Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skattefrit udbytte?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Feb 17
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 05:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis man har under 10% ejerskab af en virksomhed, så kan man ikke få skattefrit udbytte ud.

Vil det sige, at man ekstrabeskattes ift. de ejere, som har +10%?

Kan man løse det ved fx at oprette nyt driftselskab under det første?

Ex.:

To personer: A skal have 95% ejerandel, B skal have 5% af selskab1

hvis man i stedet oprettede et selskab2, som ejer 10% af selskab1. Her ejer A 50% og B 50% - B ejer nu stadig 5% af selskab1.

Når der er overskud på fx. 1 mio, og selskab2 fakturerer selskab1 100.000, så vil der være udbytte til B på 50.000,- og da han ejer > 10% kan han trække det skattefrit op i sit holding?

Kan det lade sig gøre, eller er der en anden vej?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:31
Hvor mange stjerner giver du? :

MartinRasmus:

Hvis man har under 10% ejerskab af en virksomhed, så kan man ikke få skattefrit udbytte ud.

Start med at skelne mellem fysiske og juridiske personer.

Udbytte er kun skattefrit når et selskab ejer mere end 10% af det selskab som udlodder udbytte. Fysiske personer beskattes altid af det udbytte de modtager uanset hvor mange % af et selskab de ejer.

MartinRasmus:

Vil det sige, at man ekstrabeskattes ift. de ejere, som har +10%?

Holdingselskaber hvis kapitalbesiddelser ikke opfylder datterselskabskriterierne i aktieavancebeskatningsloven beskattes "ekstra" i forhold til holdingselskaber hvis kapitalbesiddelser opfylder datterselskabskriterierne.

MartinRasmus:

Kan man løse det ved fx at oprette nyt driftselskab under det første?

Ex.:

To personer: A skal have 95% ejerandel, B skal have 5% af selskab1

hvis man i stedet oprettede et selskab2, som ejer 10% af selskab1. Her ejer A 50% og B 50% - B ejer nu stadig 5% af selskab1.

Når der er overskud på fx. 1 mio, og selskab2 fakturerer selskab1 100.000, så vil der være udbytte til B på 50.000,- og da han ejer > 10% kan han trække det skattefrit op i sit holding?

Kan det lade sig gøre, eller er der en anden vej?

For det første er problemstillingen for dig kun aktuel hvis du har til hensigt at etablere et Holdingselskab hvor det løbende udbytte fra driftsselskabet skal akkumuleres. Hvis du har til hensigt at få udbyttet ud på din private konto skal du udbyttebeskattes uanset hvor mange % af selskabet du ejer!

 

For at vende tilbage til dit spørgsmål. Ja, det kan godt lade sig gøre at etablere et Holdingselskab (det du kalder for selskab 2) hvor du ejer 50% af 10% (dvs. ultimativt stadig 5%) og det selskab kan også få lov til at modtage udbytter skattefrit! Du skal dog stadig udbyttebeskattes hvis Holdingselskabet (det du kalder for selskab 2) videreudlodder sit modtagne udbytte til dig som privatperson.

Du kan i princippet godt omgå udbyttereglerne ved som du siger

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Spørgsmålet er så hvad personen med 95% af kapitalen skulle have af interesse i dette? Det er en meromkostning for ham. Plus at han i princippet kan blokere for at der gives udbytte i et fælles holdinselskab.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
For at vende tilbage til dit spørgsmål. Ja, det kan godt lade sig gøre at etablere et Holdingselskab (det du kalder for selskab 2) hvor du ejer 50% af 10% (dvs. ultimativt stadig 5%) og det selskab kan også få lov til at modtage udbytter skattefrit! Du skal dog stadig udbyttebeskattes hvis Holdingselskabet (det du kalder for selskab 2) videreudlodder sit modtagne udbytte til dig som privatperson.

Det er her koen er begravet. For jf. hans eksempel vil der være et holdingselskab på toppen - således at selskab 2 reelt er et mellemholdingselskab. Her kræves der lidt ekstra for at en sådan løsning kan bruges. 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Jesper_nl:
For at vende tilbage til dit spørgsmål. Ja, det kan godt lade sig gøre at etablere et Holdingselskab (det du kalder for selskab 2) hvor du ejer 50% af 10% (dvs. ultimativt stadig 5%) og det selskab kan også få lov til at modtage udbytter skattefrit! Du skal dog stadig udbyttebeskattes hvis Holdingselskabet (det du kalder for selskab 2) videreudlodder sit modtagne udbytte til dig som privatperson.

