Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til anpartshaveroverenskomst

Side 2 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 3. Mar 17
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 12:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Jeg vil helt klart gå til et revisions- eller advokatfirma når den endelig aftale skal laves.

Mit mål er ikke at "spare" i skat eller lign. Jeg vil blot sikre min andel i virksomheden og min medbestemmelse i driften af selskabet indtil jeg indtræder som anpartshaver såfremt der skulle opstå tvister paa vejen. 

Vi kunne også vente 6 mdr. med at stifte selskabet, og så ville der som udgangspunkt ikke være et problem. Min partner er i jobmæssig god situation, hvor han nu skal tage stilling til om han vil fortsætte i sin nuværende ledende stilling eller starte som selvstændig. 

Vi bliver begge ansat i virksomheden, han som adm. direktør og jeg som salg- og marketingschef til samme løn. 

MEN da han jo reelt er ejer af virksomhedens anparter, har han er til syvende sidst, med mindre andet er aftalt råde- og dispositionsret over virksomhedens gøren og laden. 

Jeg vil godt at jeg på den ene eller anden måde har ret til at træffe beslutninger i tiden op til min indtræden. 

f.eks. vil han måske købe en firmabil til 700.000, hvor jeg måske mener at pengene skulle bruges til markedsføring eller andet. 

Min partner kan ikke drive virksomheden uden mig, og jeg kan ikke starte virksomheden uden ham. 

Mvh. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Ked af at rode det til, men jeg fastholder, at når du ikke skal være ejer - så er en ejeraftale ikke den fulde løsning. Det du skal forholde dig til er rettigheder over en ejer, UDEN selv at være ejer + skat af værdien af din option - i alle fald ved evt realisering. 

Du kan ikke bruge en alm ejeraftale overfor tegningsret f.eks  Han må købe en bil til 700.000 kr. Det er heller ikke ukompliceret at aftale, at du som IKKE EJER kan forhindre EJER i at disponere over sit selskab

Er du sikker på din sag ved skat vil gøre det umuligt for dig at ejer for 50 øre anparter i et IVS nu lige fra start?

Er du sikker på, at hvis du taber, så kan du godt overtage de 50 øre i et IVS  eller 25000 i ApS- eller er det så umuligt stadigt?

Vil banken acceptere dig som ny medejer, eller ryger kontoen i et selskab (50 øre IVS eller 25.000 kr ApS)?

Derfor - tag den tunge vej rundt om et advokatkontor. (Og jer forstår sagtens ønske om at spare penge via Amino - tror bare simple råd om ejeraftale vil risikere at falde i retten)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 2 (12 indlæg)