Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørselsgodtgørelse i enkeltmandsvirksomhed (lånt bil)

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Feb 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 19:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg har fornyligt oprettet en Enkeltmandsvirksomhed. Min hjemmeadresse er den samme som virksomhedsadressen. Jeg arbejder som konsulent.
Jeg vil have en del transport. Det vil primært være følgende:

1. Transport med de offentlige ud til min primære kunde
2. Transport med (lånt) bil ud til min primære kundes, kunder. (makes sense?)

Ift. nr. 1: Jeg antager, at jeg ikke kan få fradrag på denne udgift, da jeg ikke er berettiget til befordringsfradrag, da det kun gælder til når man som privatperson pendler mellem sin hjemmeadresse og sin virksomhed.
 - I stedet kan jeg bogføre det som en normal virksomhedsudgift?

Ift. nr.2: Jeg har i sinde at låne min mors bil. Jeg kan læse mig til, at det skal være en privatejet bil for, at man kan få kørselsgodtgørelse. Men af hvad jeg kan læse, er definitionen ifølge et par sager hos skat, at det bare betyder en bil, som ikke er ejet af virksomheden, og hvor jeg holder de primære udgifter (jeg vil betale for benzin m.v.) Da det er en enkeltmandsvirksomhed kan/vil jeg naturligvis ikke udbetale denne godtgørelse til mig selv. Men regner med, at jeg kan trække det fra min indtjening før skat, og på den måde få et skattefradrag.

Mener i, at jeg er berettiget til dette eller skal jeg være ejer af bilen? Gør det nogen forskel om min mor ejer bilen privat eller i sit ApS (sidstnævnte er tilfældet, men den kører på hvide plader)?

Håber i kan besvare mine spørgsmål, da SKAT's side er ... svær at forstå for almene mennesker.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal være ejer af bilen. Dog hvis i deler husstand så er det ok

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:03
Hvor mange stjerner giver du? :

I forhold til at låne forældres bil kræver det efter praksis at man reelt også afholder de udgifter som kørselsgodtgørelsen skal dække. Det vil sige at trådstarter reelt sksl kunne dokumentere afholdelsen af løbende driftsomkostninger.

Her er det så morens aps der ejer bilen, hvilket udelukker kørselshodtgørelse helt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt enig - hvis bilen ikke er privat ejet men af moderens ApS er godtgørelse udelukket - kun hvis man er del af selve bostanden kan bostandens bil bruges i den sammehæng. 

Eneste mulighed her er i princip leje af bilen på rene makedsvilkår = skat i moders selskab mod fradrag og det er noget  rod oveni - eller - sønnen fører kørebog - km tæller og alt, fylder bilen op fra start af firma kørsel på mors APS regning, og så igen på egen regning ved slut. Her bør skat vel akceptere benzinforbruget som ren udgift _ når km i bogen svarer til benzin liter brugt?

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
kun hvis man er del af selve bostanden kan bostandens bil bruges i den sammehæng. 

Det er ikke nok. Det gælder hvis det er ægteforælle eller sammenlever. Det gælder ikke for en hjemmeboende søn som låner sin mors bil (med mindre det kan dokumenteres at sønnen rent faktisk afholder alle udgifterne i forbindelsen med bilens drift). 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Cookie - John Hannover:
kun hvis man er del af selve bostanden kan bostandens bil bruges i den sammehæng. 

Det er ikke nok. Det gælder hvis det er ægteforælle eller sammenlever. Det gælder ikke for en hjemmeboende søn som låner sin mors bil (med mindre det kan dokumenteres at sønnen rent faktisk afholder alle udgifterne i forbindelsen med bilens drift). 

Fint jeg har altid læst "husstand" som de som bor i huset og næsten per automatik har fælles økonomi - men nu er det så, at der skal være klart bevis for ikke bare bor-sammen/mor-søn - men sønnen skal kunne bevise at betale til fælles hushold.  Som med det meste i skat - Godt tænkt - men fy for bevissag

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:51
Hvor mange stjerner giver du? :

De sager som jeg har stødt på har beviset været løftet via dokumentation på at udgifterne har været betalt fra barnets konto. Reelt at forældrene kun har værey proformaejere af bilen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

De sager som jeg har stødt på har beviset været løftet via dokumentation på at udgifterne har været betalt fra barnets konto. Reelt at forældrene kun har værey proformaejere af bilen.

Som jeg så forstår det _ så er det for ægtefæller nok med fælles økonomi, mens det for børn i husstanden vil være krav, at de kan vise de betaler til bilen konkret. Tak

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Feb 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)