vil da lige starte med og beklage det nok lidt dumme spørgsmål..
jeg har fået købt mig et lager hjem af produkter fra uk. jeg har købt det uden moms, og når jeg sælger trækker jeg selv de 25%ekstra til og dem indberetter jeg selvføligelig til skat/moms.. MEN vis ikk jeg har solgt det når momsen skal indberretes, skal jeg så stadig betale moms af hele mit lager eller er det først ved salg ?
ved indkøbet bogfører du som importmoms. Importmoms EU og det er 25% af værdien under salgsmoms og så - når det er til momspligtig brug - helt samme 25% under købsmoms. Det vil de fleste programmer gøre automatisk ved brug af konto for varekøb EU
Dermed har du ingen momsudgift men blot en indberetning af samme beløb under importmoms/salgsmoms og købsmoms som udligner hinanden
Når du sælger din vare, lægger du moms på, og så får du en salgsmoms men jo først når du sælger
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
jeg har hentet mig et regne program og det fungere bare perfekt så har styr på og alt det med ímportmomsen osv.
var bare i tvivl om jeg sku købe for alle mine mønter lager eller om jeg sku husk lige og ha 25% liggende af det fulde beløb jeg køber lager af som jeg ku stik moms når kvartalet var over.. men vis det først er ved salg som jeg os gik lidt ud fra er det super :D
Det er jo dit valg - generelt er regneprogrammer ikke i nærheden af regnskabsprogrammer med importmoms osv. Det eneste der er med dit lager, er at det jo ikke giver fradrag selve købet - i dit årsregnskab, hvor du skal medregne lagerværdien i status - men der er ikke en omkostning ved importmomsen
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER