Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørselsgodtgørelse i enkeltmandsvirksomhed (lånt bil)

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Feb 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 19:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg har fornyligt oprettet en Enkeltmandsvirksomhed. Min hjemmeadresse er den samme som virksomhedsadressen. Jeg arbejder som konsulent.
Jeg vil have en del transport. Det vil primært være følgende:

1. Transport med de offentlige ud til min primære kunde
2. Transport med (lånt) bil ud til min primære kundes, kunder. (makes sense?)

Ift. nr. 1: Jeg antager, at jeg ikke kan få fradrag på denne udgift, da jeg ikke er berettiget til befordringsfradrag, da det kun gælder til når man som privatperson pendler mellem sin hjemmeadresse og sin virksomhed.
 - I stedet kan jeg bogføre det som en normal virksomhedsudgift?

Ift. nr.2: Jeg har i sinde at låne min mors bil. Jeg kan læse mig til, at det skal være en privatejet bil for, at man kan få kørselsgodtgørelse. Men af hvad jeg kan læse, er definitionen ifølge et par sager hos skat, at det bare betyder en bil, som ikke er ejet af virksomheden, og hvor jeg holder de primære udgifter (jeg vil betale for benzin m.v.) Da det er en enkeltmandsvirksomhed kan/vil jeg naturligvis ikke udbetale denne godtgørelse til mig selv. Men regner med, at jeg kan trække det fra min indtjening før skat, og på den måde få et skattefradrag.

Mener i, at jeg er berettiget til dette eller skal jeg være ejer af bilen? Gør det nogen forskel om min mor ejer bilen privat eller i sit ApS (sidstnævnte er tilfældet, men den kører på hvide plader)?

Håber i kan besvare mine spørgsmål, da SKAT's side er ... svær at forstå for almene mennesker.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal være ejer af bilen. Dog hvis i deler husstand så er det ok