Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er der en begrænsning på hvor meget man må give i rabat?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Apr 15
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 14:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg har en butik (IVS), hvor jeg ofte har givet lidt rabat på varer til mig selv og andre frivillige, der hjælper i butikken. Desuden har jeg også givet rabat til nogle af kunderne (af forskellige årsager men oftest fordi de har været meget behjælpelige ved butikkens opstart).

Nu er jeg dog kommet i tvivl om, hvorvidt der er nogle regler på området, som jeg måske ikke lever op til. Jeg har forsøgt at google mig frem til at et svar men indtil videre uden held. Derfor håber jeg, at nogen af herinde ved noget om det. :-)

1) Er der nogen begrænsning på, hvor meget jeg må give i rabat? Må jeg godt give en rabat, der gør salgsprisen lavere end indkøbsprisen? (Kan jeg f.eks. - teoretisk - give mig selv 90% rabat? Ikke fordi det ville give nogen mening rent forretningsmæssigt, blot for at forstå om der slet ingen begrænsninger er.)

2) Er det ok, at rabatten den er sporadisk? (Altså at jeg ikke giver en fast rabat til alle)

3) Hvis der er en begrænsning, falder den så væk ved ophørsudsalg? (Ofte ser man jo butikker, der giver 50-80% pga. ophørsudsalg.)

4) Bliver momsen tilsvarende mindre, når jeg giver rabat? (Lad os sige, at en vare koster 100 kr. inkl. moms, dvs. 20 kr. moms, og jeg så giver 10% rabat, så prisen inkl. moms bliver 90 kr. Så bliver momsen vel også mindre, dvs. 18 kr., ikke?)

På forhånd tak for jeres svar :-)

Fra Viborg
Tilmeldt 6. Jun 07
Indlæg ialt: 323
Skrevet kl. 14:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

1) Der er en grænse, men det er svært at sige hvor grænsen går, da det vil være en vurdering af hvorvidt rabatten kan vurderes at være en form for løn, og dermed reelt skal beskattes. Jeg ville undgå at komme under indkøbsprisen.

2) Ja

3) Vil du sælge varer til under indkøbsprisen, f.eks. ukurante varer eller som du selv skriver, ved ophørsudsalg, kan du i princippet give så stor rabat du vil. Det afgørende er nok hvem du tilbyder varerne til. Tilbydes de kun til frivillige, kan du godt få problemer jf. pkt. 1, men sættes de til salg i din butik, så alle kunderne kan købe dem, kan jeg ikke se nogle problemer i dette.

4) Ja, salgsmomsen følger salgsprisen.

Tilmeldt 21. Apr 15
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 15:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej @Anyfellow

Tak for de hurtige og gode svar!

Ved ud, om der er nogen steder, hvor man kan læse op på det, så jeg kan få et indtryk af, hvor denne grænse ligger, sådan nogenlunde? Er der en lov om det eller er der en eller anden offentlig myndighed, der har skrevet noget om det?

Fra Viborg
Tilmeldt 6. Jun 07
Indlæg ialt: 323
Skrevet kl. 22:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Desværre ikke.

I forhold til rabat, der anses for betaling for udført arbejde, er det SKAT du skal kigge mod.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Du må ikke sælge til medarbejdere eller andre under indkøbspris - men de må godt købe til ren indkøbspris - plus moms

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Viborg
Tilmeldt 6. Jun 07
Indlæg ialt: 323
Skrevet kl. 07:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Du må ikke sælge til medarbejdere eller andre under indkøbspris - men de må godt købe til ren indkøbspris - plus moms

Selvfølgelig må man godt sælge varer under indkøbsprisen. Det gør Bilka, Elgiganten osv. hele tiden. Det afgørende er at de skal tilbydes til alle der handler i butikken.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :

AnyFellow:

Cookie - John Hannover:
Du må ikke sælge til medarbejdere eller andre under indkøbspris - men de må godt købe til ren indkøbspris - plus moms

Selvfølgelig må man godt sælge varer under indkøbsprisen. Det gør Bilka, Elgiganten osv. hele tiden. Det afgørende er at de skal tilbydes til alle der handler i butikken.

Ja - mon ikke det er derfor jeg svarer på mandens spørgsmål som jo ikke går på andet end salg til MEDARBEJDERNE - Til DEM må man ikke sælge sælge under indkøbspris (men jo hvis man gør det til alle andre kunder også og så er spørgsmålet irrelevant for så kan de jo købe som alle andre kunder)

Der skrives:

JanneT:
Jeg har en butik (IVS), hvor jeg ofte har givet lidt rabat på varer til mig selv og andre frivillige, der hjælper i butikken. Desuden har jeg også givet rabat til nogle af kunderne (af forskellige årsager men oftest fordi de har været meget behjælpelige ved butikkens opstart).
og her er svaret jo klart at det er indkøbspris der er mindste pris og intet andet - og at tilmed give sig selv rabat under indkøbspris ville være rent skattesnyd (trække vare fra i indkøb og moms og så tage den ud under indkøbspris)

JanneT:
2) Er det ok, at rabatten den er sporadisk? (Altså at jeg ikke giver en fast rabat til alle)
Og det er vel det jeg svarer på, for det er jo netop ikke til alle der sælges - men til "frivillige" hjælpere og ejeren af det IVS selv.

Mon ikke trådstarters plan var, at kunne lønne medarbejdere lidt med varer til meget lave priser - når nu der specifikt spørges til medarbejdere Stick out tongue

Jeg tror jeg tør tilføje at for at sælge til medarbejdere til indkøbspris - uden at tilbyde samme til alle kunder, er lovligt hvis de er ansatte, men formentlig kunne give problem hvis det er skjult løn

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)