Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af køb og salg af aktier, udbytte m.m

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 23. Dec 10
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 12:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Har søgt højt og langt, snakket med min bogholder, andre der handler aktier, min revisor og Nordnet, men er stadig næsten på bar bund når det kommer til reglerne for beskatning og bogføring af aktie salg. Så her er en række spørgsmål.

1) Beskattes tab/fortjeneste forskelligt for danske og udenlandske aktier? Dvs skal de bogføres forskelligt.

2) Beskattes køb og salg af aktier, samt køb og salg af valutaer (har flere valuta kontoer til brug ved køb og salg af aktier), samt realiseret og urealiseret fortjeneste ikke ens? Og hvis ja, kan jeg så ikke blot lave 1 årlig transaktion af tab/fortjeneste på min Nordnet konto. Jeg vil selvfølgelig skulle gøre lidt ekstra arbejde for bogføring af udbytte, og måske også bogføre kurtage.

Håber der en nogle her der kan hjælpe :)

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 14:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg går ud fra at det er selskab.

Jeg vil mene at man bogfører sine aktier ind under "aktiver".
Når så året er omme og du skal regulere dine aktiebeholdning så den passer til depotudskriften, så bogfører du forskellen ind på en "regulering aktier" under resultatopgørelse. På den måde bliver der så regnet de 22% i selskabsskat.

Man kalder det lagerbeskatning.

Når man indberetter selvangivelse, skal man indtaste hvor stor en del man har fået i udbytte i hhv. danske og udenlandske aktier, og så får man godtgjort den udbytteskat man har betalt.

https://tax.dk/jv/cb/C_B_2_1_1_14.htm

Håber at det giver mening. :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Ofte er det jo en generelt skidt ide, at lægge aktiehandel i selskabsform, men det er jo ikke det du spørger om

Den type bliver "lagerbeskattede" = du skal hvert år opgøre tab eller gevinst på kursværdien og tage som gevinst tab. Derudover skal du bogføre udbytte som du beskattes af - men får godskrevet det tilbageholdte udbytte. For de udenlandske kan jeg forestille mig der er en mere kompliceret procedure for udbyttet - men ved det ikke

Du bør finde en bogholder som kan bogføre den slags, en med viden om det

Når det ikke generelt er god ide, så er det fordi man jo beskattes af årlig stigning / fald i form af selskabsskat

Det er ikke slemt i sig selv, men når man så en dag vil have pengene selv, så kommer der nu løn eller udbytte skat oven i. Udbytteskattegrænsen på ca 50.000 for en person til 27% skat er hurtigt brugt.

Selv til 27% grænsen bliver skatten af det personlige så først 22% og så 27% = fulde ca 42% alm personskat, og alt over den lave 27% grænse, bliver  mindst 22 og så 42% = svarer til topskat af aktieudbyttet ( og samme hvis man tager det som løn)

Man taber dermed den fordel der ellers er ved 27% skat af første 50 t og så 42% for resten, men får i princip 42% for de første 50 t og så 56% skat af alt ud over det for alle stigninger i kurser.

Der kan være grunde til valget, men generelt er papirinvestering gennem et selskab ikke en større fordel

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Oct 16
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 19:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Husk på at du ikke må anlægge en nettobetragtning ved din regulering af værdipapirer. Både gevinst og tab skal opgøres særskilt og præsenteres særskilt :)

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 23:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du bør reelt holde et anlægslartotek for de enkelte papirer så det opgøres korrekt.

Udbytte bogfører du som kredit i drift for det fulde beløb og så debet i tilgodehavender for a/c udbytteskat og resten i bank/tilgodehavende udbytte.

Fsva. Udenlandsk udbytte bør du holde disse indtægter på en særskilt konto, både udbytte og -skat. Endnu bedre hvis du noterer dem pr. Papir. Som udgangspunkt får du kun godtgjort a/c skat af udenlandsk udbytte med 15%. Rest skal du søge refusion for via de respektive lande (derfor anlægslartotek med notering pr. Papir er en god ide). Banken kan som regel hjælpe med dette (mod gebyr selvsagt).

Skriv en pm hvis du skal bruge en skabelon til et anlægskartotek i Excel.

Statsautoriseret revisor - København

Fra Århus
Tilmeldt 23. Dec 10
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Accounting Solution:

Husk på at du ikke må anlægge en nettobetragtning ved din regulering af værdipapirer. Både gevinst og tab skal opgøres særskilt og præsenteres særskilt :)

Hvorfor ikke?

Fra Århus
Tilmeldt 23. Dec 10
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er virkelig glad for at i vil hjælpe. Men det virker ikke helt som om at i svarer på mine spørgsmål. Så hvis jeg må prøve at gøre det helt simpelt.

1) Beskattes fortjeneste/tab på danske og udenlandske aktier ens?

2) Beskattes fortjeneste/tab på aktier og valuta ens (dvs valuta på en valutakonto der bruges til aktiehandel)?

3) Beskattes realiseret og urealiseret fortjeneste på aktier ikke ens med de nye lagerbeskatningsregler?

ps: Ingen af disse spørgsmål handler om udbytte, da det er der allerede en hel del info omkring som man kan google sig til :)

Cookie - John Hannover:

Ofte er det jo en generelt skidt ide, at lægge aktiehandel i selskabsform

Ja hvis det er private penge. De fleste jeg kender der handler aktier gennem et firma ligesom jeg, så er det fordi det er firmaets penge der handles for :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Som udgangspunkt ja til alle 3  - dog med den lille finte, at hvis man har tab i selskabet, så kan samlet underskud ikke trækkes fra i noget, før man igen har samlet overskud at trække fra i.

Der er mange som tror det giver mening at aktieinvestere i selskaber som noget nær eneste investering, men det giver fin mening hvis det er firmaets indtægter og man ikke bare tager overskud ud selv op til topskat og udbytte til 27%. Kunne man det, ville det nok være bedre

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Oct 16
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 19:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er i forbindelse med den nye årsregnskabslov kommet en ændring af beregningsmetoden for nettoomsætningen. De finansielle indtægter skal nu indgå heri og derfor skal det opgøres særskilt.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 20:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Alle dine gevinster realiseret og urealiserbar avance, valutakursgevinst og -tab, udbytte renter mv. Går alt sammen med som resultat som der skal betales skat af. Så dit spørgsmål: Ja alt behandles ens. Forskellen ligger ifht. A/c skatterne på udbytter som behandles forskelligt, som givet ovenfor.

Statsautoriseret revisor - København

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)