Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

advokat-revisor spørgsmål

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Jun 13
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 08:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære alle

Jeg startede i 2013 et firma op, i den forbindelse leasede jeg udstyr som kostede ca 130000 kr inc moms, jeg betalte 75,ooo kr up front inc moms,

Jeg betalte  ca 6 x 1950 kr i "leje" men så gik det hele galt og jeg skulle lukke firmaet ned.

Jeg aftalt så med leasing selskabet at et familie medlem skulle overtage udstyret, sendte en regning på ca 60000,. kr plus moms, som han så skulle betale, samtidig med de 1950,.- i måndelig leje.

HAN HAR IKKE BETALT !!!!

Jeg er gået langt pga det er famillie, men nu er det slut.

Jeg har følgende spørgsmål ??

1, Hvem ejer udsyret idag ??  vedrørende afskrivnings  ?? det må være mig når han ikke har  betalt. ??

2. er sagen forældet når den er over 3 år gammel, og jeg kun har rykket mundligt ??

3. de ca 80,000 er blevet til ca 113,000 pga kassekredit renter og gebyer, hvem skal betale, når jeg ikke har sendt rykker ??men sagt det mundligt.

Ser frem til jeres synspunkter

god dag

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:37
Hvor mange stjerner giver du? :

fiskfisk:

1, Hvem ejer udsyret idag ??  vedrørende afskrivnings  ?? det må være mig når han ikke har  betalt. ??

For at svare kræver det lidt flere oplysninger fra dig.

I den oprindelige leasingaftale, skulle du så tilbagelevere udstyret ved udløb af leasing eller overtager du udstyret? Er der nævnt noget om ejendomsforbehold i aftalen?

Den aftale du lavede med leasingselskabet om et familiemedlem skulle overtage udstyret; er den på skrift? og hvad står der er i aftalen, træder dit familiemedlem ind i aftalen og erstatter dig eller garanterer du på nogen måde for familiemedlemmets forpligtelser i forhold til leasingselskabet?

fiskfisk:

2. er sagen forældet når den er over 3 år gammel, og jeg kun har rykket mundligt ??

Forældelse indeholder en del aspekter. Og det er i den forbindelse vigtigt at få fastslået datoerne? og mindst ligeså vigtigt, hvem tænker du på forældelse i forhold til?

Altså hvem har et krav mod hvem? og hvornår er dette krav blevet misligholdt?

fiskfisk:

3. de ca 80,000 er blevet til ca 113,000 pga kassekredit renter og gebyer, hvem skal betale, når jeg ikke har sendt rykker ??men sagt det mundligt.

Hvad du har af renteudgifter har ikke noget med reglerne for inddrivelse af fordringer at gøre.

Hvis nogen skylder dig penge så gælder renteloven i forhold til hvilke renter du kan pålægge kravet, hvor mange gange du kan rykke, hvilke omkostninger til inddrivelse du kan lægge oveni dit krav?

Men hvorfor er det du ikke sender en skriftlig rykker eller et inkassovarsel i dag?

Tilmeldt 9. Jun 13
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 08:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper, tak for din tid her.

Når udstyret var betalt, så ville det ha været min ejendom.

Mit fammille medlem, har underskrevet kontrakten, og betalt leasing afgift siden 2013, udløber om et par måneder.

Jammen, jeg har jo fået besked om betaling løbende, men der er intet sket, og det er famillie, men nu er det slut, og jeg handle på det.

Vedrørende forældelse af gæld, så har jeg læs at man skal rykke hver 3 år ?? elles så ryger kravet ??

Han har helt og holdent overtaget leasingen, det han skylder mig er den udbetaling jeg har lagt.

mvh

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:05
Hvor mange stjerner giver du? :

fiskfisk:

Når udstyret var betalt, så ville det ha været min ejendom.

Mit fammille medlem, har underskrevet kontrakten, og betalt leasing afgift siden 2013, udløber om et par måneder.

Med forbehold for specialklausuler i kontrakten, vil jeg sige at udstyret ved udløb af leasingperioden tilhører dit familiemedlem. Han har overtaget aftalen, dermed også at han ved udløb overtager udstyret.

fiskfisk:

Mit fammille medlem, har underskrevet kontrakten, og betalt leasing afgift siden 2013, udløber om et par måneder.

Jammen, jeg har jo fået besked om betaling løbende, men der er intet sket, og det er famillie, men nu er det slut, og jeg handle på det.

Vedrørende forældelse af gæld, så har jeg læs at man skal rykke hver 3 år ?? elles så ryger kravet ??

Han har helt og holdent overtaget leasingen, det han skylder mig er den udbetaling jeg har lagt.

Som jeg har forstået hvad du skriver har du indgået en aftale med dit familiemedlem om han overtager leasingaftalen mod at betale dig 80.000 kr.?

 

Hvad har i aftalt omkring betalingen af de penge, hvornår og hvordan skal vedkomne betale? og endnu mere vigtigt, er der noget som helst omkring det på skrift (også i perioden frem til i dag)?

 

Tilmeldt 9. Jun 13
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 09:11
Hvor mange stjerner giver du? :

hej, jeg har jo sendt ham en regning, som skulle betales inden 30 dage, tilbage i 2013.

mvh

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:23
Hvor mange stjerner giver du? :

fiskfisk:

hej, jeg har jo sendt ham en regning, som skulle betales inden 30 dage, tilbage i 2013.

mvh

 

Og i har slet ikke via mail, sms eller lign. skrevet om han skulle "huske" at betale.??

 

For helt nøgternt kan man sige, at tre år fra forfaldsdatoen er kravet forældet, med mindre der løbende er sket "hændelser" som afbryder forældelsen.

Tilmeldt 9. Jun 13
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 10:00
Hvor mange stjerner giver du? :

jo, der er nogle sms,er, så jeg har mindet ham om det,,

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:16
Hvor mange stjerner giver du? :

fiskfisk:

jo, der er nogle sms,er, så jeg har mindet ham om det,,

Ok, fint! Nu håber jeg så han har svaret på de sms'er og skrevet han nok skal betale hvad han skylder og endnu bedre hvis han bekræfter beløbets størrelse også? for at forældelsen bliver afbrudt gælder at skylderen overfor dig har tilkendegivet han skylder dig pengene.

 

Men du skal jo også have løst problemet. Nu da der er tale om familie og dermed måske andre følelsesmæssige udfordringer, er det måske en god idé at ringe eller face-to-face snakke med vedkomne og sige hvis der ikke betales nu er du nød til at gå videre med sagen, de fleste plejer at reagere på inkasso. Hvis han tilbyder afdragsordning, så få den på skrift!

Hvis ikke det kan løses med den sidste samtale skal du nok have lidt juridisk bistand, i og med der er gået så lang tid som der er og der er ikke ubetydelige renter forbundet med fordringen. Mange advokater tilbyder at kigge sagen igennem og fortælle dig hvad chancerne er for at du får dine penge (og størrelsen af renter) inden de begynder at fakturere dig for det! Så hvis den første advokat siger det koster fra starten finder du en anden!

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)