Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Eksportmoms fordele dansk virksomhed med produktion i andet EU-land

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Jul 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 18:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg står med en udfordring omkring hvorvidt, det er muligt at benytte eksportmoms reglerne for eksport til 3. lande når selve produktionen flytter ud af Danmark til andet EU land, men alt salg kunde, projekt og fakturering bevarer domicil her i Danmark. Hidtil har jeg gennem eksportmoms lovgivningen, kunnet benytte mig af negativmoms - Dvs ved hjælp af ekstra momsnummer / delregistrering i eksportsammenhænge kunnet få fordel likvidmæssigt af at negativ moms refunderes hurtigere end salgsmoms, samt udbetaling af forskudsmoms i forhold til årets salg. Efter produktionen flytter ud af landet, kan jeg efter sigende ikke benytte ordningen til likviditetsfordel idet varen ikke er indenfor landets grænser ved forsendelse til kunden, men sendes direkte fra produktion (andet EU land) til kunden i 3. lande. Kan det passe..!!!?  - Alt salg foregår i Danmark også eksporten.Regnskabet dermed også. Den eneste forskel er at jeg producerer uden for landets grænser samt fragter direkte derfra. Alle omkostninger i forbindelse med produktionen og styring af hvad der skal produceres foregå Danmark.

Håber der er nogen der har erfaringer på området :-) - eller evt. selv står med problematikken.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 18:55
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Prøv at kontakte eksportrådet for at høre om de kan give dig noget rådgivning.  Alternativt tag fat i et af de store internationale revisionshuse som har momsekspert.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

 

Prøv at kontakte eksportrådet for at høre om de kan give dig noget rådgivning.  Alternativt tag fat i et af de store internationale revisionshuse som har momsekspert.

enig - og tag med: 
Om den produktion du flytter tíl udlandet sker fra en helt ekstern leverandør eller et af dine datterselskaber - og så sendes til kunde i et tredie land
(det regnes vist forskellige i eksportstatistikker og om det har spor momsbetydning har jeg ikke lige bud på)

Du bør også checke betydningen af købsmomsen,- som jo ikke er tilstede længere i forbindelse med produktionen af de varer, når al produktion sker i udlandet umiddelbart. Hermed er der måske ikke en tilsvarende købsmoms at hente likviditet fra

Men enig - tag fat i et internationalt revisionshus - hvis ikke en af de stærke på området herinde vil gå i tænkeboks med det.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 19:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

Ved nærmere eftertanke undre jeg mig lidt, for til forske fra din tidligere situation (produktion i DK) har du jo nu ingen momsudgifter nu ved produktion af varerne i et andet EU land, Ligeledes er der heller ingen moms ved eksport til 3. lande. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Det vil formentlig betyde, at dit danske firma skal momsregisteres i det andet EU-land.

Hvis du får produceret varen af ekstern vil det fra din leverandør til dit udenlandske momsregistring være et intern salg. Fra din udenlandske momsregistrering til 3. land så eksportmoms.

Med andre ord business as usual. Bare med udgangspunkt i en udenlandsk momsregistrering.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:12
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej, der vil ikke være tale om princippet fra trekantshandel. 

Der er tale om et internt salg i det EU-land, hvor varen bliver produceret. Alm faktura med moms fra producent til trådstarters udenlandske momsregistrering i det pågældende land og derefter salg (eksportmoms) fra trådstarters udenlandske momsregistrering til 3. landet.

Så der er kun to lande involveret. Udfordringen er så hvordan trådstarter vil organisere sig. Lade sit danske firma momsfirmaregistrere i producentlandet og så rode med 2 momskoder i regnskabet, eller filial og så fører et filialregnskab eller....?



Tilmeldt 6. Jul 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 10:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Eksportmoms er udelukkende i forhold til salgsmoms så indkøb af råvarer er ikke et issue. Det er egen produktion udenfor Danmark hvor salget foretages og registreres i dét dansk regnskab. Den eneste forskel er egentligt at dén producerede vare går direkte fra produktionen til kunderne i 3. Lande ☺.. Nok dét jeg finder lidt urimeligt da salget jo stadigvæk er eksportsalg fra Danmark og beskattes her i landet og ordningen bygger på hjælp til innovation og udvikling af eksportsalg i Danmark.. Dét ér dét jo stadig.. 😉.. Tak for svarene..!

Tilmeldt 6. Jul 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 10:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Dét vil stadigvæk være virksomheden her i Danmark dér håndtere alt det administrative for produktionen.. Også salget og beskatning af samme her i landet.. Men varerne (egenproduktion) vil fragtes direkte til 3. Land og altså ikke runde Danmark før kunden.. Åbenbart i dét issue at det ikke sker, der forhindrer benyttelsen af eksportmomsordningen.. Men er jo i bund og grund eksportsalg i Danmark ☺

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)