Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aps vedtægter om stemmeret og udlodning

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 5. Apr 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 13:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino!

Hvis jeg har forstået det korrekt, så hænger anparter, stemmeret og udlodning sammen?

Så hvis jeg har 30% af anparterne, så har jeg også 30% stemmer og hvis der sker en udlodning så får jeg 30%.

Er det muligt at lave en skæv fordeling af disse enten ved vedtægt ændringer eller ejeraftaler?

Kan jeg f.eks. skrive i vedtægterne:
"På generalforsamlingen har hver anpartshaver hver én stemme uanset kapitalandel."

Jeg ved der er en mulighed for A og B anparter, men jeg er blevet fortalt at dette er noget rod.

Tak for forhånd!

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 14:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey,

Andelen og stemmerne hænger ikke nødvendigvis sammen.
Andelen og udlodningen hænger sammen vil jeg mene.

F.eks. AP Møller, har både A og B aktier. A aktierne giver flest stemmer, og B aktierne giver næsten ingen stemmer. :)

Hvorfor skulle det være svært at dele den op i A og B anparter?

Selskabets kapital består af 500 A-anparter og 500 B anparter. Den nominelle aktiestørrelse for både A- og B-anparter er 50 kr.

Forskellen på A- og B-anparter er alene knyttet til stemmeretten. Kun A-anparter har stemmeret. I visse tilfælde tillægger lovgivningen dog B-anparter stemmeret.


Men måske kan du fortælle hvad de ar sagt dem der siger der er noget rod, vil da gerne blive klogere :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Kristiankflf:

Så hvis jeg har 30% af anparterne, så har jeg også 30% stemmer og hvis der sker en udlodning så får jeg 30%.

Er det muligt at lave en skæv fordeling af disse enten ved vedtægt ændringer eller ejeraftaler?

kun ved udstedelse af forskellige aktieklasser hvor en klasse giver andre udbytte rettigheder end andre klasser. Det er de A og B anparter du ikke synes om. Ikke via ejeraftale eller vedtægt

Det usmidige er også, at det ikke kan ændres sådan fra år til år, men bliver en fast fordeling.

Ved I/S kan man lave skævvriding ved fordeling af overskud og løbende ændre det, men ikke ved kapitalselskaber

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Apr 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 16:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ejer en virksomhed sammen med 2 andre personer.

Jeg ejer 25%, Person A ejer 20% og Person B ejer 55%.

Da vi oprettede virksomheden skrev vi i vores stiftelsesdokument/vedtægter at vi alle havde lige stemmeret.

Mundligt har vi altid været enige om at, udlodning skulle være ligelig fordelt.

Nu står i i den situation at vi har en invenstor som ønsker at købe sig ind. Vi har derfor fået en advokat til at kigge vores ejer aftale igennem.

Advokater har nu fortalt os at anparter er tæt knyttet til stemmeret og udlodning. Han fortæller samtidig at dette kan løses med A og B anparter, men dette har store ulemper. F.eks. Så vil Person A og jeg skulle beskattes op til 600000kr, fordi Person B skal afgive B anparter til os "gratis". Desuden siger Advokaten at denne form for A og B anparter ofte bliver brugt til at videregive en virksomhed i familier. Men I vores situation hvor vi har investorer, så vil investorerne blive skræmt væk af denne A og B model.

Person B er nu kommet frem til at han synes det vil være nemmere at Person A og jeg bare frasiger vores 33% stemmeret/udlodning og lader gå ned på forholdsvis 20% og 25% stemmeret/udlodning. I stedet for udlodning vil der så blive betalt en årlig bonus som erstatning for udlodning.

Jeg synes denne ejeraftale er utrolig dårlig for mig, da jeg ikke synes en bonus er særlig konkret og jeg vil miste min høje stemmeret + mulige udlodning.

De 25% som jeg ejer er blevet opnået gennem forhandling med Person B. De 25% blev vi enige om på baggrund af at jeg ville få 33% stemmeret og 33% udlodning. Jeg synes derfor at person B prøver at lave om på de kriterier som ligger til grunde for de 25%, og hvis han vil lave dette om så skal han afgive flere anparter til Person A og Jeg.

Er det unfair at jeg synes person B skal frasige sig nogle af sine anparter, når mine vilkår bliver væsentligt forringet af en ny aftale?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:24
Hvor mange stjerner giver du? :

I har jo en advokat - så brug denne for det er noget rod. I kan i øvrigt ikke som person B foreslår "frasige jer" jeres udlodning og stemmeret - Udlodning med skævvridning kræver netop A og B aktier med hver sin ret og så er vi tilbage i komplekst, ikke noget der kan ændres fra år til år, og den skatteproblematik du var inde på
Det kan slet ikke gøres via ejeraftale, så lad advokaten råde blot

vh john Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Apr 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 16:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svaret begge to.

Grunden til at jeg spørger herinde, er for at få second opinion.

Sidste spørgsmål.

Vores 33% fordeling af stemmer og udlodning har åbenbart aldrig været gyldig, selvom vi blev fortalt dette af en tidligere advokat.(2år siden)

Vil det være urimeligt at jeg synes Person B skal frasige(sælge) sig nogle af sine andele for at kompensere for dette?

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 17:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis det af vedtægterne fremgår at der er ulighed mellem ejerforhold og udbytteandel/stemmer, og anpartsklasserne iøvrigt er ens, så er der noget galt. Er det aftalt i jeres indbyrdes overenskomst er det derimod er det for såvidt det gælder stemmerne ok, men ikke mod ulige udbyttefordeling.

Til dit sidste spørgsmål er der at sige, at det er et forhandlingsspørgsmål. Føler du at du har købt dine anparter for dyrt/under forkerte forudsætninger må du tage det op med sælger.

Med hensyn til opdeling i A og B klasser, så er det næppe noget der skræmmer investorerne væk. Det er vilkårene for klasserne der kan være afskrækkende, men det er jo et forhandlingsspørgsmål´.

Fra København
Tilmeldt 29. Sep 16
Indlæg ialt: 6
Fra  IN ADVOKATER Skrevet kl. 18:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Hej

Spændende problemstilling som forekommer ret ofte i vores hverdag.

Det er som du selv nævner ikke nødvendigt med en A og B løsning. Det kan konkret aftales i en ejeraftale suppleret med notering i ejerbogen og vedtægterne, dermed kan der frit ske en skævdeling med forskellige konstruktioner, som eksempelvis 30% stemmer men kun 15% udlodning.

Jeg vil dog anbefale at få ejeraftalen udarbejdet og gennemgået af advokat grundet kompleksiteten i denne udarbejdelse.

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 19:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Bilal Andersen Khatib:
eksempelvis 30% stemmer men kun 15% udlodning.

 

Men det forudsætter at ejerandelen også er 15%, eller?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan aldrig aftale uddele via ejeraftale. Påstand om at andet at vrøvl

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)