Hej. Jeg har netop købt en maskine til firmaet for 20.000 +moms, og skal til at bogføre købet i Dinero. Men leverandøren kørte kampagne med at maskinen kunne betales over 12 gange - hvilket jeg valgte. Så hvordan bogfører jeg dette ? Jeg har jo en faktura på hele beløbet. (Og mit ApS skal betale de månedlige afdrag) (Dog har jeg personligt hæftet for det) Eller skal jeg kun bogføre det månedlige beløb som trækkes på firmakontoen ? Ha' en god dag, |
Du bogfører hele købet som køb af aktiv. Din modkonto er en konto for kreditorer udestående. Dermed får du udgiften korrekt regnskabsmæssigt og momsen ligeså
Når du så betaler, så bogfører du beløbet i debet på din kreditorkonto og kredit på bank hvor pengene går ud
Du har så lidt ekstra, idet købet er over straksafskrivning på 12.900 kr, så hele beløbet skal flyttes fra udgift og ned på aktiver i status, og så skal du afskrive 25% af det = hvis det er 20.000 kr med moms - så 4.000 kr uden moms - fra din konto fra aktiver og over til udgift hvert år - og har du ikke andre aktiver, så kan du tage hele restsummen som udgift næste år, da den så er under 12.900 kr
Hm - ikke helt let for dig måske, overvej lige at få en online bogholder til at gøre det. Jeg tror du kan få det gjort billigt sammen med andet hos f.eks.
bogføring https://www.facebook.com/kojbr/?pnref=lhc som er KOJ (karen) eller susan vestergård http://1264.dk/
vh John Hannover