Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Facebooks relevansscore

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus
Tilmeldt 6. Nov 16
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 10:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Facebook står der "Din annonces relevansscore er baseret på den positive og negative feedback, vi forventer fra de personer, som ser den, baseret på hvordan annoncen klarer sig" - Så vidt jeg kan forstå, er relevansscoren altså en estimeret eller forventet "værdi", Facebook tilskriver en annonce før den egentlig har kørt færdig - er det korrekt forstået?

Bør Facebook så ikke kunne revurdere scoren efterhånden som annoncen udfolder sig? Hvis en annonce nu fx klarer sig bedre end forventet? 


Min overvejelser hænger sammen med følgende:
Jeg har lavet en video (fin produktionskvalitet, begrænset mængde tekst osv.) og annoncen er optimeret for 3 sek. videovisninger. Målgruppen er 23-65+ i Aarhus (+50km). Virksomheden har lige omkring 500 følgere.

Jeg kan se, at annoncen har fået 24 positive interaktioner og kun en 1 enkelt negativ, er delt 11 gange og har fået 11 kommentarer. Det er mere interaktion end på de øvrige opslag. Alligevel kan jeg se, at den i annonceadministrator har fået en lav relevansscore ( den er 2) og facebook har vurderet, at annoncen vil modtage en lav grad af positiv feedback og høj grad af negativ - hvilket jo ikke rigtig har være tilfældet.


Hvordan hænger det sammen? Hvad er det, jeg overser eller misforstår, der kan forklare det?

Fra København
Tilmeldt 21. Nov 16
Indlæg ialt: 66
Fra  Consulting Eleven Skrevet kl. 18:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anja,

Det er korrekt at relevansscoren en estimeret eller forventet værdi... til at starte med. Men den er også dynamisk, hvilket vil sige at du også har ret i at Facebook løbende revurderer scoren efterhånden som annoncen udfolder sig, fx hvis din annonce klarer sig bedre end forventet.

Årsagen til din lave relevansscore kan være mange. Husk på at scoren bl.a. er baseret på den positive og negative feedback, men som Facebook selv skriver, så er den også baseret på "andre faktorer", som de selv skriver. Dvs. at der kan være faktorer der påvirker din relevansscore, herunder bl.a. Engagement, Clicks, Conversions, Click-Through Rate, Negative Reviews.

Derudover så kan din relevansscore være lav, hvis Facebook ikke har nok data at beregne den ud fra. Selvom du har 24 positive interaktioner, 1 enkelt negativ, 11 delinger og har fået 11 kommentarer, så kan Facebooks algoritme vurdere, at det ikke er nok data. Husk på at relevansscore kun er estimeret. Og jo mere data Facebook har, jo mere troværdig vil din relevansscore blive.

     Så inden du laver de store ændringer, vil jeg anbefale dig, at du har nok data (kliks, visninger etc.) at basere dine konklusioner på.

Hvis du bestemmer dig for at lave ændringer, kan du bl.a. forsøge dette, for at forbedre din relevansscore:

- A/B test din målretning:

Når du opretter en målgruppe for din kampagne, så prøv at være så specifik som mulig når du definerer interesser, alder, køn, osv. Så lav evt. to forskellige Ad Sets med samme video men med forskellig målretning (uden at det bliver vildt forskellige målgrupper).

- A/B test din video:

Du kan også A/B teste video indhold. For eksempel, hvis du opretter en 2 minutters video og folk mister interessen ved 1 minut, kan du forsøge ændre indholdet omkring 1 minut.

Blot et par ideer :-)

Håber mine svar hjælper. Sig endelig til hvis du har yderligere spørgsmål.

Med venlig hilsen,

Jacob

www.consultingeleven.com

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)