Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lær at læse en fabrikanterklæring

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Fra Bagsværd
Tilmeldt 22. Mar 12
Indlæg ialt: 43
Fra  qa-tech ApS Skrevet kl. 09:29
Hvor mange stjerner giver du? :

I forlængelse af min tråd om at passe på når du importerer fra 3. lande:

Jeg har set rigtig mange forskellige fabrikanterklæringer (fabrikanterklæring = declaration of conformity) med meget forskelligt indhold. I april 2016 blev mange produktdirektiver opdateret og der er mange, der producerer og laver fabrikanterklæring ud fra direktiver, som ikke længere er gældende.  Mange gange er det ikke fabrikanten selv, der udsteder erklæringen; men det laboratorium, der har lavet (i al fald en del af de nødvendige) prøvninger for fabrikanten. Det er ikke som det skal være. Hele ideen med EU's produktdirektiver og CE mærkningsordningen er at fabrikanten skal tage ansvar for det produkt han sælger på det indre marked. Når det ikke sker - måske fordi det er dårligt forklaret eller fordi det er så langt fra fabrikantens kultur, så er det dig som importør/forhandler der hænger på den.

Konsekvensen kan være meget store. Du kan pålægges at tilbagekalde det solgte og så mål du for egen regning finde ud af hvem der har fået hvad og sikre di at disse varer kommer retur til dig. Flere styrelser skal angiveligt holde øje med hvad der sker på internettet; men er jo som bekendt ikke særligt aktive. Den største risiko er at en kunde reagerer på noget og retter henvendelse til en styrelse eller til et forbrugerprogram.

Derfor i egen interesse: Lær at læse og forstå de ofte meget mangelfulde eller ukorrekte fabrikanterklæringer der (ofte ikke af sig selv) kan fås fra en producent i 3. land.

Jeg hjælper gerne.

Vi samler ledelsessystemer og gør dem simplere-We merge management systems - and lean them

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)