsigeligt i 12 måneder fra lejemålets begyndelse, hvorefter det kan opsiges af bade udlejer og lejer med 3 måneders skriftelig varsel til ophør ved udgangen af en måned"

 

Vi har nu valgt at købe et rækkehus i et nybyggeri hvor indflyttelsesdag er 1. Aug 2017.

Mit spørgsmål er om udlejer virkelig kan binde os for en periode af 12 måneder + opsigelsesperiode?

 

Har prøvet at kigge på lejeloven men det eneste jeg kan finde frem til er:

"Lejer kan opsige lejemålet med 3 måneders varsel, eller det varsel der aftales."

 

Er der noget jeg har misset som gør at udlejer kan binde os på en periode af 1 år eller er det noget de prøver at skrive ind og så se om den går?

 

Tak for hjælp og undskyld igen for at bruge tråden til andet end erhvervsrelateret.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:50
Hvor mange stjerner giver du? :

cwindfeld:

Hej Basseluft,

Undskyld for at bruge din tråd til et andet relateret spørgsmål. Jeg ville dog høre om nogen kan hjælpe i forbindelse med leje af lejlighed til privatforbrug.

 

Vi står i den situation at vi har lejet en lejlighed 1. September 2016i et nybyggeri på Teglholmen.

I vores kontrakt står der følgende:

"Lejemålet er uopsigeligt i 12 måneder fra lejemålets begyndelse, hvorefter det kan opsiges af bade udlejer og lejer med 3 måneders skriftelig varsel til ophør ved udgangen af en måned"

 

Vi har nu valgt at købe et rækkehus i et nybyggeri hvor indflyttelsesdag er 1. Aug 2017.

Mit spørgsmål er om udlejer virkelig kan binde os for en periode af 12 måneder + opsigelsesperiode?

 

Har prøvet at kigge på lejeloven men det eneste jeg kan finde frem til er:

"Lejer kan opsige lejemålet med 3 måneders varsel, eller det varsel der aftales."

 

Er der noget jeg har misset som gør at udlejer kan binde os på en periode af 1 år eller er det noget de prøver at skrive ind og så se om den går?

 

Tak for hjælp og undskyld igen for at bruge tråden til andet end erhvervsrelateret.

God skik havde nærmere været at oprette en ny særskilt tråd med dit spørgsmål, så man kan skille skidt fra kanel.

Kort svar til dit spørgsmål; Det er ikke udlejer som binder dig et år, det er din egen underskrift! Så et godt råd før man sætter en underskrift vil fremadrettet være at læse kontrakten inden man underskriver.

Dernæst er tidsbestemte kontrakter tilladt, hvilket følger af lejelovens § 80.

Visse betingelser skal dog iagttages i forbindelse med tidsbestemte kontrakter, og det er at tidsbegrænsningen skal være begrundet i udlejers forhold. Er de det? ja, det kan vi kun gætte på.

Jeg tror det bedste sted at få hjælp, hvis ikke man vil kontakte en advokat, er den lokale retshjælp eller hvis du er medlem af en lejerorganisation. Der vil den hjælp du har brug for kunne blive mere konkret.

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)