Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad sker der hvis ?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 17. Jan 17
Indlæg ialt: 159
Skrevet kl. 20:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

2 hovedspørgsmål kommer der + lidt underliggende

1)

Jeg ved at hvis man kun har en kunde, bliver det betragtet, som et ansættelses forhold efter et hvis tidsrum.

Men sker der også hvis man har et Dansk firma, uden danske kunder, men derimod kun har et svensk firma som kunde ?

Arbejdet som der faktureres for udføres i Danmark.

2)

Hvis firma / firma forhold ender med at betragtet som et reelt ansættelsesforhold, hvem af de 2 har den største risiko ved en sådan drejning ?

Umiddelbart føler jeg IKKE at det er den, som kun fakturerer en kunde som har en risiko. Derimod tænker jeg at det modtageren af arbejdet som pludselig kan stå med et opsigelses varsel, sygebetaling samt krav for evt. mangelende betaling af skat og lignende andre forhold som en ansættelse af en person giver.

Stemmer det eller ?

/ Henrik

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:02
Hvor mange stjerner giver du? :

der er ikke en klar facitliste men ja - kun ET kundeforhold vil være noget der kan pege på ansættelse - se evt http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html 

Risikoen er ikke voldsom for den der fakturerer hvis det sker i personlig virksomhed. Hvis det sker fra et selskab, IVS eller ApS f.eks. så kan den være meget stor - tripple beskatning kan udløses -. også med i mit link

Hvis skat bedømmer det er ansættelse og du ex har trukket kørselsgodtgørelse fra for kørsel hjem til arbejde - vil det også kunne skabe problem, da det skulle være befordringsfradrag, lige som visse andre udgifter kan høre under ligningsmæssige fradrag og dermed give problem

Den der betaler kan få problemer som du beskriver - ja - hænge på manglende betaling af skat mm

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Jan 17
Indlæg ialt: 159
Skrevet kl. 23:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Super John

 

Men hvordan med forholdet kontra Sverige.. og kun en kunde der... og totalt.

/ Henrik

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Det mener jeg ikke gør nogen egentlig forskel faktisk - men jeg er ikke sten sikker - man kan jo sagtens være ansat af svensk virksomhed og udføre arbejdet i DK som jeg synes at huske du gør

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Jan 17
Indlæg ialt: 159
Skrevet kl. 12:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Jeg er ikke ansat af en svensk virksomhed. Men det jeg ved er om man er ansat af en svensk virksomhed og udfører arbejde i Danmark, så er man forsikret i Danmark og betaler derfor også dansk skat.

Så det jeg egentlig mente er om Danmark kan pålægge en Svensk virksomhed danske interne regler..eller ?

Hilsen fra Henrik

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hr. Henrik Hansen:

Så det jeg egentlig mente er om Danmark kan pålægge en Svensk virksomhed danske interne regler..eller ?

En virksomhed registreret i Sverige og som ikke har fast driftssted i DK kan ikke pålægges danske skatteregler!

 

Så risikoen fra den svenske virksomheds side må bero på om de har lignende regler omkring rette indkomstmodtager i Sverige.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Så risikoen fra den svenske virksomheds side må bero på om de har lignende regler omkring rette indkomstmodtager i Sverige.
kunne de sagtens have - i stil med vi skal indberette en svensk modtager til dansk skat på navn osv - men ved det ikke. Arbejdet udføres i Danmark ved jeg heller ikke om kunne have noget at sige - ikke så meget i forhold til det svenske men i forhold til om skat kunne mene det var lønmodtager arbejde trådstarter udførte i Danmark for hans danske firma

Jeg vil i alle fald være betænkelig ved at gøre det i selskabsform - og have overvejelser også i personlig form over for ex trække kørselsgodtgørelse til og fra arbejde fra hvis det er tilfældet

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 14:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Arbejdet udføres i Danmark ved jeg heller ikke om kunne have noget at sige - ikke så meget i forhold til det svenske men i forhold til om skat kunne mene det var lønmodtager arbejde trådstarter udførte i Danmark for hans danske firma

Jeg vil i alle fald være betænkelig ved at gøre det i selskabsform - og have overvejelser også i personlig form over for ex trække kørselsgodtgørelse til og fra arbejde fra hvis det er tilfældet

DK/Sverige tror jeg ikke betyder det store i forhold til problematikken.

 

Jeg tænker det altoverskyggende (som de fleste andre af de her vurderinger) er hvem der har risikoen for arbejdets udførelse, og at de kritiske spørgsmål stilles. http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2048530&chk=214126 se afsnit om "kriterier der taler for selvstændig erhvervsvirksomhed"

 

I øvrigt helt enig, ville nok også tænke mig om en ekstra gang inden det ligges i et selskab.

Tilmeldt 17. Jan 17
Indlæg ialt: 159
Skrevet kl. 17:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Jeg tænker det altoverskyggende (som de fleste andre af de her vurderinger) er hvem der har risikoen for arbejdets udførelse, og at de kritiske spørgsmål stilles. http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2048530&chk=214126 se afsnit om "kriterier der taler for selvstændig erhvervsvirksomhed"
Som jeg læser indholdet af linket, så er handler det mere om en del andre forhold end om antallet af kunder en virksomhed her.

Helt konkret så er jeg bindeleddet for en Dansk producent og en svensk salgsvirksomhed, som jeg har fundet, hvilket jeg også har gjort i forhold til producenten.

Jeg forsyner salgsvirksomheden med fakta oplysninger fra producenten og i fælleskab samt individuelt fremkommer salgsvirksomheden og jeg med salgsstrategier for Sverige

Det er salgsvirksomhedens opgave at undersøge de svenske forhold samt virkeliggøre strategier.

Fortjeneste er på forhånd aftalt pr. solgt enhed.

Personligt ser jeg ingen lønmodtagerfunktioner i dette forhold og føler mig mest som tovholder i projektet og som sparingspartner.

Er der noget af det nævnte, som i ser dufter af et lønmodtager forhold ?

Hilsen fra Henrik

Tilmeldt 17. Jan 17
Indlæg ialt: 159
Skrevet kl. 17:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

En virksomhed registreret i Sverige og som ikke har fast driftssted i DK kan ikke pålægges danske skatteregler!

 Så risikoen fra den svenske virksomheds side må bero på om de har lignende regler omkring rette indkomstmodtager i Sverige

Jeg har en ret god fornemmels om at Sverige og Danmark har ca. de samme regler.

Men jeg både bor og udfører arbejdet i Danmark og er således socialt sikret i Danmark og uanset firma eller lønmodtager skal der blot betales Dansk skat.

Og et eller andet sted har Skatteverket i Sverige vel heller ikke lov til at undersøge vilkår, i et Dansk lovligt registreret firma tænker jeg eller har de ?

/ Henrik

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)