Hej Aminoer. Jeg har netop startet et ApS. Inden ApS og erhvervskonto er blevet oprettet har jeg måtte foretage en del private køb til ApS et for at komme igang. Kan jeg nu blot lave en faktura til mit ApS som indeholder alle de private udlæg jeg har foretaget? Og overfører penge fra virksomhedens konto til min egen . ? Mvh Peter
Du gemmer bilagene, som du har købt privat. Du bogfører dem på diverse konti i bogføringen, og så modkonto på en der hedder "mellemregning med anpartshaver" (eller noget i den stil) under kortfristet gældsforpligtelser.
Lad os f.eks. sige at du var nede og købe kopipapir og ikke lige have selskabets kort med, så du måtte lægge ud selv. Derefter bogfører du det f.eks. 100 kr. i debet på kontorartikler, og 100 kr. i kredit på mellemregning.
Derefter har du så de 100 kr. tilgode i virksomheden. (den må aldrig være sådan at selskabet har penge tilgode hos dig, det er ulovligt kapitalejerlån)
Sådan vil jeg i hvert fald gøre det.
Der kan være noget med 6 måneder før oprettelse af ApS.
Du bogfører dem på diverse konti i bogføringen, og så modkonto på en der hedder "mellemregning med anpartshaver" (eller noget i den stil) under kortfristet gældsforpligtelser.
Lad os f.eks. sige at du var nede og købe kopipapir og ikke lige have selskabets kort med, så du måtte lægge ud selv. Derefter bogfører du det f.eks. 100 kr. i debet på kontorartikler, og 100 kr. i kredit på mellemregning.
Derefter har du så de 100 kr. tilgode i virksomheden. (den må aldrig være sådan at selskabet har penge tilgode hos dig, det er ulovligt kapitalejerlån)
Sådan vil jeg i hvert fald gøre det.
Der kan være noget med 6 måneder før oprettelse af ApS.
giver fin mening
Det med noget med 6 mdr betyder, at hvis du har regninger som er for ting KUN købt til dit ApS - og du aldrig har haft solgt noget uden moms, og ikke taget tingene i brug mm - OG regningen er udstedt til stifter af ApS eller ApS xxx under stiftelse, så kan du tage udgiften med ind med moms som LINK De her udlæg har lidt samme krav, regninger, også udlæg, skal være udstedt til dit ApS og ikke bare til "ingen"
Men helt enig i bogføringen af omkostningen. Når du så har penge i dit ApS, så fører du penge debet (plus) fra den der mellemregning/udlæg ejer i status og kredit bank og flytter penge fra firma bank til din egen. Et par bøger at overveje LINK som er E bog om ApS - og Andet link
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER