Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

produkter der indeholder nikkel, hvilken regler er gældende

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Aug 12
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :

hej amino 

har et kort spørgsmål angående nikkel, er det lovligt og sælge produkter på sin webshop der indeholder nikkel og hvilken regler er gældende.

mvh 

Piravinth

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 14:56
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Reglerne kan du se på miljøstyrelsens hjemmeside,  Gælder både Nikkel, bly og cadmium.

Tilmeldt 19. Aug 15
Indlæg ialt: 288
Skrevet kl. 16:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange produkter indeholder nikkel og sælges fuld legalt, eks indeholder rustfrit stål typisk 8 % nikkel.

Det er nikkelafgivelsen til hud, der er regler for. Du kan såfremt du er i tvivl om nikkel afgivelsen er indenfor lovens rammer investere i et testkit og selv teste produktet.

Endelig og det er så noget der undrer mig, gælder disse krav kun for nye produkter, ingen tænker på at nikkelafgivelse ændres når produktet slides, men sådan er det når jura kommer ind i billedet.

Tilmeldt 28. Dec 14
Indlæg ialt: 112
Skrevet kl. 16:48
Hvor mange stjerner giver du? :

bkonig:
Endelig og det er så noget der undrer mig, gælder disse krav kun for nye produkter, ingen tænker på at nikkelafgivelse ændres når produktet slides, men sådan er det når jura kommer ind i billedet.


Du har fuldstændig ret ang. det faktum at det er nikkelafgivelsen til hud der er regler for. Dog mener jeg ikke helt du har ret i det det, at der ikke er regler om slid.
Jeg vil formode at når der er tale om en nikkelholdig legering, så ændres afgivelsen vel ikke over tid. Her f.eks. rustfrit stål, som jo selvom det indeholder en betragtelig mængde nikkel, i det fleste tilfælde ikke afgiver over grænseværdien. 
Jeg går derfor ud fra at når du tænker slid så handler det om en legering som afgiver for meget nikkel til hudkontant, belægges med et metal som ikke afgiver nikkel, men som så senere slides af. Her sige loven nemlig at belægningen ikke må kunne slides af inden for (omend kun) 2 års brug. 

Til trådstarter så findes der et meget letlæst og præcist faktaark om reglerne for nikkelafgivelse på miljøstyrelsens hjemmeside. 

Tilmeldt 19. Aug 15
Indlæg ialt: 288
Skrevet kl. 18:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tænker slid som f.eks en forchromning, rgitig mange dørhåndtag er forschromede, og må forventes at blive berørt. En forchroming er ca 0,2µm chrom ovenpå 6-10µm nikkel.. hvorlang tid tror du det tager at slide det chrom af?

Tilmeldt 28. Dec 14
Indlæg ialt: 112
Skrevet kl. 18:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det har jeg ærligt ingen ide om, men er dørhåndtag hører vel næppe under en genstand men "længerevarende kontakt med huden" der er defineret som over 30 minutters direkte kontakt med huden pr. 14 dage ? :)

Tilmeldt 14. Aug 12
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 17:26
Hvor mange stjerner giver du? :

hej tak for svarene. jeg er stadig lidt i tvivl om nogle andre punkter, kan se at i nævner forchromning. betyder det så at det kun er glædende for visse materialer/overflader. hvad nu hvis det der er belægning på som en bestemt farve eller klarlak

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 19:20
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Hvorfor starter du ikke med at læse lovgivningen, som der tidligere er henvist til. 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)