Det er her koen er begravet. For jf. hans eksempel vil der være et holdingselskab på toppen - således at selskab 2 reelt er et mellemholdingselskab. Her kræves der lidt ekstra for at en sådan løsning kan bruges. 

Helt enig, det er da på ingen måder en nem løsning! Værnsreglerne i såvel aktieavancebeskatningsloven og selskabsskatteloven må ikke glemmes i processen.

 

Jeg siger også kun det kan lade sig gøre, hvad det koster af tid og ressourcer er noget helt andet. Revisor eller advokat fortæller forhåbentlig trådstarter lidt omkring omkostningerne!

 

Men helt grundlæggende tror jeg slet ikke det er trådstarters problem, nok nærmere at trådstarter troede privatpersoner også kunne slippe for udbyttebeskatning hvis de ejede +10% af et selskab.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Men helt grundlæggende tror jeg slet ikke det er trådstarters problem, nok nærmere at trådstarter troede privatpersoner også kunne slippe for udbyttebeskatning hvis de ejede +10% af et selskab.

Mon? I givetfald giver trådstarters indlæg jo ingen mening, når det anføres:

"Kan man løse det ved fx at oprette nyt driftselskab under det første?"

og 

"Når der er overskud på fx. 1 mio, og selskab2 fakturerer selskab1 100.000, så vil der være udbytte til B på 50.000,- og da han ejer > 10% kan han trække det skattefrit op i sit holding?

Her er der jo værnsregler som forhindrer dette umiddelbart og hvor det kræver lidt mere for at omgå dette. Eksempelvis ligge aktivitet i mellemholdingselskabet.

Tilmeldt 14. Feb 17
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Jeg er ikke ude i, at skulle have udbytte helt ud skattefrit. Det er jeg helt med på ikke kan lade sig gøre.

Mit eksempel var måske for forsimplet.

Der er naturligvis et holding over Selskab1 - Selskab1 er drift.

Men kunne der ikke være endnu et driftsselskab - Selskab2? 

Og det kunne jo godt være at der var to som skulle have 5% og en som havde 90% - de to vil gerne kunne akkumulere udbytter i deres egne holdingselskaber, ligesom ejeren med de 90% kan. Akkumuleringen kan jo så senere bruges til investering i andre selskaber eller lignende.
Grundlæggende vil de bare gerne kunne holde kapitalen i selskabsregi, indtil de selv ønsker at trække den ud, og først her blive beskattet.

Omkostninger er vel begrænset til revisor - det er begrænset og til at leve med.

Tilmeldt 14. Feb 17
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :

@Whiskey.

Ja, ønsker netop bare at flytte fra drift1 til drift2, hvorefter udbytte fra drift2 kan flyttes op i Holding2 uden merskatning  (pga. holding2 ejer >5% af Drift2).

Ejer Holding2 5% af Drift1, vil udbytte fra Drift1 jo blive beskattet.

Det er således en ekstra beskatning på kapitalejere, som har <10% - eller misser jeg noget?

Ja, der skal vel være aktivitet mellem drift1 og drift2, før end det kan lade sig gøre.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 12:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

"Når der er overskud på fx. 1 mio, og selskab2 fakturerer selskab1 100.000, så vil der være udbytte til B på 50.000,- og da han ejer > 10% kan han trække det skattefrit op i sit holding?

Jeg har ikke sagt andet end at det kan lade sig gøre at lave end konstruktion hvor Trådstarter ikke kommer til at betale udbytteskat op i sit eget holding. Om det kan lade sig gøre ud fra den (undskyld mig) sparsomme forklaring vil jeg ikke svare på, det vil kræve en mere detaljeret indsigt i den specifikke struktur, jeg ville i hvert fald ikke turde sige om et mellemholding i udbyttemæssigt øjemed er transparent eller ej ud fra en kort forklaring på et forum.

 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)