Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sikkerhed omkring ide?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Dec 16
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 16:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej herinde!

Jeg skriver fordi jeg har en ide til en virksomhed.
-Men før min ide skal have mulighed for at blive til virkelighed, ville det kræve et samarbejde med et par andre virksomheder, i samme branche.

Det er klart at man er glad for sine egne ideér, og derfor også bange for, at andre skal komme og "stjæle"dem.

Mit spørgmål er derfor, hvis jeg skal rundt og snakke med andre virksomheder omkring evt samarbejde, er der så noget jeg kan gøre for bedst muligt at passe på min ide, i form af IPR, eller noget lignende?

God dag!

Vh
Jeppe

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Dit problem vil let være, at ingen vil skrive under på NDA eller andet, uden at vide ret meget om hvad det hele drejer sig om, simpelthen fordi det kan låse dem. Du skal derfor nok ikke være så bange og hemmelighedsfuld, men det er klart, at hvis der kan være hemmelighed om visse detaljer samtidigt med at du kan give dine kommende samarbejdsmakkere en god orientering, så kan en NDA give mening, inden man afleverer hele "opskriften" http://johnhannover.blogspot.dk/2015/02/fortrolighedserklring-nda.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Dec 16
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 17:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,
Jeg forstår hvad du siger!

Men hvad ville du anbefale, hvis ens ide, er meget simpel, og derfor kan det være svært kun at give en lille smule af opskriften.

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 19:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er svært at give et ordentligt svar med så få oplysninger. Er det software, hardware, design, metode, en service eller noget andet? 

Dine muligheder for beskyttelse afhænger meget af hvad det er du vil beskytte.

Men som udgangspunkt er det vanskeligt at opnå meget med en beskyttelse. Når ideen er på markedet, er der mange der kan kopiere det. 

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 14:07
Hvor mange stjerner giver du? :

To rigtig gode svar af John og Carsten,,,

Du vil jo ikke fortælle hvad det er så kan vi ikke sige hvordan det kan beskyttes. Men lad os antage du ikke kan få patent eller design beskyttelse, så kan du jo registrere det mest oplagte varemærke, eller du kan oprette det firmanavn man først tænker på og købe f.eks. de 10 mest oplagte domæner der relaterer til emnet.

Men når du har åbnet din virksomhed vil du jo gøre alt for at på en ordenlig måde at nå ud til et stort publikum, og jo flere der siger "fed ide" jo flere er der også der vil kopiere ideen. Så vil du måske få en stor del af markedet for dit område hvis du har opkøbt alle de bedste navne/ eller har produktet som reg. varemærke. Men det lyder ikke som om du får markedet alene, og så er det nok bedre at udnytte din first mover effekt og holde en effektiv pris som folk ikke gider konkurrere med.

Vi kender jo ikke dit produkt, men sælger du 1000 per måned med en profit på 100, så giver det mening for dig men en fremmed gider måske ikke åbne en webshop med udsigt til at kunne sælge 30 inkl 30 ture til posthus og andre omkostninger. Dvs. du kan udnytte din firstmover effekt til at opnå volume så du sætter prisen, men jo højere du sætter din avance jo flere vil kopiere dig eller forbedre dit koncept.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)