Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lov om ordrebekræftelse

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Frederikshavn
Tilmeldt 6. May 15
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 15:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa aminoer :)

Jeg står i noget af en træls situation i øjeblikket med en af mine leverandører og håber i kan hjælpe mig lidt angående lovgivning. Af ren hensyn vælger jeg ikke at nævne nogen navne. :)

I midten af december har min kæreste og jeg (ejere) og sælger et møde i vores forretning. Sælger viser en del varer og vi fortæller hvad vi synes er pænt. Vi aftaler med sælger at han skal gå hjem og lave et udkast til hvilke varer vi skal have som vi så skal have tilsendt per mail og herefter kan rette til og godkende.

I slutningen af december kommer der en bunke varer, hvoraf vi aldrig har set en ordrebekræftelse eller godkendt nogen bestilling. Jeg forsøger de første 2 uger at kontakte sælger og brokke mig, men kan ikke komme igennem til ham. Jeg opgiver til sidst.

I slut Januar kommer der så en faktura med 8 dages betalingsbetingelser. Denne opdager jeg desværre ikke før sælger ringer for at inkasserer sine penge. Jeg siger at jeg vil se hvad der er af penge og forhåbentlig kunne overføre halvdelen til ham. Idag brokker han sig så over en manglende indbetaling og jeg forsøger igen at ringe og forklarer ham at der ikke er penge til betaling i øjeblikket. Det bliver han fornærmet over hvorefter vi kommer op i en lidt heftig diskussion hvor han truer med inkasso og advokater.

Mit spørgsmål er nu.

MÅ han sende varer til mig som jeg har sagt jeg synes er pæne UDEN først at modtage en ordrenbekræftelse per mail? Jeg spørger fordi jeg er i tvivl om lovgivning ved salg gennem fysisk møde.

Håber der sidder en jurahaj der kan hjælpe :D

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 15:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel Rasmussen:
MÅ han sende varer til mig som jeg har sagt jeg synes er pæne UDEN først at modtage en ordrenbekræftelse per mail?

 

Naturligvis må han det. 

Det er din fejl at du ikke har sendt ham en skriftlig indsigelse da du modtog de forkerte vare.  Det styrker jo heller ikke ligefrem din sag at du ikke reagere på den fremsendte faktura, så generelt står du rigtigt dårligt i denne sag.   

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 6. May 15
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 16:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Det skal lige nævnes at der aldrig kom en mail fra sælger, så de varer jeg modtog har jeg aldrig accepteret.

Vil det sige at en tilfældig virksomhed bare kan sende varer til tilfældige virksomeheder og hvis ikke de hører noget, så hænger modtager på regningen?

Tilmeldt 15. Jan 16
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 16:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er ikke noget krav om at han skal sende dig en ordrebekræftelse. Det her er i virkeligheden et spørgsmål om, hvem der kan løfte bevisbyrden, for om der er indgået en aftale om køb af de omtalte varer. Som Ravn rigtigt påpeger, så burde du have lavet en indsigelse da du modtog de varer. Da du samtidig svarer ham at du må se om du pengene, så vil jeg mene du står ret dårligt, da det kraftigt indikerer, at I har indgået en aftale.

Alt efter hvor stort et beløb det drejer sig om, så ville jeg betale, eller gå til en advokat som vil kunne give dig konkret rådgivning i fht. Din specifikke sag.

Mvh.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 16:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel Rasmussen:
så de varer jeg modtog har jeg aldrig accepteret.

Jo det har du jo ved hverken at reagere på de fremsendte vare eller den efterfølgende faktura!

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 6. May 15
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 16:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for svar :)

Vi havde jo egentlig indgået en aftale om at han skulle sende hans ide til et opstarts sortiment, men det kom bare aldrig. Det var også lige præcis pga at jeg ikke havde fået kontakt til ham i starten af januar at jeg var usikker i min sag. :)

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 17:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er ingen særlig lov om ordrebekræftelse, men i retsinfo/købeloven kan man læse de bestemmelser som gælder i din sag.

Som det er sagt i de øvrige indlæg, er det din passivitet som er årsag til at du nu må betale og se glad ud.

I stedet for at komme op og toppes med sælger, bør du blive gode venner med ham igen og indgå en fornuftig betalingsordning som du kan klare.

Hvis sagen blev sendt i retten, vil en dommer konstatere at du ikke har fremsat indsigelser hverken ved levering eller ved fakturering og du får en dom på det skyldige beløb, som er vokset betydeligt på grund af omkostninger.

Så skynd dig lidt og lave en aftale med sælger inden han gør alvor af sin trussel om advokatinkasso.

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)