Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dinero: Bogføre køb

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Frederik-N:
Du har så lidt ekstra, idet købet er over straksafskrivning på 12.900 kr, så hele beløbet skal flyttes fra udgift og ned på aktiver i status, og så skal du afskrive 25% af det = hvis det er 20.000 kr med moms - så 4.000 kr uden moms - fra din konto fra aktiver og over til udgift hvert år - og har du ikke andre aktiver, så kan du tage hele restsummen som udgift næste år, da den så er under 12.900 kr"

^ Her blander du skattemæssigt og regnskabsmæssigt behandling af driftsmidler.
Nej kun skat uanset straksafskriv eller 25% er det skattemæssigt

Du siger altså her at så snart vi har et køb (som vi har lavet anlægskartotek på) bogførte værdi er under 12.900 kr. så må man straksafskrive resten. Sådan læser jeg det i hvert fald og det må man altså ikke.
Hold da op du vil gerne misforstå.
Først er vi forhåbentlig enige om, at når aktiver i status - som man har har afskrevet på, samlet er under 12.900 kr - så må man afskrive hele summen? (når den samlede sum er under 12.900 helt som jeg skriver - hvis man ikke har andre aktiver i status til afskrivning)
Jeg skriver helt korrekt - bemærk det er mig i kursiv du citerer - og bemærk det med fed skrift
Det er skattemæssige altsammen (og her givet samtidigt regnskabsmæssige) Hvis købet er over 12.900 - så flyttes det til aktiver i status og der afskrives med 25% af summen - i eksemplet, hvis 20.000 exs moms så afskrives 25% HVERT år  - indtil - hvis man ikke har andre aktiver i status, beløbet er under 12.900 (sker her efter 3 år) hvor rest afskrives på en gang - så vor trådstarter ikke tror det er 25% i evighed.
Stick out tongue  vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Frederik - det går op for mig - fordi du skriver jeg blander skattemæssig og regnskabsmæssige afskrivninger sammen, at du tror at det man ikke straksafskriver - men afskriver med 25% er regnskabsmæssige?

Det er det ikke - det er skattemæssige helt som straksafskrivning

Regnskabsmæssige er hvis du har købt noget, og i regnskabet har afskrevet det på en gang - eller løbende med 25% til 0 -MEN det har en faktisk højere værdi (en maskine /bil osv nedskrevet til 0 kunne jo sagtens efter 4 år stadigt have en værdi.*
Så står den til 0 i det skattemæssige, men regnskabsmæssigt er den taget ind til en værdi af 50.000 kr 

Dermed bliver kapitalen 50.000 bedre regnskabsmæssigt end skattemæssigt - hvilket kan give et mere retmæssigt (og fordelagtigt) billede mod bank og leverandører

Det er bare ikke noget helt små personlige virksomheder eller IVS osv bruger normalt, netop fordi det er lidt kompliceret

At have straksafskrivning og 25% skattemæssigt er ikke kompliceret - men det indblander ikke regnskabsmæssige afskrivninger

Kan det være der vi går skævt?

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 14:57
Hvor mange stjerner giver du? :



Jeg er ikke enig i at hvis vores aktiver (regnskabsmæssigt) samlet er under 12.900 kr., man så må afskrive ned til 0, nej. 
Jeg er enig i at hvis vores aktiver (skattemæssige saldo) samlet er under 12.900 kr. så må vi restafskrive ned til 0.

Jeg er enig i at alt hvad vi køber som er under 12.900 kr. kan vi udgiftsføre med det samme under småanskaffelser i driften.

Jeg vil mene regnskabsmæssigt afskriver man lineært over x antal år og skattemæssigt efter saldometoden.

Så når man kommer til skatteregnskabet bliver det noget alla det her:
Resultat før renter : xxxx
Forskydninger
Skattemæssige afskrivninger: -xxxx
Regnskabsmæssige afskrivninger: +xxxx 

Det er muligt at vi er enige, og at dine sætninger bare forvirre mig. :) 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Det når vi ikke i mål med du

Frederik-N:

Jeg er ikke enig i at hvis vores aktiver (regnskabsmæssigt) samlet er under 12.900 kr., man så må afskrive ned til 0, nej. 

Det giver ikke mig mening. Regnskabsmæssigt må man vel afskrive som man vil for den type - Her måske tilmed under 12.900 i restværdi regnskabsmæssigt.

Hvad skulle forhindre, at man afskriver regnskabsmæssigt til 0 uanset Over eller Under saldo på 12.900? Hvis vurdering er, at der regnskabsmæssigt ikke længer har værdi hvilken regel skulle så regulere at man ikke må afskrive det hele til 0 regnskabsmæssigt? 

Jeg mener du skyder helt over hvis du tror at små personlige virksomheder eller mindre selskaber ikke problemfrit normalt kan køre skattemæssige afskrivninger og lade disse indgå uden at lave korrektion for regnskabsmæssige. For at sige det ærligt, har jeg aldrig mødt andet end alene bruge af de skattemæssige i personlig virksomhed og næsten aldrig i mindre IVS / ApS. Jeg tror du komplicerer det helt unødigt

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)