Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Long shot: Udlejning af ejerlejlighed i København. Hvad gør jeg?

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)
Tilmeldt 18. May 15
Indlæg ialt: 143
Skrevet kl. 18:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej kloge aminer

Det er måske lidt et longshot at stille spørgsmålet her, men jeg har før oplevet, at den brede viden herinde er (enddog meget) stor, så jeg gør mig forsøget.

Min kone og jeg har købt en ejerlejlighed tæt på os selv i København. Lejligheden var tiltænkt min mor som lejer (omvendt forældrekøb). Efter overtagelsen vil min mor nu ikke leje lejligheden alligevel, og vi står derfor med en lejlighed, som vi skal have lejet ud til en fremmed. 

Lejligheden ligger godt - meget tæt på indre by København og er nyistandsat. Vi har totalt set med lån (ikke afdrag) udgifter for cirka 8.000 kroner på lejligheden om måneden. Hertil kommer forbrug. Jeg har tjekket sådan lidt løst, hvad Huslejenævnet normalt sætter lejen til i området, og den vil nok kun være omkring 6.000-7000 kroner. 

Min spørgsmål er: Hvordan kan vi leje den ud til 8.000 kroner eller mere om måneden uden at komme i problemer med Huslejenævnet ? Lejligheden er opført for 83 år siden, så vi er klar over, at vi ikke kan fastsætte en fri husleje med almindelige vilkår.

Vi har været forbi muligheden om at leje ud til expats/virksomheder, men vil gerne vil have en “almindelig lejer” (da disse er nemmere at finde). Kan vi fx leje ud møbleret, tidsbegrænset eller andet…?

Håber, nogen ved noget her.

Alt godt :)

/Lasse

Fra Middelfart
Tilmeldt 13. Sep 12
Indlæg ialt: 416
Skrevet kl. 18:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er en grund til loven er som den er.......

Tilmeldt 18. May 15
Indlæg ialt: 143
Skrevet kl. 18:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Ja, for 75 år siden - der passede den sikkert fint. Men passer ikke til i dag. Og det kan jo ikke passe, at man skal tabe penge på at leje sin lejlighed ud, som det er i dag.

Læs fx: http://www.b.dk/kommentarer/lejeloven-goer-de-studerende-hjemloese

Og tak for input ;-)

/Lasse

Fra København
Tilmeldt 28. Nov 16
Indlæg ialt: 87
Fra  PrimoFinans Skrevet kl. 18:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,3 stjerner givet af 3 person

Det er folk som dig der er skyld i, at folket ikke længere har råd til at bo i København.
Og det siger jeg ikke for at fornærme dig. Men det er skræmmende hvordan tankegangen er.
Men du gør det, at du lejer lejligheden ud til max 7.000 og bidrager mindre til den gigantiske, gældsdrevne, afdragsfri boligboble, end du ellers godt kunne tænke dig med en dyr husleje, og så godter du dig om et år, når du kan høste et afkast på 25-100% ved et salg :-) ligesom alle de andre opkøbere som ikke selv bor i boligerne de køber i København.

"Tabe penge hver måned"... Vorherre bevares.





Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 18:20
Hvor mange stjerner giver du? :

HEJ Lasse

Som du vil se af tidligere indlæg om fremleje af ejerlejlighed, fastsættes lejen så den står i et rimeligt forhold til tilsvarende lejeboliger i området hvor din bolig er beliggende.

Man kan ikke se hvor mange m2 din bolig er og man kan heller ikke se i hvilken stand den er.

Uanset hvordan du lejer boligen ud, er det vigtigt at du kan finde et sammenligningslejemål som svarer til din bolig og fastsætter lejen på samme niveau.

Det er lidt strengt, men hvis en udlænding lejer boligen på en tidsbegrænset kontrakt på for ex. 2 år, er det ikke så ofte at de indgiver klage til huslejenævnet.

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Tilmeldt 11. Jan 12
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 18:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Christian C 

Et afkast på 25%-100% på et år?

Du må have spist søm. Så lukrativt har ejendomsmarkedet i København aldrig været, og alle prognoser siger at priserne nu stagnerer og ikke vil stige yderligere.

Som trådstarter påpeger, det er top urimeligt at fri huslejefastsætning afgøres af hvornår bolig er opført. 

Man bør som minimum kunne sætte huslejen efter hvad man har af udgifter.

Tilmeldt 18. May 15
Indlæg ialt: 143
Skrevet kl. 18:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Er det ikke at stramme den?

Jeg har købt en lejlighed for en stor del af mine beskattede penge for at kunne have min mor tættere på. Det lykkedes desværre ikke. Og nu må jeg ikke leje den ud. I min verden er det absurd, at man ikke må leje sin bolig ud på frie vilkår, men er begrænset af et forældet organ (Huslejenævnet), der ikke beskytter nogen, fordi udlejere self. finder andre lovlige muligheder. 

Prøv at læs artiklen, jeg linkede til. Den illustrerer problematikken på en ret fin måde.

/Lasse

Tilmeldt 18. May 15
Indlæg ialt: 143
Skrevet kl. 18:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jørgen 

Tak for svar.

Lejligheden er på 63 kvm og i meget god stand. 

Kan man ikke leje den ud møbleret eller tidsbegrænset, eller er den eneste sikkerhed via virksomhed?

/Lasse

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 18:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lasse

En tilsvarende lejebolig i indre Kbh. som ikke er istandsat med bl.a. nyt køkken og andre forbedringer som bad og lign. kan lejes for mellem kr. 700 - 850.

Under alle omstændigheder skal kontrakten være tidsbegrænset og der skal henvises til den særlige bestemmelse i lejeloven, ellers hænger du på lejer ud i al fremtid.

Ved udlejning møbleret, skal basislejen stadig være inden for de nævnte grænser og du kan ikke tage bare hvad du vil, idet nævnet også værdisætter møbler.

De firmaer som skaffer boliger til udlændinge lejer ikke bare ud til en leje som er helt skæv, de vurderer også selv.

Du får under ingen omstændigheder dine udgifter dækket og pas på at fremlejekontrakten udfærdiges korrekt.

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Tilmeldt 18. May 15
Indlæg ialt: 143
Skrevet kl. 19:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jørgen

Tak for gode svar. 

I lyset af det, du nævner, betyder det vel, at der ikke findes nogle muligheder for at leje lejligheden ud for 8.000 kroner/mdr., medmindre man altså lejer den ud som eller til en virksomhed?

Og det gælder vel i princippet også for udlændige/expats, at de kan indbringe et sag for Huslejenævnet, ikke sandt? Typisk gør de det vel bare ikke, fordi de ikke ved det.

Hvad vil du anbefale at gøre ift. til leje, hvis du var mig her? Det er (self.) vigtigt for mig, at alle regler bliver overholdt, men også, at der er en sikkerhed omkring udlejningen, så vi ikke bliver "blind sided" af noget uventet.

/Lasse

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)