Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Holdingselskab eller ikke?

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 9. Jan 14
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 15:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Også tak for dit svar, John. 

Jeg tror, jeg forstår det.

I det tænkte eksempel kan man i vinduespudser overskuddet fradrage løn til ansatte, der står bag kassen i vinhandlen, og husleje til vinhandelsbutikken. Men man kan ikke fradrage udgifter (i overskuddet fra vinduespudsning) til at rejse rundt og se vinhandelsbutikker, inden butikken startes op, eller udgifter til en konsulent, der laver en rapport om vinhandelsbranchen som beslutningsgrundlag for at starte op. 

I givet fald vil der trods alt kun være tale om begrænsede udgifter, man ikke vil kunne trække fra. Det er trods alt oftest driften, der udgør de største omkostninger også i et nystartet forretningsområde. Hvis forretningsområdet viser sig ikke at være levedygtigt, kan driftsomkostningerne godt trækkes fra i et andet overskudsgivende forretningsområde. Tjek. 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 15:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Maverick26:

For mig har det den konkrete betydning, at jeg har et forretningsområde, der kører med overskud, og et ønske om at etablere et nyt forretningsområde, der er risikabelt. Det er afgørende for min beslutning, om omkostningerne ved at etablere det nye forretningsområde kan trækkes fra og dermed reelt gøres 56% mindre, hvis det ikke lykkes at tjene penge. Hvis jeg ikke kan det, ønsker jeg ikke at starte forretningsområdet op. 

Det bør nok lige nævnes at det ikke er etableringsomkostninger i den brede forstand som ikke kan fradrages. Det er et spørgsmål om hvad man forstår ved etableringsomkostninger.

Eksempelvis, hvis du indkøber et varelager samt nogle anlægsaktiver. Så kan vareforbruget heraf samt afskrivninger godt fratrækkes, og dette nærmest uanset hvor risikobetonet forretningsområdet er, det vigtigste i den sammenhæng er at driften indenfor dette forretningsområde er igangsat.

Prøv evt. at læse Skat's JV http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2083474&chk=214126 omkring hvad du kan og ikke kan trække fra.

Tilmeldt 9. Jan 14
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 16:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

Det bør nok lige nævnes at det ikke er etableringsomkostninger i den brede forstand som ikke kan fradrages.

Jeg tror, det er her, at jeg gik fejl. For ved etableringsomkostninger forstod jeg alle omkostninger, der tikker ind, indtil forretningsområdet giver overskud. I eksemplet ville jeg før betragte løn til ansatte bag disken i vinhandlen og husleje til butikken som etableringsomkostninger, indtil pengene var tjent hjem - for sådan har jeg lært at regne som investor (jeg er uddannet cand.merc. i finansiering). Men i en skatteretlig kontekst er der for de omkostninger tilsyneladende ikke tale om etableringsomkostninger, som jeg nu forstår det nu, men om drift.  

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det må høre under drift. Til vinbutikken ville rejser ud i verden for at undersøge markedet  se konkurrenters butikker - møder med advokat og revisor for at få beregnet osv - kunne ses som etablering - 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)