Jeg er i gang med at udvikle et computerspil. På nuværende tidspunkt har jeg ikke synderligt brug for en investor men det varer nok ikke så længe før det ser anderledes ud. Grundlæggende kan produktet deles op i 2 væsentlige dele: 1. Kode - Jeg er professionel softwareudviklerne og har forudsætningerne for at skrive denne selv. Muligvis vil det være nødvendigt at tilkøbe noget third-party kode men det vil i så fald være noget jeg selv kan finansiere - vi snakker priser på 100-1000 kroner for de interessante scripts. 2. Indhold - her er det først og fremmest grafik der trækker tænder ud, herunder 3d-modeller, animationer og textures. Basal proof-of-concept version kan sagtens laves med assets der sælges på forskellige markedspladser: Unity Asset Store, Turbosquid, Textures.com etc. I alt taler vi om i omegnen af 1-2000 kroner før jeg i princippet har "alt" der skal til. Dette er dog ikke nok hvis man også vil sælge spillet, for man har naturligvis brug for et unikt udseende. Et absolut minimum vil være unikke spilbare karakterer - her taler vi i omegnen af 50.000 for at få noget jeg vil være tilfreds med. Med en lille smule - eller en hel del - held kan det lykkes at finde samarbejdspartnere på det område der lige som jeg selv er interesserede i at lægge nogle "interessetimer" uden garanti for indtægt, men det er ikke noget jeg sætter næsen alt for meget op efter, da det vil kræve ikke bare at de er dygtige - og dygtige 3D og 2D kunstnere hænger ikke på træerne - men også at deres ideer og visioner er kompatible med mine. Derudover vil der være brug for grafik til monstre, omgivelser, effekter etc. Der er i princippet ikke noget loft for hvor dyrt sådan noget kan være - for store spilstudier er 10 millioner småting - men i forhold til mine ambitioner vil det nærmere være i omegnen af 200.000. Her har jeg kun meget begrænsede kompetencer. Så mit dilemma er lidt hvornår jeg skal søge en investor? Vil der være nogen der kan se visionen allerede ud fra proof-of-concept, eller bør man være noget længere i forløbet? 4. Noget helt andet - f.eks. POC som gratis prerelease version kombineret med crowdsourcing? |
Hej Jesper,
Jeg har ikke læst hele dit opslag.
Men jeg ville kigge på hvad gør folk på Kickstarter, for at få personer til at Crowdfunde deres projekt.
Jeg tænker folk, har en masse billeder, prototyper, film, gameplay osv. som de ligger op, så investorer kan se hvad det er for noget. :)